سرویس موسیقی هنرآنلاین: "هشت دقیقه و بیست ثانیه" عنوان دومین آلبوم رسمی گروه دوئت لیرا متشکل از زوج هنری آرش هژیرآزاد آهنگساز، نوازنده و مدرس پیانو و همسرش یگانه حسینی‌نیا نوازنده ویولن است. هژیرآزاد آهنگساز آلبوم است و در آن پیانو می‌نوازد و بخش زهی کار با حسینی‌نیا و علی جعفری‌پویان بوده است.

آرش هژیرآزاد درباره این آلبوم که به‌تازگی به‌صورت آنلاین توسط نشر و پخش جوان منتشر شده است، به هنرآنلاین گفت: "هشت دقیقه و بیست ثانیه" دومین تجربه ما بعد از آلبوم "تهران-مریخ" است. آلبوم اول بسیار حال و هوای کلاسیک دارد، اما در اثر جدید کمی از این فضا فاصله گرفته‌ایم. در حقیقت، این بار به فضای موسیقی نیو ایج نزدیک شده‌ایم. کمی سعی کردیم از فضای کلاسیک دور شویم و حیطه جدیدی را در بازار تجربه کنیم. تلاش می‌کنیم در آثارمان فضاهای جدید و متفاوت را تجربه کنیم و کم‌کم به سمت موسیقی پاپ بی‌کلام قدم برداریم. در آلبوم دوم بیشتر خود را به این فضا نزدیک کرده‌ایم.

او درباره انتخاب نام "هشت دقیقه و بیست ثانیه" برای آلبوم توضیح داد: ما با یک انجمن نجوم در ارتباط هستیم و در این زمینه اطلاعاتی به‌روز داریم. مدت‌زمانی که نور خورشید به زمین دست پیدا می‌کند هشت دقیقه و بیست ثانیه است و جالب دیدیم این نام را انتخاب کنیم.

هژیرآزاد ادامه داد: هر هنرمندی در هر سبکی برای خلق یک اثر، به سراغ موضوعات و دغدغه‌های شخصی یا اجتماعی خود می‌رود و این بستگی به علاقه‌مندی او به موضوع و دغدغه‌هایش دارد. خود من از بچگی به نجوم علاقه داشتم و حتی دلم می‌خواست که فیزیکدان شوم. از طرفی اطلاعاتی کامل و جامع در این زمینه دارم، درنتیجه سعی کردم در دو آلبوم "تهران-مریخ" و "هشت دقیقه و بیست ثانیه" از این فضا الهام بگیرم.

او تأکید کرد: همسرم نیز از کودکی به علم نجوم علاقه داشت. از طرفی دیگر به این معتقدم اثری که شما در موسیقی می‌سازید نباید تاریخ انقضا داشته باشد و باید تا سال‌های آتی هر بار که شنیده می‌شود تازگی داشته و حرفی برای گفتن داشته باشد. به نظرم علم نجوم جزو آن دسته علومی است که تاریخ انقضا ندارد و سال‌ها بعد نیز معنای خود را می‌دهد، اما موضوعات دیگر مثل دغدغه‌های اجتماعی، مدت‌زمان خاص دارند.

هژیرآزاد اضافه کرد: برای رفتن به سراغ این سبک کاری بیشتر مطرح کردن موسیقیِ‌ سازی یا موسیقی بی‌کلام را در ذهن داشتیم. به نظر ما موسیقیِ ‌سازی خیلی غنی‌تر از موسیقی باکلام است. البته موسیقی‌ سازیِ ضعیف هم داریم و موسیقی باکلام فوق‌العاده هم داریم. بحث پتانسیل است که در موسیقیِ سازی بسیار گسترده‌تر است اما بسیار مهجور مانده است، با این حال در مورد اضافه کردن خواننده موضع سفت و سختی نداریم چرا که ما همچنان در حال تجربه هستیم.

این آهنگساز ادامه داد: آلبوم "هشت دقیقه و بیست ثانیه" کاملاً به‌صورت دیجیتالی منتشر شد و نسخه فیزیکی ندارد. البته این مسئله برای ما آزاردهنده بود، اما از آنجا که از انتشار و پخش آلبوم قبلی خاطره خوبی نداریم تصمیم گرفتیم آلبوم جدید را دیجیتالی منتشر کنیم و از بازخورد آن نیز راضی هستم.

او در پایان گفت: همچنین تصمیم گرفتیم با این حرکت یعنی انتشار آنلاین به محیط زیست زیان کمتری وارد کنیم و همچنین برای انتشار موزیک‌ویدئو که قدم بعدی ما است سرمایه‌گذاری کنیم.