سرویس مد و لباس هنرآنلاین: جهت ارزیابی راحتی حسی تنها یک روش دقیق تاکنون موردتوجه اکثر محققان قرارگرفته است که همان روش آزمایش پوشش است.

اگرچه این روش یک روش گران‌قیمت و زمان‌بر برای آزمایش محصول تولیدی یک واحد تولیدی است بنابراین برای غلبه بر این مشکل، تمامی روش‌های ارزیابی فیزیکی محصولات نساجی برای ارزیابی خواص مؤثر شناخته‌شده در راحتی پوشاک موردتوجه قرار گرفت.

محققین زیادی در خصوص ایجاد ارتباط بین ارزیابی‌های کیفی و اندازه‌گیری‌های کمی خصوصیات ادراکی پارچه انجام تلاش کرده‌اند. در میان آن‌ها می‌توان به ارزیابی زیردست پارچه (کیفیتی از پارچه یا نخ که به‌وسیله احساس دریافت شده از لمس آن ارزیابی می‌شود) با استفاده از اندازه‌گیری کمی و ارزیابی‌های مشابه دیگر اشاره کرد.

اندازه‌گیری‌های اولیه از اصطلاحات خاصی نظیر کوشی برای سفتی، نومری برای صافی، فوکورامی برای پری، شاری برای پرچین و چروک، هاری برای سفتی در برابر آویزش، سوفوتوسا برای نرمی، کیشیمی برای حالتی شبیه پارچه‌های ابریشمی، شینیاکاسا برای انعطاف‌پذیری و تکاسا برای بیان حالت کرپ مانند استفاده کرد.

آن‌ها دستگاه KES-F را ارائه دادند که از چهار وسیله مختلف برای اندازه‌گیری کشش پارچه، برش، خمش، فشار پذیری و اصطکاک و زبری پارچه تشکیل‌شده بود.

ارزیابی حفظ ظاهر پوشاک تکمیل‌شده

ظاهر پوشاک ممکن است در اثر ضعف در فرآیندهای تکمیلی پارچه و یا حین تولید پوشاک در حین استفاده آن از بین رفته و ظاهر نامناسبی را پیدا کند.

این مشکل ممکن است براثر عوامل مختلفی شامل ضعیف بودن فرآیند در مراحل تثبیت پارچه و ایجاد ثبات ابعادی، اتوکشی، عدم مهارت انسانی در تولید پوشاک و یا قسمت‌های از آن و یا شرایط بد حمل‌ونقل و یا بسته‌بندی به وجود آید. این مشکلات مخصوصاً در مورد پوشاک تهیه‌شده از الیاف پشمی بحرانی است.

 درنهایت دبیرخانه بین‌المللی پشم، شاخه ژاپن، یک روش جهت ارزیابی حفظ ظاهر کت‌شلوار مردانه بعد از آخرین مرحله اتوکش و قبل از فروش پیشنهاد داد.

اساس این روش آزمایش بر مبنی قرار دادن پوشاک در شرایط معینی از دما رطوبت برای مدت‌زمان مشخص و چک کردن ظاهر آن است. در حین آزمایش ابتدا پوشاک مورد آزمایش در یک اتاق با درجه حرارت c °20 و رطوبت نسبی 65 درصد و برای مدت 24 ساعت آویزان می‌شوند. سپس ظاهر هر قسمت از پوشاک شامل یقه، سرشانه‌ها، سمت جلو و پشت بدن و آستین‌ها مورد بازبینی واقع‌شده و با عکس‌های استاندارد مقایسه شده و درجه‌بندی می‌شوند.