سرویس تجسمی هنرآنلاین: فاطمه کرکه‌آبادی طراح گرافیک و رییس هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک ایران با تشکر از هیات دولت برای حمایت از هنرمندان و ادامه قانون معافیت مالیاتی فعالان فرهنگی و هنری گفت: طراحی گرافیک، هنر پر هزینه‌ای است و پرداخت مالیات می‌تواند بخش بزرگی از این هنر را با چالش بسیاری روبرو کند. 

کرکه‌آبادی گفت: حیطه کاری گرافیک بسیار گسترده است و به طور مستقیم در حوزه‌های مختلف صنعت و اقتصاد و نشر و فرهنگ از بسته‌بندی گرفته تا طراحی‌های مختلف اثرگذار است. پرداخت مالیات باعث می‌شود که هزینه‌ها بالا برود و کارفرماها هم توان پرداخت هزینه‌های بالا برای کارهای طراحی را ندارند. همین مساله باعث می‌شود تا به مرور از کیفیت کارها کاسته شود.

این طراح گرافیک افزود: در انجمن طراحان گرافیک 2 هزار نفر عضو هستند که نمونه خوبی از دانش آموختگان این رشته‌اند. بسیاری از آنها به علت درآمد پایین در این رشته بعد از 35 سالگی کار را رها می‌کنند. شاید به لحاظ عددی تعداد بالایی گرافیست داشته باشیم اما عملا در بازار تعداد کمی مشغولند که این تعداد هم با حمایت‌های دولتی و نهادها می‌توانند سرپا بمانند.

کرکه‌آبادی گفت: دستمزدها در طراحی گرافیک به طور عموم بالا نیست و اگر بخواهند ما را با بازیگران مشهور سینما و دستمزدهای آنان مقایسه کنند ظلم بزرگی به جامعه پر تعداد هنرمندان طراح گرافیک می‌شود. اگر بازیگری با دستمزد چند ده میلیونی را با طراحی که نهایتا در ماه 3 میلیون درآمد دارد مقایسه کنیم و از او هم بخواهیم مالیات بگیریم در آینده نزدیک دیگر گرافیستی در ایران کار نخواهد کرد.

وی در پایان گفت: دولت می‌تواند با حفظ قانون معافیت مالیاتی فعالیت‌های فرهنگی و هنری، زمینه را برای رشد فرهنگ و هنر ایجاد کند. فرهنگ و هنر برای جامعه ایجاد ارزش افزوده می‌کند و این ارزشی بالاتر از چند درصد مالیات دارد.