سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار نصرت‌اله مسلمیان در گالری ایرانشهر، نمایشگاه نقاشی امین نورانی با نام "پایان روز" در گالری اثر  و نمایشگاه نقاشی حامد صحیحی با نام "جهان قابل‌مشاهده" در گالری طراحان آزاد سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

گسست زندگی

نمایشگاه آثار نصرت‌اله مسلمیان در گالری ایرانشهر برپاست. آثار مسلمیان در تمام سال‌های گذشته با ویژگی‌های شاخصی که دارد برای مخاطبان هنر شناخته شده است و دنیایی که این هنرمند در آثارش به نمایش می‌گذارد نمادی از زندگی امروز افرادی است که تکه‌تکه‌هایی بی‌ربط را به هم متصل کرده‌اند تا دنیایی نو را بسازند. این اجزای غریب و آشنا، کلاژی از تکه‌های نامتجانس را می‌سازند که گسستگی زندگی را با خط و رنگ به تصویر می‌کشد.

زمینه‌های وسیع و تک‌رنگ در نقاشی‌های مسلمیان بستری برای قرارگیری آدم‌هایی هستند که گاه عکس‌شان بر روی بوم کلاژ شده است و گاه با خطوطی رها طراحی‌شده‌اند. کلاژها بنا بر ماهیت چسبانده شدن بر زمینه، آدم‌هایی را نشان می‌دهند که ارتباط با فضای پیرامون خود ندارند، اما فیگورهای خطی پیوند کاملی با زمینه دارند و با محیط یکی شده‌اند.

نمایشگاه آثار نصرت‌اله مسلمیان در گالری ایرانشهر

در این آثار هیچ زمان و مکان مشخصی وجود ندارد. نه در آدم‌ها می‌توان هویتی مشاهده کرد و نه اشیایی وجود دارند که متعلق به دوره خاصی باشند. در فضای خاکستری کارها معمولا لکه رنگ‌های هشدار دهنده زرد، قرمز و نارنجی دیده می‌شود که از دور چشم مخاطب را به خود کشیده و در ادامه به سمت جزییات تصویر هدایت می‌کنند.

بخشی از این نمایشگاه به طراحی‌های مسلمیان اختصاص دارد و این بار بدون حضور پر قدرت رنگ، تنها شاهد خودنمایی آدم‌هایی هستیم که از کادرهای بزرگ خارج شده و حضوری مستقل در این آثار دارند. فیگورهایی دفرمه که با حرکت آزاد و درعین‌حال هدفمند قلم بر کاغذ به وجود آمده‌اند و صحنه‌های مختلفی از زندگی انسان را نمایش می‌دهند.

نمایشگاه آثار نصرت‌اله مسلمیان تا 26 آذر در گالری ایرانشهر برگزار می‌شود. این گالری در خیابان کریم‌خان زند، خیابان شهید عضدی، خیابان سپند، پلاک 69 قرار دارد.

 

زندگی در طبیعت

نمایشگاه نقاشی امین نورانی با نام "پایان روز" در گالری اثر برپاست. نورانی یک نقاش واقع‌گراست که موضوع بیشتر آثار او حضور انسان در فضای زندگی اوست. اهمیت انسان در آثار او چیزی بیشتر از بازنمایی صرف است و آن سوی پرداخت پر جزییات و دقیق آدم‌ها و فضا، آنچه اهمیت دارد حسی است که از سوژه به مخاطب منتقل می‌شود.

اما در مجموعه آثار جدید نورانی با فضایی متفاوت مواجه هستیم. این بار کادر نقاشی به فضای محدود اتاق خانه محدود نمی‌شود و محیطی دیگر باری حضور انسان مورد توجه قرار گرفته است. طبیعتی سرسبز با درختانی قامت برافراشته، محیطی است که پذیرای آدم‌ها شده تا تجربه‌ای دیگر برای آنها به ارمغان آورد. در یک تابلو گروهی از افراد که در میان جنگل ایستاده و در حال گفت‌وگو با یکدیگر هستند دیده می‌شود و جای دیگر میزهای خالی را می‌بینیم که در دل جنگلی تاریک رها شده و نشان از حضور انسان در زمانی دیگر دارند. در تابلویی دیگر نمای خارجی ساختمانی را می‌بینیم که آشکارا متعلق به فضای شهریست اما ساخت آن در طبیعت باعث حضور بیشتر انسان در این محیط می‌شود.

نمایشگاه نقاشی امین نورانی در گالری اثر

در همه این تابلوها اندک نوری وجود دارد که پس از غروب خورشید همچنان امکان دیدن فضا را فراهم می‌کند، اما نور مصنوعی حاصل از حضور انسان هم گاه این فضای تاریک را قابل‌مشاهده می‌کند و بدون آنکه نشانه‌ای از انسان در کادر نقاشی وجود داشته باشد، همین نور گواهی بر حضور اوست.

نمایشگاه نقاشی امین نورانی با نام "پایان روز" تا 29 آذر در گالری اثر واقع در خیابان ایرانشهر، کوی برفروشان، شماره 16، روبروی خانه هنرمندان میزبان هنردوستان است.

 

انسان در ناکجا

نمایشگاه نقاشی حامد صحیحی با نام "جهان قابل‌مشاهده" در گالری طراحان آزاد برپاست. در این مجموعه آثاری به نمایش درآمده است که مخاطب را با چندین فضای متفاوت مواجه می‌کند. بعضی از آثار را می‌توان نقاشی‌های منظره دانست، اما چشم‌اندازهای صحیحی تصاویری غیرواقعی هستند که گرچه بخش‌هایی از آنها ریشه در واقعیت دارد، ولی ترکیب نهایی آن، تصویری ذهنی و برآمده از خواب و خیال است.

صحیحی انواع مختلف مناظر طبیعی و غیرطبیعی را در آثارش به تصویر کشیده است. بیابان، سبزه‌زار، دریا، کوهستان و... در این تابلوها دیده می‌شود اما در میان این مناظر عناصری به چشم می‌آید که وجود آنها چندان توجیه‌پذیر نیست. با این وجود عناصر منظره‌های صحیحی چنان چفت و بستی دارند که بیننده گمان می‌کند این فضا نمی‌توانسته شکل دیگری داشته باشد. تخته‌سنگ عظیم و صافی که از میان دریا سر برآورده است یا حجمی مصنوعی شبیه یک حیوان چهارپا که در میان دشت قرار گرفته است، از جمله این موارد هستند.

نمایشگاه نقاشی حامد صحیحی در گالری طراحان آزاد

اما نکته عجیب‌تر حضور انسان در این فضا است. در یک تابلو فضایی خاکستری دیده می‌شود که نشان‌دهنده محیط بالای ابرها است و در صحنه جلویی نقاشی یک تخته سنگ به چشم می‌آید که از میان ابرها بالا آمده است. اما بر رأس این قله آدمی دیده می‌شود که به دلیلی نامعلوم و به سختی خود را به انتهای تخته‌سنگ رسانده و به دشواری از آن آویزان است. در تابلویی دیگر دریایی مواج با آسمانی خاکستری و بارانی دیده می‌شود اما سکوی کوچکی در این میان قرار دارد که شخصی روی آن ایستاده و بدون آنکه امکان رفتن به‌جای دیگری را داشته باشد؛ در انتظار چیزی، به دور دست خیره مانده است.

حضور انسان زمانی عجیب‌تر می‌شود که نقاش فضاهایی غیرواقعی را به وجود می‌آورد. مانند تابلویی که در میان یک دشت باز محفظه‌ای با سه دیوار بلند و سخت را نشان می‌دهد که آدمی بدون آنکه به عدم وجود دیوار چهارم و باز بودن این محفظه توجه داشته باشد، به دیوار انتهایی خیره مانده است.

 نمایشگاه نقاشی حامد صحیحی با نام "جهان قابل مشاهده" تا 19 آذرماه در گالری طراحان آزاد به نشانی میدان فاطمی، میدان گلها، میدان سلماس، شماره ۵ برپاست.