سرویس مد و لباس هنرآنلاین: در سال‌های اخیر، تلاش برای معرفی مد و لباس اسلامی ایرانی به شکل قابل‌توجهی در رأس برنامه‌های فرهنگی مدیران امر قرار گرفت و حد فاصل سال‌های 2015 تا 2018، اتفاقات خوبی در این زمینه رقم خورد.

متأسفانه در دو سال گذشته، به دلایل مختلف ازجمله مشکلات اقتصادی و اعمال برخی تحریم‌ها، فرصت این همراهی برای هنرمندان ایرانی تا اندازه زیادی از دست رفت و بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس فجر در دوره هفتم و هشتم، تنها زمان ممکن برای درخشش هنر ایرانی در عرضه لباس اقوام و پوشش اسلامی بود.

بااین‌همه فعالیت‌های جست و گریخته‌ای را از سوی برخی فعالان حوزه مد و لباس طی همین ماه‌های اخیر در ابعاد بین‌المللی شاهد بوده‌ایم که شاید شرط لازم برای روشن ماندن موتور محرک فعالیت‌های بین‌المللی عرصه مد و لباس باشد، اما به‌هیچ‌عنوان کافی نیست.

در این گزارش با درج یک مقدمه، مروری خواهیم داشت بر مهم‌ترین فعالیت‌های بین‌المللی مد و لباس کشور در سال‌های اخیر:

ازآنجاکه زبان هنر در عرصه بین‌الملل فرصت بیان ارزش‌های دینی، اسلامی و گفتمان‌های بین‌المللی را فراهم می‌سازد و همچنین با عنایت به تبلیغات منفی رسانه‌های غربی علیه ایران و اسلام، انجام فعالیت‌های مختلف به‌خصوص در زمینه‌های فرهنگی و هنری ما را قادر خواهند ساخت تا پیوندی ناگسستنی میان جهانیان و  اسلام برقرار سازیم و با حضور موفق خود، زمینه‌ساز روشن شدن افکار عمومی نسبت به ذخایر فرهنگی هنری ایران و نقش ایران اسلامی در تمدن اسلامی باشیم.

بدیهی است با توجه به اهمیت ترویج سبک زندگی اسلامی در سطح بین‌الملل و همچنین خیز برخی مجموعه‌های دارای رسالت فرهنگی و هنری همچون مؤسسه توسعه هنرهای معاصر در راه ترویج و تعمیم هنر و لباس حلال ایرانی اسلامی در سایر کشورها، این نوع فرآیندها و اقدامات فرهنگی نوپا برای منتج شدن به یک دیپلماسی فرهنگی که باعث نفوذ، رشد و پرورش افکار یک فرهنگ در فرهنگ ملت‌های دیگر می‌شود، نیازمند همیاری و همگامی مسئولان با این نهاد بوده تا در سایه همکاری‌های مشترک، کاری بزرگ انجام شود چراکه امروزه بحث حلال یکی از شاخص‌ترین دغدغه‌های مسلمانان و حتی غیرمسلمانان نیز محسوب می‌شود.

نظر به این مقدمه، طی سال‌های 2015 تا 2018، مؤسسه توسعه هنرهای معاصر با عنایت به سوابق اجرایی خود در برنامه‌های مهم ملی و بین‌المللی و بنا بر تکلیف و رسالت خود در گسترش فرهنگ و هنر ایران‌زمین از راه اجرای برنامه‌های اصیل ایرانی در حوزه‌های موسیقی، تجسمی، نمایشی، مد و لباس و حضور در نمایشگاه‌های حلال با عنوان هنر حلال و پوشاک حلال برای اولین بار در دنیا و همچنین در جهت شناساندن زن ایرانی اسلامی و توانمندی‌های وی به جهانیان در عرصه‌های گوناگون، نمایشگاه‌ها و جشنواره‌هایی را در کشورهای مختلف برگزار کرده است که در ادامه به برخی از رویدادها اشاره می‌شود. البته که تمامی این رخدادهای بین‌المللی در کنار برپایی بخش بین‌المللی مد و لباس فجر در همان سال‌ها توانست تا اندازه قابل توجهی، بذر جلب توجه جهانیان به هنر ایرانیان در عرصه مد و لباس را به درستی بکارد.

حضور ایران در نمایشگاه مد و لباس ترکیه (22-25 دسامبر 2015):

مؤسسه توسعه هنرهای معاصر در قالب کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با همکاری تعدادی از طراحان و فعالان صنعت مد و لباس، در نمایشگاه مد ترکیه شرکت کرد. این نمایشگاه به مدت یک هفته در شهر استانبول ترکیه برگزار و بیش از 150 اثر برتر از طراحان ایرانی در این جشنواره عرضه شد و همچنین ایران موفق به کسب رتبه اول در طراحی و محتوا شد .

برگزاری نمایشگاه لباس اقوام و مدرن در حیدرآباد هند (26-29 دسامبر):

برگزاری نمایشگاه لباس اقوام و لباس مدرن زن ایرانی در نمایشگاه الگوی زن ایرانی اسلامی در موزه سالار جنگ حیدرآباد هند، برگ دیگری بود از استقبال پرشور زنان ایرانی و علاقه‌مندان به فرهنگ ایرانی اسلامی در دنیا که  فعالیت آنان هرروز گسترده‌تر می‌شود.

حضور ایران در نمایشگاه حلال اسپانیا (10-11 نوامبر 2016):

در این نمایشگاه، غرفه مد و لباس اسلامی ایرانی به همت مؤسسه فرهنگی و هنری توسعه هنرهای معاصر و بنیاد ملی مد و لباس اسلامی ایران و با همکاری رایزنی فرهنگی کشورمان در مادرید به ارائه دستاوردهای کشورمان پرداخت. 

ایران برای اولین بار با موضوع مد و لباس حلال  در این نمایشگاه حضور یافت. جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان پیشگام و اولین کشور بنا دارد استانداردها و شاخص‌های لباس حلال را در دنیا مطرح و ثبت کند و آن را در معرض استفاده علاقه‌مندان قرار دهد. 

حضور در نمایشگاه پوشش‌های اسلامی کازان (20-18 مارس 2017):

هرساله در روسیه فستیوال‌های مد اسلامی ، فشن­شو و مسابقات از سوی اتحادیه طراحان مسلمان روسیه برگزار می‌گردد. این مراسم در سالن‌های بسیار مجلل"پیرامیدا" در مجتمع فرهنگی تفریحی "توگان آویلیم" واقع در مرکز شهر کازان برگزار می‌شود و طراحان لباس‌های اسلامی سراسر دنیا را گردهم می‌آورد. ایران سومین سال است که به دلیل حضور موفق طراحان ایرانی به‌صورت ویژه در این برنامه دعوت می‌شود و هرساله رتبه برتر را به خود اختصاص می‌دهد.

حضور در نمایشگاه بین‌المللی اکسپو ارمنستان (10-8دسامبر 2017):

این نمایشگاه با مشارکت مؤسسه توسعه هنرهای معاصر و با نظارت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و توسط شرکت همایشگران سام به مدیریت غلامرضا رضاییان هیاتی در تاریخ 17- 19شهریورماه برگزار شد.

حضور در جشنواره فرهنگ‌های دوست مکزیک (20 می2017) و 2018:

برگزاری نمایشگاه لباس اسلامی ایران در موزه مردم‌شناسی مکزیک در قالب نمایشگاه فرهنگ‌های دوست با شعار صلح و دوستی جهانیان با استقبال ویژه‌ای روبرو شد و نهایتاً منتج به اعزام هنرمندان و طراحان و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و شرکت در فستیوال‌های مختلف در طول یک سال شد. بر اساس فعالیت سال گذشته، مؤسسه برای بار دوم به‌صورت میهمان ویژه به نمایشگاه سال 2018 با موضوع دیزاین و طراحی نیز دعوت‌شده است.

البته که تمامی این رخدادهای بین‌المللی در کنار برپایی بخش بین‌المللی مد و لباس فجر در همان سال‌ها توانست تا اندازه قابل توجهی، بذر جلب توجه جهانیان به هنر ایرانیان در عرصه مد و لباس را به درستی بکارد و زمینه ایجاد همکاری میان هنرمندان ایرانی با سایر کشورهای صاحب نام در عرصه مد و لباس اسلامی را فراهم سازد.