به گزارش هنرآنلاین، نخستین جشنواره موسیقی معلولین استان البرز روزهای 13 و 14 آذرماه در سالن سیروس صابر کرج ساعت 18 برگزار می‌شود.

علی مؤمنیان خواننده موسیقی ایرانی و رئیس انجمن موسیقی استان البرز دربارۀ این جشنواره توضیح داد: ایدۀ برگزاری این جشنواره از سوی انجمن موسیقی استان البرز مطرح شد. سال گذشته معلولین هنرمند استان البرز را شناسایی کردیم تا ببینیم این پتانسیل را استان برای برگزاری جشنواره دارد یا خیر. به کمک انجمن هنرمندان معلول "آهوان" متوجه شدیم هنرمندان معلول بسیاری در سطح استان حضور دارند. طرح را با اداره کل ارشاد استان البرز مطرح کردیم، معاون هنری وقت بسیار استقبال کرد. طرح در اداره کل تصویب و بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته شد.

وی افزود: از آغاز امسال با شهرداری و مؤسسات خیریه که با این عزیزان در ارتباط‌اند هماهنگ کردیم و فراخوان را تقریباً اوایل مهرماه سال جاری منتشر کردیم و تا اواخر مهر هم برای ارسال آثار زمان در نظر گرفتیم. آثار ارسالی بررسی و تعدادی هنرمند از بین آن‌ها انتخاب شد. حدود 70 هنرمند معلول طی این دو روز به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

مؤمنیان در مورد ژانرهای اجرایی جشنواره خاطرنشان کرد: محدودیت ژانری و سنی برای این جشنواره تعیین نکردیم. همۀ ژانرها در این جشنواره اجازۀ شرکت داشتند، فقط دو مسئله را تأکید کردیم رعایت شود: اولاً معلول باشند و ثانیاً قطعه‌ای که اجرا می‌شود دارای ارزش هنری باشد.

این خواننده موسیقی ایرانی در مورد دیگر مسائل جشنواره عنوان کرد: شش گروه و حدود 15 تک‌نواز در این جشنواره برنامه اجرا خواهند کرد. در ضمن جشنواره رقابتی نیست و بیشتر جنبۀ نمادین دارد. از آنجا که سال‌ها معلم موسیقی هستم و شاگردان معلول زیادی داشته‌ام دوست داشتم این طرح اجرایی شود و امیدوارم از سال‌های بعد رونق بیشتری بگیرد.

وی در ادامه گفت: امسال گروه‌های موسیقی پاپ و کلاسیک ایرانی به اجرای موسیقی خواهند پرداخت، برای مثال، کهریزک شش گروه موسیقی پاپ و هجده گروه موسیقی کلاسیک ایرانی دارد. همین‌طور تعداد زیادی خواننده در بین آن‌ها وجود دارد. برعکس جشنوارۀ موسیقی فجرِ پارسال که تعداد زیادی گروه پاپ شرکت کرده بود در این جشنواره شاهد حضور هنرمندان در ژانر موسیقی کلاسیک ایرانی هستیم.

در پایان ضمن ابراز امیدواری در مورد برگزاری دوره‌های بعدی این جشنواره توضیح داد: باید دید تیم اجرایی بعدی در انجمن موسیقی البرز چطور عمل خواهند کرد. از زمانی که بنده ریاست انجمن موسیقی البرز را بر عهده گرفتم طرح‌هایی مطرح شد که تمامشان "اولین" است. این کلمۀ "اولین" را اصرار داشتم باشد تا بعدها دیگران پیگیری کنند تا دومین و سومین و... دوره‌ها هم برگزار شود. در یک ماه و نیم اخیر فضای جامعۀ معلولین در کرج و البرز فرق کرده، شور و شوق دارند و پیگیر برنامه هستند. اگر چنین جشنواره‌هایی ادامه‌دار باشد برای بالا بردن نشاط اجتماعیِ جامعۀ معلولین بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

ورود برای علاقه‌مندان نخستین جشنواره موسیقی معلولین استان البرز آزاد است.