سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار ژان کلود کریر در گالری دستان+2 ، نمایشگاه نقاشی‌های عباس کیارستمی در گالری گلستان، نمایشگاه نقاشی باران احمدی‌راد با نام "بی‌مرگی" در گالری والی و نمایشگاه مجسمه‌های مهدی شیراحمدی در گالری ایرانشهر، سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

فرهنگ مردم

نمایشگاه آثار ژان کلود کریر در گالری دستان+2 برپاست. ژان کلود کریر فیلم‌نامه‌نویس و بازیگر فرانسوی است که با تعدادی از مشهورترین فیلم‌سازان دنیا همکاری داشته است. حال در این نمایشگاه با طراحی‌های کریر مواجه هستیم و وجه دیگری از فعالیت هنری او را مشاهده می‌کنیم.

مجموعه طراحی‌های کریر مانند دفتر خاطراتی هستند که اتفاقات و مشاهدات روزمره او را در قالب تصویر نشان می‌دهند. کسی که نوشتن، جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی اوست، از ابزار دیگری هم برای روایت داستان‌های خود بهره گرفته و از قابلیت‌های متفاوت تصویر و کلام در حد امکان استفاده کرده است.

همه طرح‌های کریر پیرامون انسان و زندگی او شکل‌گرفته است. آثار او گاه بر پرتره یک شخص تمرکز دارد و گاه صحنه‌ای از یک رویداد را نمایش می‌دهد. در میان پرتره‌های او می‌توان چهره‌هایی سرشناس مانند امبرتو اکو، گونتر گراس و... را مشاهده کرد که هر کدام افرادی تاثیرگذار در ادبیات و فرهنگ بوده‌اند، اما کریر با قلمی ساده و روان آنها را به تصویر کشیده است.

نمایشگاه نقاشی ژان کلود کریر در گالری دستان+2

همسر ژان کلود کریر یک ایرانی است و به همین دلیل او سفرهای زیادی به ایران داشته است. در نتیجه بسیاری از آثار او تحت تأثیر سفرهایش به ایران شکل‌ گرفته است. او مشاهدات خود از حضور در کوچه و خیابان و شهرهای مختلف را بر روی کاغذ آورده و نوعی مطالعه تصویری بر روی جامعه ایران انجام داده است. نوازنده خیابانی که در حال نواختن تنبک است، زنی که در خیابان راه می‌رود، جوانانی که در کافه نشسته‌اند، پیرمردی عصا به‌دست و... هرکدام قابلیت این را دارند که بر برگی از دفتر او ثبت شوند.

در عین‌حال نقاش از وقایع مختلف و فضای شهری هم غافل نبوده و سعی کرده ویژگی‌های متفاوت آنها را نیز ثبت کند. دیوارهای آجری و مردم روستای ابیانه، مراسم تعزیه، بازدید گردشگران از تخت جمشید و... مورد توجه او قرار گرفته است. نکته قابل‌توجه در این آثار نوشتن نام افراد، شهرها یا جمله‌ای کوتاه در کنار هر طرح است، گویی این فیلم‌نامه‌نویس مطرح در تمام سال‌های گذشته و روزهای زندگی خود در حال گردآوری دستمایه‌هایی برای داستان‌های خود بوده است.

نمایشگاه نقاشی ژان کلود کریر تا 1 آذر در گالری دستان+2 برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان فرشته، خیابان بیدار، شماره 8 طبقه 2 مراجعه کنند.

 

ارزش طبیعت

نمایشگاه نقاشی‌های عباس کیارستمی در گالری گلستان برپاست. کیارستمی اگرچه در رشته نقاشی تحصیل کرد اما در حوزه تجسمی با عکس‌هایش شناخته شد و فعالیت‌های او به عنوان یک فیلم‌ساز باعث شد فرصتی برای شناخته شدن به عنوان یک نقاش پیدا نکند. اما در این نمایشگاه مخاطب با چهره دیگری از کیارستمی مواجه می‌شود و نقاشی‌هایی را می‌بیند که او بدون دغدغه نمایش داده شدن به تصویر کشیده است.

در نقاشی‌های کیارستمی نیز مانند عکس‌ها و فیلم‌هایش طبیعت جایگاه مهمی دارد. دشت‌های بی‌کران و درختانِ تنها در بیشتر این نقاشی‌ها دیده می‌شوند و سکوت و خلوتی که همیشه مورد توجه داشت را بازتاب می‌دهند. مناظر مختلف در فصل‌های متفاوت بر روی کاغذ جلوه‌نمایی می‌کنند و از مناظر سفید و برف‌گرفته تا کوهستانی با ابهت و کویری بی‌انتها را در کادر کوچک نقاشی‌های کیارستمی می‌توان دید.

نمایشگاه نقاشی‌های زنده‌یاد عباس کیارستمی در گالری گلستان

اما تعداد اندکی از آثار او به طبیعت بی‌جان اختصاص دارد. گوشه‌ای از یک اتاق که پشت پنجره آن آسمانی خاکستری دیده می‌شود یا بشقابی که یک سیب در آن آماده برش خوردن است، از این‌دست آثار هستند.

کیارستمی برای نقاشی کردن ابزاری ساده و در دسترس را انتخاب کرده است. مدادرنگی وسیله‌ای است که همیشه و همه‌جا  می‌تواند همراه نقاش باشد و درعین‌حال به دلیل آنکه بیشتر افراد از کودکی تجربه کار با آن را دارند، حسی بی‌پیرایه و راحت را برای نقاش و بیننده به ارمغان می‌آورد. کیارستمی در این آثار با صبر و حوصله مدادهای خود را بر سطح کاغذ حرکت داده است. او گاه ردی ملایم بر کاغذ به جا گذاشته و گاه با ضربه‌های مداد بر روی کاغذ ایجاد بافت کرده و انرژی بیشتری در تصویر ایجاد کرده است.

 نمایشگاه نقاشی‌های عباس کیارستمی تا 29 آبان در گالری گلستان به آدرس دروس، خیابان شهید کماسایی، شماره 34 برپاست.

 

سکوت و خلاء

نمایشگاه نقاشی باران احمدی‌راد با نام "بی‌مرگی" در گالری والی در معرض دید هنردوستان است. احمدی‌راد در این مجموعه به نقاشی از طبیعت پرداخته است اما آثارش متفاوت از چیزی است که مخاطب از نقاشی منظره انتظار دارد. نخستین چیزی که در این آثار جلب توجه می‌کند حذف رنگ است. انبوه رنگ‌های طبیعت در این آثار نادیده گرفته شده و به جای آن با مناظری سیاه و سفید مواجه هستیم که حجم تیرگی آنها بیشتر از روشنی است. کمبود نور یادآور لحظات نزدیک به طلوع یا غروب خورشید است، زمانی که محیط اطراف به سختی دیده می‌شود و انسان را با توهمی از زمان و مکان مواجه می‌کند.

نمایشگاه نقاشی باران احمدی‌راد در گالری والی

در این نقاشی‌ها هیچ تصویر واضحی وجود ندارد و مخاطب نمی‌تواند با قطعیت بگوید با چه منظره‌ای مواجه شده است. مشخص نیست حجم نامنظم و سیاهی که در یک تابلو دیده می‌شود، کوهی دور دست است یا بیشه‌ای در فاصله نزدیک. هرچه هست مانند چاله‌ای تاریک مخاطب را به درون خود می‌کشد و توان حرکت را از او سلب می‌کند. گویی انسان در خلائی قرار دارد که نه تنها محیط اطراف که حتی ذهن  او را هم در برگرفته است و بدین ترتیب هر اندیشه‌ای از او دور می‌شود.

نمایشگاه نقاشی "باران احمدی‌راد" با نام "بی‌مرگی" تا 28 آبان در گالری والی به نشانی میدان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک 72 ادامه دارد.

 

جلوه‌ای از سنت

 نمایشگاه مجسمه‌های مهدی شیراحمدی در گالری ایرانشهر برپاست. آثار شیراحمدی در نگاه اول برای مخاطب ایرانی بسیار آشنا می‌آیند زیرا ابزار کار او برآمده از صنایع قدیم ایران و سنتی کهن در این سرزمین است. آثار خاتم‌کاری در ذهن همه مردم ایران تصویری جا افتاده است، اما شیراحمدی با بهره گرفتن از این صنعت دیرینه حجم‌هایی کاملا متفاوت را به وجود آورده و پیوندی میان هنر و صنایع‌دستی ایجاد کرده است.

او نگاهی به گذشته دارد اما قصد تکرار و حفظ آن را ندارد. این بار قرار نیست که قطعات خاتم در کنار هم قرار بگیرند و یک ظرف کوچک یا قاب ظریف را به وجود آورند. در این آثار هم خاتم‌ها به‌طور منظم در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند اما نه ابعاد بزرگ این حجم‌ها تناسبی با کارهای گذشته دارد و نه هدف از ساخت‌شان به اثری کاربردی یا تزیینی منجر می‌شود.

مهدی شیراحمدی

شیراحمدی گاه باریکه‌های خاتم را با فاصله در کنار هم به شکل ایستاده قرار داده و استوانه‌ای بدون کارکرد را به وجود آورده و گاه این باریکه‌های چوب و فلز را به هم چسبانده و حجم نهایی را تراش داده است تا به یک فرم هندسی برسد که گاه درون آنها با برش خوردن مقاطع مختلف چوب و فلز، جلوه دیگری دارد.

در بعضی از آثار شاهد سوختن چوب‌ها و تخریب اثر هستیم. با از بین رفتن چوب، بخش فلزی درون آن بیشتر خودنمایی می‌کند و درعین‌حال نظم و ساختار هوشمندانه احجام به هم می‌ریزد. اینجا از اتفاقات پیش‌بینی‌نشده هم گریزی نیست و ساختار منظم خاتم‌کاری با شعله‌های سرگردان آتش دچار نقصان می‌شود.

 نمایشگاه مجسمه مهدی شیراحمدی تا 1 آذر در گالری ایرانشهر برگزار می‌شود. این گالری در خیابان کریم‌خان زند، خیابان شهید عضدی، خیابان سپند، پلاک 69 قرار دارد.