سرویس سینمایی هنرآنلاین: پس از ایجاد بستر وب و شکل‌گیری شبکه‌های اجتماعی و افزایش مخاطبان این شبکه‌ها، کم‌کم ‌ کسب‌وکارهای اینترنتی نیز شکل جدی‌تری به خود گرفت و هر روز نیز بر تعداد مخاطبان آن افزوده شد و همین بستر موجب شد تا علاوه بر کسب‌وکارهای قدیمی، کسب‌وکارهای جدیدی نیز شکل بگیرد.

در ایران پس از ظهور و بروز شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام و تلگرام که مخاطبانشان بیش از فیس‌بوک و توئیتر و سایر شبکه‌هاست، کسب‌وکارهای اینترنتی نیز جدی‌تر گرفته شدند و در یکی دو سال اخیر بر تعداد آن‌ها افزوده شد. حالا این میزان از مخاطب باعث شده است بسیاری از کسب‌وکارهای قدیمی جای خود را به کسب‌وکارهای جدید بدهند. به‌طور مثال تبلیغات فیزیکی یکی از این کسب‌وکارهاست که جای خود را به تبلیغات در دنیای مجازی داده است و امروز بیش از پیش خود را نشان می‌دهد و تأثیرگذاری آن نیز بیش از گذشته است.

مخاطبان امروز ترجیح می‌دهند مایحتاج خود را از طریق فضای مجازی رصد کنند و از همان طریق نیز اقدام به خرید کنند. این اتفاق بخصوص در فضای فرهنگی بسیار تأثیرگذار بوده است و تا حد زیادی فضای فرهنگی امروز معطوف به فضای مجازی و رصد این فضا از سوی مخاطبان شده است و این وابستگی باعث شده تا حتی روی فروش کالاهای فرهنگی نیز تأثیرگذار باشد.

مخاطب امروز برای خرید بلیت کنسرت موسیقی، نمایش و حتی سینما از طریق فضای مجازی اقدام می‌کند و برای انتخاب آن نیز با رصد صفحات مختلف اثر مورد دلخواهش را جستجو می‌کند.

از سوی دیگر همین فضا موجب شده است تا امروز صاحبان صفحات تبلیغاتی با انتشار اقلام تبلیغی آثار فرهنگی در شبکه‌هایی همچون اینستاگرام و کمتر تلگرام صاحب کسب‌وکار جدیدی شوند و از همین طریق نیز ارتزاق داشته باشند که البته ارتزاق کم‌رونقی هم نیست و در طی یکی دو سال اخیر بسیاری از این افراد با درآمدهای خوبی روبه‌رو شده‌اند. همین امر موجب شده است تبلیغات و روابط عمومی‌ها امروز به این سمت گرایش بیشتری داشته باشند و شاید به جرات بتوان گفت بخشی از فروش و بقای آثار هنری امروز وابسته به همین فضا شده است و حتی تبدیل به رکن اساسی در فروش آثار هنری شده‌ است. اتفاقات اخیر در کشورمان و قطع شدن اینترنت بر این امر بیشتر از قبل صحه گذاشت که نبود اینترنت تا چه اندازه می‌تواند افراد را با مشکل مواجه کرده یا بسیاری را به مرز بیکاری و حتی ورشکستگی سوق دهد.

در هفته‌ای که گذشت نبود امکان فروش بلیت اینترنتی برای فیلم‌های سینمایی از یک سو و نبود بستری برای تبلیغات موجب شد بسیاری از آثار سینمایی با افت محسوس فروش مواجه شوند و حتی بسیاری از مخاطبان از فیلم‌های روی پرده اطلاعی نداشته باشند. همچنین نبود مخاطب و دسترسی نداشتن به این فضا موجب شد سالن‌های تئاتر خالی از مخاطب باشند و این‌ها نشان از این دارد که امروز فضای مجازی تا چه اندازه بر زندگی ما اثرگذار است و نبودش تا چه اندازه می‌تواند صاحبان مشاغل را با مشکلات مواجه کند.

درواقع باید گفت امروز کسب‌وکارها رنگ و بوی دیگری به خود گرفته‌اند و نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. در همین یک هفته بسیاری از کسب‌وکارهای خانگی و فرهنگی که از این طریق درآمد داشتند با مشکلات بسیاری مواجه شدند و امید می‌رود که دولت محترم به این کسب‌وکارهای جدید که همراه با تکنولوژی و فناوری به‌روز می‌شوند و رنگی دیگر به خود می‌گیرند نیز توجه خاص و ویژه‌ای داشته باشد تا صاحبان آثار و کالاها با مشکلاتی از این دست مواجه نشوند.