به گزارش هنرآنلاین به نقل از ایسنا، یونس قیطانی در مراسم تجلیل از ناشران و کتابدارن استان ایلام ، گفت: نامگذاری این هفته به نام کتاب و کتابخوانی، صرفا یک تلنگر به حساب می‌آید و نباید ترویج و توسعه فرهنگ کتاب را محدود به این هفت روز دانست.

وی گفت: این مسئله هم تلنگری به جامعه فرهنگی و هنری است تا از وضعیت ناراحت کننده‌ای که در سرانه مطالعه به وجود آمده فاصله بگیرد و هم تلنگری برای مدیران فرهنگی است  تا از فعالان و تلاشگران این عرصه که در طول سال نقش آفرینی می کنند، تقدیر کنند.

معاون فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام ادامه داد: در زمینه ترویج فرهنگ کتاب در طول سال برنامه‌های متعددی برگزار می شود، در این میان علاوه بر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام و اداره کل نهاد کتابخانه‌های استان، سهم سازمان های مردم نهاد در این زمینه بسیار قابل توجه و قابل بررسی است، حتی از نقش مهم خیرین در زمینه کتاب و کتابخوانی نمی توان به سادگی گذشت.

 قیطانی گفت: در استان ۳۶ ناشر فعال داریم که در سال گذشته توانستند ۲۲۰ عنوان کتاب را چاپ و منتشر کنند و امسال هم تا آبان ماه بیش از صد عنوان کتاب منتشر کرده‌اند که که گرانی کاغذ و مشکلات اقتصادی ناشران، علت اصلی کاهش تولیدات در این زمینه بوده است.

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام تصریح کرد: بر اساس تفاهم نامه ای که سال گذشته با معاونت فرهنگی وزارت ارشاد بستیم، حدود دو میلیارد و دویست میلیون ریال از مولفان، نویسندگان و مترجمان بومی خرید کتاب شد و این حمایت ها در سال جاری هم ادامه خواهد داشت، بدیهی است که آثاری اولویت دارند که محتوایی بومی و محلی داشته باشند.

قیطانی در خصوص حمایت های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام از آثار ویژه خاطرنشان کرد: از سه اثر شامل کتاب پژوهشی «هوره‌های ایلامی» نوشته علی محمد ارسلانی، مجموعه سه جلدی گزیده آثار راه یافته به جشنواره شعر کُردی کودک «منال» و مجموعه کامل اشعار حشمت منصوری جمشیدی به همت محمد جلیل بهادری، آثاری هستند که هم در مرحله چاپ و هم در مرحله انتشار حمایت شده است.

وی از برگزاری نخستین جایزه ادبی ایلام در ابتدای سال آینده خبر داد و در این خصوص گفت: شورای سیاست گذاری این جشنواره تشکیل شده و و به زودی دبیران اجرایی و تخصصی آن اعلام خواهند شد، همچنین فراخوان این جایزه هم به زودی در اختیار علاقمندان قرار می گیرد.

در  این مراسم از فعالان حوزه کتاب به شرح زیر تجلیل شد:

فعال‌ترین ناشران

۱- انتشارات جوهر حیات - مدیر مسئول: صادق امیدی- با ۳۶ عنوان کتاب چاپ شده

۲- انتشارات هاوار- مدیر مسئول: بتول رستمی- با ۲۵ عنوان کتاب چاپ شده

۳- انتشارات زاگرو- مدیر مسئول: دکتر حبیب‌اله محمودیان - با ۲۱ عنوان کتاب چاپ شده

ناشران تخصصی فعال

۱- ناشر فعال حوزه ادبیات بومی و محلی– انتشارات زانا-مدیر مسئول: ظاهر سارایی- با ۱۷ عنوان کتاب چاپ شده

۳- ناشر فعال حوزه کتب عمومی - انتشارات بازاندیشی- مدیر مسئول: سمیه محمدی – با ۱۳ عنوان کتاب چاپ شده

۳- ناشر فعال حوزه کودک و نوجوان- انتشارات باشور- مدیر مسئول: محمد مرادی‌نصاری - با ۴ عنوان کتاب چاپ شده

نویسندگان فعال (دارای آثار بیشتر)

۱- مرتضی حاتمی - با ۱۵ اثر چاپ شده

۲- صیدمحمد درخشنده- با ۴ اثر چاپ شده

۳- یاسر بابایی - با ۳ اثر چاپ شده

۴- زهرا پوراسماعیل- با ۳ اثر چاپ شده

نویسندگان جوان و نوجوان

۱- نیلیا صیدخانی – با یک اثر چاپ شده

صفحه‌آرا و طراح جلد

۱- علی امیدی- با طراحی و صفحه‌آرایی ۴۰ اثر

۲- وحید اسدی‌نیا- با طراحی و صفحه‌آرایی ۲۵ اثر

۳- لیلا دهبالایی- با طراحی و صفحه‌آرایی ۱۳ اثر

 کتاب‌فروشی فعال

 پاتوق کتاب- مدیرمسئول: امید تیموریان