سرویس موسیقی هنرآنلاین: جشنواره رده سنی زیر 18 سال نوای خرم (جایزه خرم) توسط موسسه فرهنگی، هنری راداندیش‌نو به مدیریت بردیا صدر نوری و دبیری ناصر ایزدی در حال برگزاری است فریدون شهبازیان، میلاد کیایی، افلیا پرتو، وارطان ساهاکیان، علی جهاندار، مظفر شفیعی، پری ملکی، معصومه مهرعلی، بهناز ذاکری، پویان آزاده، رضا مهدوی، علی‌رضا چراغچی، بابک شهرکی، محمدرضا فیاض، حامد ابراهیمی، مجید ناظم‌پور، مجید واصفی و حسین فاضل اعضای هیئت داوران ششمین جشنواره موسیقی نوای خرم هستند.

مزدا انصاری موسیقی‌دان، آهنگساز و نوازنده پیانو نیز یکی دیگر از داوران جشنواره نوای خرم یکی دیگر از داوران این رویداد تخصصی است. مزدا انصاری که خود مدرس دانشگاه است و یکی از اعضای شورای عالی موسیقی صداوسیما بوده و در مقطعی به عنوان آهنگساز با ارکستر ملی ایران به رهبری فرهاد فخرالدینی همکاری کرده درباره جشنواره نوای خرم می‌گوید: بی‌شک هرچه تعداد جشنواره‌هایی با محوریت موسیقی کودک و نوجوان و رویدادهایی مشابه جشنواره نوای خرم بیشتر شود، بهتر است.

انصار درباره ویژگی‌های جشنواره نوای خرم نیز توضیح داد: بدعتی که طی این شش سال به عنوان جشنواره یا جایزه نوای خرم گذاشته شده، اتفاق بسیار مبارکی بوده و هست و به‌نوعی مایه امیدواری اهالی موسیقی و فعالان رده سنی کودک و نوجوان است.

مزدا انصاری افزود: امسال که افتخاری داوری جشنواره را داشته‌ام، واقعاً می‌بینیم نوجوانان و بچه‌ها به همراه والدینشان از اقصی نقاط کشور برای حضور در این رویداد با اشتیاق به تهران آمده‌اند. از طرفی شاهد این هستم که بچه‌ها در سنینی که آدم انتظار ندارد اجراهای قابل قبولی ارائه داده‌اند. شرکت‌کنندگان طی حضورشان در جشنواره به اجرای آثاری می‌پردازند که واقعاً آدم تصور نمی‌کند آن بچه‌ها به آن نوع موسیقی‌ها علاقه داشته باشند و آثار مربوط به آن را گوش دهند.

انصاری با تأکید بر اینکه بچه‌ها طی حضور در جشنواره با مفاخر موسیقی آشنا می‌شوند، ادامه داد: یکی دیگر از اتفاقات مثبت جشنواره نوای خرم این است که بچه‌ها طی حضور در این رویداد با بچه‌های دیگر و هم سن و سال‌هایشان آشنا می‌شوند و در جریان نحوه آموزش هم قرار می‌گیرند و نقاط ضعف و قوت یکدیگر را درمی‌یابند و به نکات مذکور پی می‌برند. به‌طور کلی تعاملی که بین نسل‌های جدید شکل می‌گیرد سازنده خواهد بود. در این میان اگر دوستی‌هایی شکل گیرد اتفاقات مثبتی را رقم خواهد زد. حتی اگر گروه‌های جدید نیز شکل بگیرند مایه مباهات است. امیدوارم از این دست کارها باز هم رخ دهد.

انصاری اذعان داشت: جدا از مسئله رقابت و مسابقه، همین که بچه‌ها در هر سطحی، با ممارست و تمرین به موسیقی جدی مملکت ما روی می‌آورند و آن‌ها را تمرین می‌کنند و به این وسیله آثار گذشته را حفظ می‌کنند،‌ قابل قدردانی و مایه امیدواری و خوشحالی است.

مزدا انصاری درباره برگزاری جشنواره‌‌ها با حمایت بخش خصوصی نیز توضیح داد: اینکه در بخش خصوصی چنین همتی گمارده شده و در حال انجام است واقعاً و بدون هیچ‌گونه تعارف و تملقی جای تقدیر دارد. به بخش‌های دولتی امید زیادی نداریم و امیدواریم در بخش خصوصی اتفاقاتی از این دست رخ دهد.

مزدا انصاری در پایان گفت: واقعاً اشخاصی که می‌توانند برای ایجاد جشنواره‌هایی چون نوای خرم سرمایه‌گذاری کنند و از آن‌ها حمایت کنند نباید مضایقه کنند. چه اشکالی دارد آن‌هایی که توان حمایت دارند به‌جای برج‌سازی به امور فرهنگی بپردازند و به این وسیله خمس و زکات مالشان را دهند؟ اگر چنین اتفاق‌هایی رخ دهد می‌توان گفت به آینده موسیقی امیدی هست.

ششمین دوره جشنواره و جایزه همایون خرم به مدیریت بردیا صدرنوری، دبیری ناصر ایزدی و حمایت خانواده زنده‌یاد همایون خرم با همکاری دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از روز پنجشنبه 30 آبان ماه آغاز شده است و تا روز جمعه 15 آذرماه ادامه دارد.