سرویس موسیقی هنرآنلاین: اجرای "سوئیت سمفونیک دفاع مقدس" و "سوئیت سمفونیک صلح و دوستی" به آهنگسازی و رهبری لوریس چکناواریان توسط ارکستر سمفونیک تهران در شب‌های 6 تا 8 آذر 1398 در تالار وحدت تهران با استقبال چشمگیر و کم‌نظیر علاقه‌مندان و هنردوستان همراه بود.

لوریس چکناواریان که بعد از مدت‌ها اثر جدیدی از خود را تحت عنوان دفاع مقدس با ارکستر سمفونیک تهران اجرا کرد، در قالب 6 قسمت با عناوین تشویش، حمله، فریادها، شب شهدا، تشییع پیکر شهدا و آزادی خرمشهر، با موسیقی و رهبری خود چنان هنرمندانه، تلخ و شیرین‌ها و فراز و فرودهای 8 سال دفاع مقدس را به تصویر کشید که تأثیر آن در وجود تک‌تک تماشاگران قابل مشاهده و لمس بود. سکوت قابل تحسین تماشاگران در حین اجرا و تشویق‌های ممتد آنان در پایان اجرا، حکایت از موفقیت چکناواریان و ارکستر سمفونیک تهران در به تصویرکشیدن و یادآوری خاطرات دفاع مقدس به‌ویژه مقاومت و جان‌فشانی انسان‌های ازخودگذشته برای حفاظت از مام وطن داشت.

تجربه نشان داده است که موسیقی و اجراهای چکناواریان همواره با اقبال روبرو شده است. او انسان هنرمند، آزادمنش و عاشقی است که عشق به وطن، مردم و تاریخ و فرهنگ ایران‌زمین در بسیاری از آثارش هویداست و وقتی در پیشانی ارکستر قرار می‌گیرد شکوه و جلال آن را فزونی می‌بخشد و عشق آسمانی وجودش را به‌طور سحرآمیزی در وجود مخاطبینش جاری می‌سازد.

در این میان، نقش ارکستر سمفونیک جوان تهران هم چشمگیر بود. ارکستر در این سه شب، با شور و هیجان و انرژی و شادابی تمام که در چهره تک‌تک نوازندگان و گروه کر نمایان بود، به اجرا پرداخت. انگار می‌خواستند توانایی خود را به رهبر ارکستر و همگان اثبات نمایند. این ارکستر نشان داد که پتانسیل تبدیل شدن به یک ارکستر در تراز جهانی را دارد؛ مشروط به اینکه لوازم و اسباب این بزرگی فراهم شود. بی‌شک حضور چهره شاخصی چون لوریس چکناواریان به‌عنوان رهبر ارکستر شرط لازم است اما شرط کافی نیست. برنامه‌ریزی صحیح، حضور تمام‌وقت اعضا و تمرکز بر فعالیت‌های ارکستر، رفع دغدغه‌های فنی و معیشتی آنان، تقویت فنی و تکمیل اعضا، تأمین سازهای مناسب تا فراهم کردن سیستم‌های صوتی و صدابرداری مناسب و ...، از دیگر شروط ارتقای کیفیت ارکستر و رسیدن به جایگاه مطلوب است.

از نکات قابل توجه در کنسرت اخیر، نقش مؤثر بردیا کیارس به‌عنوان کنسرت مایستر بود. او علاوه بر توان بالای نوازندگی، همراهی مثال‌زدنی با رهبر ارکستر در هدایت و ترغیب اعضا و تزریق انرژی مثبت در آنان برای اجرای بهتر داشت. حضور بیشتر هنرمندان قابلی چون بردیا کیارس، می‌تواند به تقویت بیشتر ارکستر بیانجامد.

همچنین اجرای اخیر نشان داد که چنانچه آثار و اجرای ارکستر از کیفیت مطلوب برخوردار باشد، دغدغه فروش بلیت و پر شدن سالن برای اجراهای ارکستر سمفونیک وجود نخواهد داشت. حضور کم‌نظیر خریداران بلیت برای این کنسرت و اتمام کامل بلیت‌ها، شاهدی بر این مدعا است.

درنهایت این کنسرت را می‌توان رویکرد مثبت مدیریت جدید بنیاد فرهنگی هنری رودکی و نیز معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تقویت بیش از پیش ارکستر سمفونیک تهران و ارتقای سطح کیفی اجراهای آن در حد نام کشوری با قدمت فرهنگی و هنری ایران بزرگ دانست.

بردیا صدرنوری نوازنده پیانو، مشاور مدیرت فرهنگی، مدیرمسئول موسسه فرهنگی و هنری رادنواندیش، مدیر جشنواره و جایزه همایون خرم،