سرویس تجسمی هنرآنلاین: دومین نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های و مجسمه‌های دیجیتال علی رحیمی کارگردان انیمیشن، مجسمه‌ساز، برنامه‌نویس بازی، نقاش و گرافیست با عنوان "دیجیتالخانه تاریک" از 17 تا 22 آبان در گالری دانشگاه هنر برپاست. او از سال 1379 فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرده و نخستین نمایشگاهش در سال 1389 در گالری نامی خانه هنرمندان در تابستان سال برپا شد. "دیجیتالخانه تاریک" دومین نمایشگاه انفرادی او به شمار می‌رود. در این نمایشگاه رحیمی 48 اثر در قالب نقاشی دیجیتال و 15 مجسمه دیجیتال به نمایش گذاشته است. حضور در دوسالانه‌های مختلف و داوری برخی از جشنواره‌های داخلی از دیگر فعالیت‌های او به شمار می‌رود.

 

در ابتدا کمی خودتان را معرفی کنید؟

من 14 مرداد ماه سال 1357 در تهران متولد شدم و از کودکی به هنرهای تجسمی علاقه‌مند بودم؛ همیشه نقاشی می‌کشیدم، اما جهان نقاشی‌های من با کودکان هم سن و سالم بسیار فرق می‌کرد. در کودکی بیشتر موجودات فضایی، دایناسور و غول می‌کشیدم و هرگز به خاطر ندارم منظره بکشم. غول‌هایم همیشه در اعماق دریا زندگی می‌کردند. بخشی از نقاشی‌هایم هم تصویری خیالی از فضا و سفینه‌های فضایی بودند. در آن دوران برخلاف هم سن و سال‌هایم می‌خواستم غواص شوم و برای کشف ناشناخته‌ها به اعماق آب‌ها سفر کنم. زمانی که به مرحله انتخاب رشته رسیدم تصمیم گرفتم به‌جای دبیرستان به هنرستان بروم و در هنرستان کمال‌الملک ثبت‌نام کردم.

در دوره هنرستان تمرکزتان را روی نقاش گذاشتید یا مجسمه؟

در دوره هنرستان من با اصول طراحی، نقاشی و مجسمه‌سازی آشنا شدم و در این دوران تمرکزم را روی ساخت مجسمه با تکنیک پاپیه ماشه، طراحی لباس،عروسک‌سازی و مجسمه‌های گچی گذاشتم. البته عروسک‌هایی که می‌ساختم نیز موجودات فضایی یا ربات بودند.

در این دوران موفقیتی هم کسب کردید؟

نه. فقط به فکر کسب تجربه بودم.

چرا تغییر رشته دادید؟

به نظر من طراحی صحنه سینما و انیمیشن به نوعی در ادامه طراحی و مجسمه‌سازی و نقاشی هستند و همه با هم کمک می‌کنند تا یک ایده را به مرحله اجرا برسانم از این رو، من پس از دانشگاه در رشته طراحی صحنه سینما در باغ فردوس تا مقطع فوق‌دیپلم ادامه تحصیل دادم. بعدها با تماشا و بازی "مورتال کمبت" و"تکن" علاقه‌مند شدم تا در رشته انیمیشن تحصیل و فعالیت کنم و در حال حاضر دانشجوی کارشناسی انیمیشن هستم.

با توجه به این که شما ایده‌هایتان را به شکل‌های مختلف اجرا می‌کنید درباره شیوه کارتان کمی توضیح بدهید؟

طراحی و نقاشی‌هایم را دستی انجام می‌دهم و پس از آن در فضای فتوشاپ تغییراتی روی نقاشی‌هایم به وجود می‌آورم. اما زمانی که می‌خواهم مجسمه‌های دیجیتال بسازم برای آن‌ها اصلاً طراحی دستی نمی‌کنم و از صفر تا صد طراحی مجسمه‌ها را کامپیوتری انجام می‌دهم و همه مجسمه‌هایم را فی‌البداهه می‌سازم.

نمایشگاه "دیجیتالخانه تاریک" چگونه شکل گرفت؟

این نمایشگاه دربرگیرنده مجموعه 48 نقاشی، طراحی و مجسمه دیجیتال و انیمیشن تعدادی از کارهایم است. طولانی شدن فاصله زمانی دو نمایشگاهم موجب شد که با مجموعه بی‌شماری از آثار متنوع روبرو باشم. خیلی تمایل داشتم تعداد بیشتری از آثارم را در فضای گالری به نمایش بگذارم اما با محدودیت مکان روبرو شدم. با توجه به این‌که سال‌هاست نقاشی دیجیتال می‌کشم و مجسمه با پرینت سه‌بعدی می‌سازم و به امکاناتی که این تکنیک‌ها در اختیار هنرمند می‌گذارد، آگاه هستم، دوست داشتم با نمایش آثارم بخشی از قابلیت‌های این تکنیک‌ها را به جامعه هنری معرفی کنم. کار کردن به صورت دستی سرعت کار هنرمند را پایین می‌آورد اما نقاشی دیجیتال و مجسمه تری دی سرعت کار را بسیار بالا می‌برد.

با این‌که آثار شما انتزاعی هستند اما در این مجموعه، شما قواعد زیباشناسی و ترکیب‌بندی را رعایت کرده‌اید؟

بله. در آثارم تلاش کرده‌ام تمام قواعد و مبانی زیبایی‌شناسی و ترکیب‌بندی را رعایت کنم. متأسفانه برخی تصور می‌کنند شکستن این قواعد به ارزش هنری آثار می‌افزاید و هنگام خلق آثار انتزاعی این قواعد را نادیده می‌گیرند.

آیا تعمدی برای سیاه جلوه دادن فضای آثارتان داشته‌اید؟

من هیچ تعمدی برای این کار ندارم. المان‌های آثارم مشخص هستند و به صورت ناخودآگاه آثارم چنین حال و هوایی پیدا می‌کنند. در آثارم به نوعی دردها و آلام بشری نمود پیدا کرده‌اند. با این که خودم آدم مثبتی هستم اما آثارم همه به سمت پوچی سوق داده می‌شوند. در آثارم به نوعی دوگانگی و تضاد آدم‌ها مشهود است. انسان‌هایی که با پیروی از هوای نفس، فضای سیاهی و تباهی را رقم می‌زنند و انسان را به سمت تباهی سوق می‌دهند.

برای همین است که در آثارتان فقط رنگ سیاه‌وسفید، خاکستری و فقط در 3 اثر که با هم یک مجموعه را می‌سازند، رنگ قرمز را می‌بینیم؟

دقیقا. رنگ قرمز را در یک 3 اثرم شاهد هستید این آثار هم جهانی برزخی دارد. اصولا من از رنگ فراری هستم و تنها فرم برایم اهمیت دارد.

موتور محرکه شما برای خلق اثر چیست؟

موتور محرکه من برای خلق اثر موسیقی و تا حدودی فیلم است.

با توجه به این‌که شما در نمایشگاه پیشینتان فقط نقاشی‌های دیجیتال سیاه وسفیدتان را به نمایش گذاشته‌اید چه شد تصمیم گرفتید در این مجموعه در کنار نقاشی‌ها، طراحی و مجسمه و انیمیشن نیز به نمایش بگذارید؟

من بر اساس هر یک از طراحی‌ها، نقاشی‌ها و مجسمه‌ها یک انیمشین ساخته‌ام و بااینکه هر یک مستقل هستند اما در نهایت مکمل هم هستند.

آیا نمایشگاه دیگری پیش رو دارید؟

بله به‌زودی قصد دارم مجموعه‌های دیگری از آثارم را به نمایش بگذارم.

 

نمایشگاه "دیجیتال خانه تاریک" تا 22 آبان در گالری دانشگاه هنر میزبان علاقه‌مندان است. گالری دانشگاه هنر در خیابان انقلاب، روبروی تئاتر شهر کوچه بالاور واقع شده است.