سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "شازده احتجاب" نوشته و کار افشین زمانی از روز گذشه 11 آذر ماه ساعت 21 در تئاتر هامون روی صحنه رفت و بازیگران این اثر نمایشی رها مقدم، علیرضا لبیبیان، شهاب عباسیان، علی پویا قاسمی، فائزه حمیدی، نسترن پارساییان، مهسا ظهیری، مرجان مومنی، رضا محمدی، نریمان عابدی، مهدیس هاشمی و افشین زمانی هستند.

افشین زمانی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره موضوع و مضمون نمایش "شازده احتجاب" گفت: این اثر برداشت و اقتباسی آزاد از رمانی به همین نام نوشته هوشنگ گلشیری است. "شازده احتجاب" داستان یک خانواده قجری است و در این نمایش زندگی شازده قجری دنبال می‌شود.

او با بیان اینکه تمرینات این نمایش حدود دو ماه به طول انجامید، درباره سبک و فضای اجرایی نمایش عنوان کرد: این نمایش همچون دیگر آثاری که روی صحنه آوردم، فضای فاصله‌گذاری برشتی دارد. ضمن اینکه سبک اجرایی این نمایش ترکیبی از بیومکانیک و سورئالیستی است. در شرایطی که متاسفانه این روزها اکثر آثار نمایشی فاقد جذابیت هستند، تلاش کرده‌ایم که تمرکزمان روی کیفیت باشد تا تماشاگر از آن لذت ببرد.

کارگردان نمایش "خاطرات هنرپیشه نقش دوم" درباره طراحی صحنه نمایش "شازده احتجاب" گفت: زمانی‌که در سالن‌های نمایشی دو یا سه نمایش اجرا می‌شود طبیعتاً گروه‌ها زمان محدودی برای چیدمان دکور دارند و در این شرایط نمایش‌ها از طراحی صحنه ایده‌آل خود صرف‌نظر می‌کنند. متاسفانه تئاتر خصوصی منجر به حذف طراحی صحنه نمایش‌ها شده است.

او در ادامه افزود: معمولاً فضای نمایش‌های من بی‌چیز است و درگیر ساخت و ساز نمی‌شوم. از آنجا که این نمایش تعدد لوکیشن دارد به همین منظور از ساخت و ساز دکور ثابت پرهیز کرده‌ام و فضایی ایجاد شده تا با تغییر نور هر یک از لوکیشن‌ها برای مخاطب تداعی شود.

زمانی درباره موسیقی نمایش"شازده احتجاب" بیان کرد: بهزاد بختیاری آهنگساز این نمایش است. از آنجا که این آهنگساز شناخته شده خود فارغ‌التحصیل رشته نمایش بوده، شناخت و درک صحیحی بر موسیقی دراماتیک دارد. تمام قطعات این نمایش که فضای سورئالیستی دارند، ساخته شده‌اند و به فضاسازی کار کمک می‌کنند. سعی شده با اینکه نمایش فضایی ایرانی دارد، موسیقی و طراحی لباس جهان شمول باشد.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: امیدوارم تا کیفیت نمایش‌ها افزایش یابد و تماشاگران، آثار نمایشی را با دقت بیشتری به منظور تماشا انتخاب کنند و سطح سلیقه‌شان بالاتر رود. متاسفانه این روزها مخاطبان به سراغ نمایش‌هایی می‌روند که چهره‌ها در آن‌ها حضور دارند و معمولاً این آثار نمایشی در مدت یک تا دو هفته تمرین بسته شده و روی صحنه آمده‌اند و از کیفیت لازم برخوردار نیستند. آرزو می‌کنم همه تئاترهای روی صحنه با استقبال مخاطبان اجرا شوند و در این شرایط نابسامان اقتصادی دچار ضرر و زیان نشوند. این روزها تولید نمایش‌ها بسیار هزینه‌بر است و در خوشبینانه‌ترین حالت استقبال، تنها هزینه‌های صورت گرفته برای نمایش جبران خواهد شد.

ددیگر عوامل نمایش "شازده احتجاب" عبارتند از: آهنگساز: بهزاد بختیاری، طراح لباس: سمانه احمدی مطلق، طراح پوستر و بروشور: سحر نهاوندی نژاد، مشاور رسانه و روابط عمومی: مریم رودبارانی، دستیار کارگردان و برنامه ریز: پگاه مهدوی زاده، مشاور طراح لباس: سمانه احمدی مطلق، طراح لباس: افشین زمانی، خیاط: نگار حاتم، عکاس: رضا جاویدی و طراح نور: نریمان عابدی.

علاقمندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.