به گزارش هنرآنلاین براساس اخبار رسیده از ستاد خبری بیست و هفتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، احمد مسجدجامعی، مبدع طرح کتابگردی با انتشار فراخوانی از مردم کتابخوان و کتاب دوست برای حضور در ششمین دوره کتابگردی در سال 1398 دعوت کرد.

در متن این فراخوان آمده است:

"شش سال از راه‌اندازی آیین مردمی کتابگردی می‌گذرد. شش سال پیش این آیین برای پشتیبانی از کتابفروشی‌ها به عنوان کانون‌های ارتباط میان نویسندگان و خوانندگان و بخشی از فضای عمومی با نشاط و پویای شهری و قدردانی از کتابفروشان شکل گرفت. از نخستین دوره این پویش، گروه بزرگی از فرهیختگان و نخبگان به دعوت کنندگان آن پیوستند و  به همراهی مردم در سراسر کشور با این حرکت کمک کردند.

امسال در حالی به استقبال برنامه کتابگردی می‌رویم که تاثیر تحریم‌ها بر انتشار کتاب نیز تاثیر گذاشته و باعث گرانی قیمت کتاب شده است و ممکن است این تاثیر به کم‌رونق شدن کتابفروشی‌ها بی‌انجامد. کتابفروشی‌ها بخشی از فضای عمومی جامعه است که انتقال فکر و دانش را تسهیل می‌کنند و خاموش شدن چراغ کتابفروشی‌ها آسیب‌هایی به دنبال دارد که نتایج آن برای جامعه فاجعه‌بار است.

در چنین شرایطی نباید بگذاریم چراغ کتابفروشی‌ها خاموش یا کم‌نور شود، زیرا چراغ کتابفروشی‌ها خانه‌های ما را نیز روشن می‌کند و نور امید را هم‌چنان در دل‌های ما زنده نگه می دارد. ما می توانیم با حضور خود در کتابفروشی‌ها و خرید کتاب به روشن ماندن این چراغ‌ها کمک کنیم و شهر و خانه‌هایمان را روشن نگه داریم.

همراه با گروهی از فرهیختگان از مردم شریف ایران دعوت می‌کنیم به منظور احیای فرهنگ کتابخوانی و خرید کتاب از کتابفروشی‌ها، روز پنج‌شنبه ۳۰ آبان با حضور پرشور در قالب گروه‌های دانش‌آموزی، دانشجویی، خانوادگی، دوستانه و ... در کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور و خرید کتاب، از ناشران، نویسندگان، مترجمان و مشاغل مرتبط با تولید کتاب کشورمان تقدیر کنند.

از اهل قلم، روحانیون، هنرمندان، آموزگاران، استادان، اصحاب فکر، فرهنگ و اندیشه، پدیدآورندگان کتاب، شخصیت‌های سیاسی  و چهره‌های برجسته و مورد احترام مردم نیز دعوت می‌کنیم هم‌چون سال‌های گذشته ضمن حضور در کتابفروشی‌ها و خرید کتاب با پشتیبانی از این حرکت مردمی به رونق و استمرار آن یاری رسانده و به شکل‌گیری و گسترش فضای گفت‌وگوی عمومی با محوریت کتاب کمک کنند.

از روزنامه‌نگاران، مدیران رسانه‌های مکتوب، صدا و سیما و فعالان شبکه‌های اجتماعی نیز درخواست می‌کنیم با دعوت از مردم و فرهیختگان و انعکاس حضور مردم در کتابفروشی‌ها به یاری این حرکت بیایند.

همچنین از گروه‌های ترویج کتابخوانی، باشگاه‌های  کتابخوانی، نهادهای غیردولتی فعال در حوزه کتاب در شهرها و روستاهای  سراسر کشور  دعوت می کنیم با حضور در کتابفروشی ها به ترویج کتابخوانی کمک کنند. امیدوارم با تلاش همگانی،  حضور در کتاب‌فروشی ها و خرید کتاب به یکی از عادت‌های همیشگی‌مان تبدیل شود تا هم اقتصاد نشر رونق گیرد و چرخ آن به حرکت خود ادامه دهد و هم امید و نگاه به آینده در فضای فکر و فرهنگ کشور تداوم داشته باشد. وعده دیدار ما پنجشنبه ۳۰ آبان در کتابفروشی‌های سراسر کشور".

 

بررسی چالش‌های نشر کتاب و کودک در هفته کتاب

دبیر و مدیر اجرایی انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان از برگزاری نشست "بحران و برون رفت؛ چالش‌های امروز نشر کتاب کودک و نوجوان" در هفته کتاب خبر داد.

فتح‌الله فروغی با تاکید بر ضرورت استفاده از هفته کتاب برای بررسی چالش‌های نشر گفت:‌ هفته کتاب فرصت مناسبی برای اهالی فرهنگ است تا بتوانند در حوزه‌های خود تامل و تدبر کنند و تعاملات میان اهالی قلم را افزایش دهند.  

او ادامه داد: به همین مناسبت انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان با توجه به وضعیت خاصی که در حوزه نشر وجود دارد دو مسئله را مورد بررسی قرار می‌دهد. نخست بحران‌های موجود در حوزه کتاب کودک و نوجوان را مورد واکاوی قرار ‌دهد و سپس راه‌های برون‌رفت از این وضعیت را پیدا می‌کند. ما برای کسب دستاورد در این حوزه از دیدگاه ناشران، پدیدآورندگان، تصویرگران و فروشندگان کتاب به این موضوع نگاه کرده و با  کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه  به بحث و گفت‌وگو می‌پردازیم.

فروغی یادآور شد: البته طبیعی ا‌ست که یک نشست محدود و چند ساعته نمی‌تواند دستاوردهای قطعی‌ برای حل این معضل داشته باشد اما این یک گام برای پرداختن به این موضوع است و انجمن این اقدام را شروع دیگر فعالیت‌ها و سلسله نشست‌ها تلقی می‌کند.

او تاکید کرد: با برگزاری این نشست به ‌دنبال یک پژوهش نظری هستیم که از طریق درک سمعی و بصری به یک جمع بندی برای برون رفت از این چالش برسیم.

 

افتتاح "کافه کتاب ققنوس" در هفته کتاب

"گالری و کافه کتاب ققنوس" روز جمعه 24 آبان ماه هم‌زمان با دومین روز از هفته کتاب و میلاد پیامبر اکرم (ص) افتتاح می‌شود.  

هم‌زمان با افتتاح این کافه کتاب، نمایشگاه آثار نمایشی استاد حسین محجوبی با عنوان "راوی دوران" در این مکان افتتاح خواهد شد و از آثار جدید او رونمایی می‌شوند.

ساختمان "کافه کتاب ققنوس" در سال 1334 بنا شد و ویژگی‌های معماری دهه بیست در آن بارز است. در سال 1395 این ساختمان بازسازی شد و به عنوان محلی برای برگزاری مراسم رونمایی از کتاب‌ها، جشن امضا و جلسات نقد و بررسی کتاب مورد استفاده قرار گرفت.

گالری و کافه کتاب ققنوس در خیابان انقلاب، خیابان وصال، نرسیده به خیابان طالقانی، کوچه شفیعی، جنب خانه سینما، پلاک یک قرار دارد.

بیست و هفتمین دوره هفته‌ کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار "حال خوش خواندن" از تاریخ 23 تا 30 آبان ماه در سراسر کشور برگزار می‌شود.