سرویس مد و لباس هنرآنلاین: صنعت نساجی تمام سطوح زندگی ما را در برگرفته و اگر پارچه را به‌عنوان یکی از پرمصرف‌ترین کالاهای صنعت نساجی در نظر بگیریم، درمیابیم که این عرصه تا چه اندازه برای جوامع کوچک و بزرگ دارای توجیه اقتصادی است.

نکته قابل‌تأمل درباره شرایط حاکم بر صنعت نساجی ایران این است که هرچند بسیاری بر این باور هستند که این صنعت ورشکسته شده اما واقعیت امر این است به دلیل کندی روند ورود تکنولوژی روز این صنعت به کشور، ایران نتوانسته خود را همپای کشورهای دارای این عرصه نگه دارد اما این بدان معنا نیست که باید از این عرصه به کلی قطع امید کرد.

این روزها اگر چرخی در بازار پارچه بزنیم، به ادعای فروشندگان و توزیع‌کنندگان این کالای اساسی، به یمن تحریم‌ها و بالا رفتن نرخ ارز، دست محصولات خارجی از بازار ایران کوتاه شده است.

صنعت نساجی کشور به‌طورکلی به دلیل نبود برندسازی، ‌فرسوده بودن ماشین‌آلات، نداشتن فناوری روز، همچنین نداشتن دانش فنی از صنعت نساجی دنیا عقب‌تر مانده و البته نیروی انسانی کار بلد و متخصص در این بخش وارد بازار کار نشده است پس می‌توان امیدوار بود تا با رفع این نقیصه، چرخ نساجی کشور روی دور بومی‌سازی بیفتد و ایران دگربار نهایت بهره را از ظرفیت اقتصادی و اشتغالزایی این صنعت در ابعاد داخلی و خارجی از آن خود سازد.

و اما کاهش فرصت­‌های سرمایه‌­گذاری برای ایجاد اشتغال مولد و مؤثر هم نکته مهمی است که باید در شرایط فعلی به آن توجه کرد.

این روزها با توجه به افزایش نرخ بنزین در کشور، انتظار آن می‌رود که قیمت بسیاری از کالاها ازجمله محصولات مرتبط با حوزه نساجی افزایش یابد اما نکته قابل‌تأمل در این شرایط آن است که بازار داخلی به‌شدت نیازمند تولیدات بومی است و فارغ از رکود حاکم بر کارخانه‌های نساجی، کاهش تعرفه مواد پایه، استمرار مبارزه با قاچاق پوشاک و منسوجات، کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی، اجرای درست قانون مشاغل سخت و زیان‌آور و پیوستن فعالان داخلی به سازمان تجارت جهانی همگی می‌توانند در کوتاه‌مدت به رونق دوباره نساجی ایران کمک کند.

همچنین لازم است برای رقابت‌پذیر ساختن صنعت نساجی ایران با جهان، فعالان داخلی خود را در معرض رقابت با رقبای جدی قرار دهند تا علاوه بر نقل‌وانتقال دانش و تجربه، فضای لازم برای رونق فعالیت‌های داخلی و بین‌المللی فراهم شود.

به همین منظور در این فرصت، فایل مرتبط با جدول نمایشگاه‌های صنایع نساجی در سال2020 منتشر می‌شود تا نساجی ایران با بهره‌گیری از فرصت‌های نمایشگاهی بتواند روبه‌پیشرفت و پررونق‌تر از هر زمان دیگری رصد شود.

دانلود فایل