سرویس مد و لباس هنرآنلاین: محبوبه الهی پژوهشگر، مدرس دانشگاه و عضو هیئت‌علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در آستانه روز دانشجو با تحلیل شرایط حاکم بر دانشگاه‌های هنری کشور به‌ویژه در حوزه مد و لباس به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: جریانی که در جامعه شکل‌ گرفته توجه همگان را به موضوع مد و لباس جلب کرده است و از همین رو، روز به روز به تعداد داوطلبان کنکور برای تحصیل در این عرصه افزوده می‌شود.

الهی با اشاره به لزوم گزینش دانشجویان پیش از ورود به دانشگاه اذعان داشت: افرادی که حقیقتاً و عاشقانه به عرصه طراحی پارچه و لباس تعلق‌خاطر دارند و پیش از ورود به دانشگاه، توانمندی‌های تئوری و عملی لازم را برای تحصیل در دانشگاه به دست آورده‌اند، پس از پایان دوره تحصیل می‌توانند به موفقیت‌هایی دست یابند وارد بازار کار شوند که رسیدن به این نقطه برای دانشجویان، نیازمند گزینش داوطلبان ورود به دانشگاه توسط مدرسان باتجربه است.

این مدرس دانشگاه بر لزوم حضور مدرسان گزینش شده در دانشگاه‌ها هم اشاره و تصریح کرد: به هیچ عنوان در این عرصه، شرط مدرک تحصیلی، شرط لازم و کافی برای تدریس نیست و لازم است مدرسان نیز از فیلتر گزینش برای قرار گرفتن در جایگاه استادی دانشگاه عبور کنند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای افزود: مشکل مهم دیگری که نه‌فقط بر نظام دانشگاهی حوزه مد و لباس که تمامی عرصه‌ها سایه انداخته است، مسئله مناسب نبودن بسیاری از سرفصل‌های دانشگاهی است که نه بروز هستند و نه سنخیتی با حوزه تعریف‌شده دارند.

او گفت: در چنین شرایطی وزارت علوم باید از توان حداکثری خود در امر به‌کارگیری کارشناسان خبره برای اصلاح سرفصل‌ها بهره گیرد؛ اتفاقی که تا اندازه بسیار زیادی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای انجام‌شده است.

الهی در ادامه بر لزوم نگاه بینا رشته‌ای به حوزه مد و لباس تأکید و تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای مترقی، دانش طراحی پارچه و لباس در کنار حوزه‌های دیگر همچون گرایش‌های علوم انسانی، محیط‌زیست، پزشکی، مکانیک و حتی الکترونیک قرار می‌گیرد و ضمن تلفیق با این گرایش‌ها، نگاه جامع‌تری به سمت جریانات حوزه مد و لباس معطوف می‌شود.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: فاصله ما با مد جهان بسیار زیاد است، اما اگر ضلع دانشگاه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اضلاع این عرصه بتواند خود را به استانداردهای موجود نزدیک کند، امیدوار می‌توان بود که این عرصه، زمانی به جایگاه واقع خود برسد؛ جایگاهی که با مطالعه برهه‌هایی از تاریخ درمی‌یابیم لباس ایرانیان به مدد و پشتوانه طراحان و دوزندگان ماهر، زبانزد جهانیان و شاخص بود.

الهی در خاتمه از دانشجویان حوزه مد و لباس درخواست کرد با درک علایق و استعدادهای خو و همچنین در سایه مشورت با استادان خود، گرایش خود را انتخاب کنند و به شکل تخصصی روی یک بخش سرمایه‌گذاری کنند.