به گزارش هنرآنلاین، نشست‌های کمیسیون تخصصی هنر، معماری و شهرسازی پنجمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار می‌شود.

این کمیسیون به ریاست مهندس عبدالحمید نقره‌کار است و اعضای هیئت رئیسه آن؛ دکتر مسعود ناری‌قمی، دکتر محمدمنان رئیسی، دکتر علیرضا عندلیب، دکتر اصغر فهیمی‌فر، دکتر مهدی حمزه‌نژاد و دکتر سمانه تقدیر هستند.

برنامه‌های این کمیسیون در سه پنل به شرح ذیل است:

 در پنل اول مبحث "ضرورت و اهمیت اسلامی کردن رشته‌های میان دانشی نظیر (رشته هنر، معماری و شهرسازی) توسط مهندس عبدالحمید نقره‌کار ارائه می‌شود. دکتر نسیم اشرافی به بحث "بازشناسی نقش ایده و کانسپت در فرآیند شناخت و آفرینش در معماری مبتنی بر علل اربعه" می‌پردازد. دکتر علیرضا عندلیب موضوع "ابعاد بنیادین تدوین آمایش سرزمین از منظر تمدن نوین اسلامی" را بررسی می‌کند و دکتر اصغر فهیمی‌فر درباره سینمای دینی و سینمای اسلامی سخنرانی خواهد کرد.

در پنل دوم دکتر محمدمنان رئیسی مبحث "تحلیلی میان رشته‌ای بر تعارضات مسکن آپارتمانی با سبک زندگی اسلامی" را ارائه خواهد داد. مهندس رامین خرسند موضوع "بررسی تطبیقی از مکاتب زیبائی‌شناسی و از منظر حکمت هنر اسلامی" را بررسی می‌کند. دکتر سلمان نقره‌کار با موضوع "تأملی در رویکرد اسلامی به دروس رشته معماری" سخنرانی خواهد کرد و دکتر فاطمه طباطبایی به بحث "ارزیابی ابعاد مفهومی، عملکردی و کالبدی در معماری کلیساهای صلیبی (از منظر اسلامی)" می‌پردازد.

پنل سوم با سخنرانی دکتر مصطفی بهزادفر با موضوع "تئوری مکان در تعامل حقیقت و واقعیت" آغاز می‌شود و در ادامه دکتر دانشپور به بحث "سلسله مراتب تشریف" می‌پردازد. دکتر مسعود ناری‌قمی با موضوع "تبیین مؤلفه‌های کیفیت فضای شهر اسلامی در جهت ارتقاء تعاملات اجتماعی بر پایه ارزش‌های فرهنگ اسلامی" سخنرانی می‌کند و دکتر مهدی حمزه‌نژاد به بحث درباره "محیط آزاد و کنترل‌کننده در حاکمیت اسلامی" خواهد پرداخت. 

این نشست‌ها روز چهارشنبه ۶ آذر از ساعت ۸ تا ۱۵ در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار می‌شود و حضور برای عموم آزاد و رایگان است. ثبت نام جهت حضور در این نشست‌ها الزامی‌ست و علاقمندان می‌توانند در این لینک ثبت‌نام کنند.