سرویس سینمایی هنرآنلاین: مراسم جوایز فیلم مستقل بریتانیا 2019 (BIFA) یکشنبه‌شب با اجرای اشلینگ بی بازیگر و کمدین در اُلد بیلینگزگیت در لندن برگزار شد.

فیلم مستند "برای سما" به کارگردانی وعد الخطیب و ادوارد واتس با موضوع تجربیات یک زن در جنگ داخلی سوریه جایزه بهترین فیلم مستقل بریتانیا را دریافت کرد و در بخش‌های بهترین کارگردان، بهترین مستند و بهترین تدوین (اسامی برندگان بخش‌های فنی ماه پیش اعلام شد) نیز جایزه گرفت.

"برای سما" به گفته وعد الخطیب کارگردان و روزنامه‌نگار سوری حاصل حدود پنج سال عشق، مرگ و امید و وضعیت ناامیدانه در حلب است و نامه‌ای عاشقانه از طرف او به دخترش سما است که در آن سال‌ها به دنیا آمد. الخطیب در سال 2016 به همراه همسرش که یک پزشک است و دخترشان، از شهر محاصره‌شده حلب فرار کرد و سپس موفق شد سوریه را ترک کند. او و خانواده‌اش اکنون در لندن زندگی می‌کنند.

For Sama

"برای سما"

تصاویر فیلم 100 دقیقه‌ای "برای سما" از بین حدود 500 ساعت تصویر ضبط‌شده انتخاب شد و ساخت فیلم سه سال طول کشید. فیلم اولین بار در دنیا در ماه مارس در جشنواره ساوت بای ساوت‌وست به نمایش درآمد و جایزه بزرگ و جایزه فیلم منتخب تماشاگران جشنواره را دریافت کرد. "برای سما" در ادامه در ماه مه در بخش نمایش‌های ویژه هفتاد و دومین دوره جشنواره فیلم کن نمایش داده شد.

از سوی دیگر، کمدی درام "سرگذشت شخصی دیوید کاپرفیلد" (The Personal History of David Copperfield) به کارگردانی آرماندو یانوچی که با اقتباس از رمان "دیوید کاپرفیلد" نوشته چارلز دیکنز نویسنده انگلیسی ساخته شده است، با دریافت پنج جایزه، بیشترین جوایز فیلم مستقل بریتانیا را به خود اختصاص داد.

The Personal History Of David Copperfield1

"سرگذشت شخصی دیوید کاپرفیلد"

این فیلم که اولین نمایش جهانی آن سپتامبر امسال در جشنواره فیلم تورنتو بود، با 11 نامزدی پیشتاز نامزدهای این دوره جوایز فیلم مستقل بریتانیا بود و درنهایت در بخش‌های بهترین بازیگر مرد نقش مکمل (هیو لوری)، بهترین فیلمنامه و همان‌طور که قبلاً اعلام شده بود در بخش‌های بهترین انتخاب بازیگر، طراحی لباس و طراحی صحنه برنده شد.

یانوچی پس از دریافت جایزه فضای رمان چارلز دیکنز را با اتفاقات دوران معاصر مرتبط دانست و گفت: نخست‌وزیر ما (بوریس جانسون) یک شخصیت دیکنزی است، برای این که بیشتر وقت‌ها حرف‌هایش حالت داستان دارد.

دل پاتل بازیگر انگلیسی هندی‌تبار در "سرگذشت شخصی دیوید کاپرفیلد" نقش شخصیت اصلی را بازی می‌کند. پیتر کاپالدی، تیلدا سوئینتن و بن ویشاو از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

در همین حال، موزیکال "رز وحشی" به کارگردانی تام هوپر با بازی جسی باکلی و جولی والترز که در 10 بخش نامزد بود تنها در بخش بهترین موسیقی (جک آرنولد) برنده شد.

رنی زلوگر برای بازی در فیلم "جودی" در نقش جودی گارلند بازیگر و خواننده (1969-1922) و ستاره فیلم کلاسیک "جادوگر شهر از" جایزه بهترین بازیگر زن را گرفت. "جودی" جایزه بهترین چهره‌پردازی و طراحی مو را هم از آن خود کرد.

Renée Zellweger_ Judy

رنی زلوگر در صحنه‌ای از فیلم "جودی"

جایزه بهترین فیلم مستقل بین‌المللی نیز به "انگل" به کارگردانی بونگ جون هو رسید. "انگل" امسال در جشنواره کن جایزه نخل طلایی را برد و امسال در جوایز اسکار نماینده کره جنوبی در بخش بهترین فیلم بلند بین‌المللی است.

سال گذشته فیلم "سوگلی" (The Favourite) به کارگردانی یورگوس لانتیموس با دریافت 10 جایزه شامل بهترین فیلم مستقل بریتانیا به یک رکورد جدید در تاریخ جوایز فیلم مستقل بریتانیا دست پیدا کرد.

فهرست برندگان جوایز فیلم مستقل بریتانیا 2019 به این شرح است:

بهترین فیلم مستقل بریتانیا: "برای سما" (For Sama)

بهترین کارگردان: وعد الخطیب و ادوارد واتس برای "برای سما"

بهترین فیلمنامه: آرماندو یانوچی و سایمن بلک‌ول برای "سرگذشت شخصی دیوید کاپرفیلد" (The Personal History of David Copperfield)

بهترین بازیگر مرد: جاش اوکانر "فقط تو" (Only You)

بهترین بازیگر زن: رنی زلوگر برای "جودی" (Judy)

بهترین بازیگر مرد نقش مکمل: هیو لوری برای "سرگذشت شخصی دیوید کاپرفیلد"

بهترین بازیگر زن نقش مکمل: روثشیشا بلنیا برای "آخرین درخت" (The Last Tree)

بهترین طراحی صحنه: کریستینا کاسالی برای "سرگذشت شخصی دیوید کاپرفیلد"

بهترین فیلمبرداری: بنجامین کراسون برای "طعمه" (Bait)

بهترین طراحی لباس: سوزی هارمن و رابرت وورلی برای "سرگذشت شخصی دیوید کاپرفیلد"

بهترین تدوین: کلویی لمبورن و سایمن مک‌ماهان برای "برای سما"

بهترین جلوه‌ها: هوارد جونز "یک فیلم شان گوسفنده: فارماگدون" (A Shaun The Sheep Movie: Farmageddon)

بهترین چهره‌پردازی و طراحی مو: جرمی وودهد برای "جودی"

بهترین موسیقی: جک آرنولد برای "رز وحشی" (Wild Rose)

بهترین صدا: دیوید باوتل-مک‌میلان، یواکیم سوندستروم و رابرت فار برای "Beats"

بهترین انتخاب بازیگر: سارا کرو برای "سرگذشت شخصی دیوید کاپرفیلد"

جایزه داگلاس هیکاکس بهترین کارگردان اول: هری ووتلیف برای "فقط تو"

فیلمنامه‌نویس اول: اما جونز آنزوورث برای "حیوانات" (Animals)

جایزه آینده‌دارترین هنرمند تازه‌کار: سام آدوونمی برای "آخرین درخت"

جایزه دیسکاوری رین‌دنس: "بچه‌های سرزمین برفی" (Children Of The Snow Land)

بهترین مستند: "برای سما"

بهترین فیلم مستقل بین‌المللی: "انگل" Parasite))

جایزه تهیه‌کننده آینده‌دار: کیت بایرز و لین ویت برای "طعمه"

 بهترین فیلم کوتاه بریتانیا: "آنا" (Anna)

جایزه ریچارد هریس: کریستین اسکات تامس

جایزه ویژه داوران: آماندا نویل