به گزارش هنرآنلاین، مدیر انتشارات فرمنش در این کارگاه، در سخنرانی‌ای با عنوان "راه‌های ورود به بازار جهانی کتاب" برای آشنایی با محیط‌های نشر در دنیا به دسته‌بندی بنگاه‌های نشر پرداخت و گفت: روزنامه‌ها، مجلات، کتاب، پایگاه‌های داده‌ و سایر ارائه‌دهندگان خدمات، انواع بنگاه‌های نشر را در آمریکا تشکیل می‌دهند.

مریم رونق یادآور شد: مجلات در این دسته‌بندی، به بخش‌های عمومی، علمی تحقیقاتی، و بازرگانی تخصصی و کتاب‌ها به بخش عمومی، تخصصی و آموزشی تقسیم می‌شوند.

کارشناس مدیریت نشر در ادامه با پرداخت به الزامات ورود به بازارهای جهانی نشر، افزود: علت خرید رایت ترجمه، جستجوی کتاب‌های جدید و ایجاد تنوع فرهنگی در میان فهرست کتاب‌های نشر و یافتن مخاطبان جدید میان ناشران است.

به گفته‌ او، انتخاب ناشر بر اساس زمینه‌ فعالیت، شرکت در نمایشگاه‌های خارجی کتاب یا کاتالوگ‌های این نمایشگاه‌ها می‌تواند صورت گیرد. همین‌طور نوع کتاب نیز باید همسو با فعالیت‌های ناشر خارجی، متناسب با مخاطب‌سنجی جامعه‌ مقصد خارجی و توجه به لیست آثاری که ناشر مورد نظر طی سال‌‌های اخیر خریداری کرده انتخاب می‌شود.

مسئول کارگروه بین‌الملل انجمن ناشران کتاب دانشگاهی در ادامه، ملاک انتخاب نویسنده را بالا بودن اعتبار نویسنده در داخل کشور و میزان اقبال به کتاب و جوایز کسب شده توسط نویسنده عنوان کرد و ادامه داد: راه‌هایی چون ارتباط مستقیم با ناشر خارجی و برقراری ارتباط از طریق آژانس‌های ادبی مهم‌ترین راه‌‌های حضور در بازارهای جهانی نشر هستند.

رونق با بیان این که چهار آژانس ادبی پل، کیا، تماس و دایره‌ مینا هم‌اکنون در کشور به فعالیت می‌پردازند، اظهارداشت: برقراری ارتباط از طریق آژانس ادبی به جای ناشر خارجی می‌تواند امتیازاتی چون تعقیب بهتر روندهای بازار کتاب خارجی، نبود مشکل مواجهه با تبادل ارز و نوسان ارز، نبود مشکل برقراری ارتباط به زبان انگلیسی و امتیازاتی است که هنگام ارتباط‌گیری و عقد قرارداد از طریق آژانس‌‌های ادبی رخ می‌دهد.

رضا هاشمی‌نژاد مدیر نشر افق نیز در کارگاه آموزشی و نمایشگاه آثار حمایت شده از طریق دبیرخانه‌ طرح گرنت به "بررسی اسناد حقوقی در بازار نشر" به شکل عملیاتی پرداخت.

بیست و هفتمین دوره هفته‌ کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار "حال خوش خواندن" از تاریخ ۲۳  آبان ماه در سراسر کشور آغاز شده است و تا ۳۰ آبان ماه ادامه دارد.