سرویس تجسمی هنرآنلاین: نشست خبری ششمین دوسالانه طراحی گرافیک سرو نقره‌ای با حضور محسن سلیمانی دبیر سرو نقره‌ای، مسعود سپهر عضو هیئت‌مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک و مسئول واحد صنفی، مهرداد احمدی شیخانی عضو هیئت‌مدیره انجمن، مهردخت دارابی دبیر انجمن، فاطمه کرکه آبادی رئیس انجمن طراحان گرافیک، مازیار زند مسئول واحد فرهنگی و عضو هیئت‌مدیره و مهدی فاتحی مدیر هنری سرو نقره‌ای روز دوشنبه ۲۰ آبان برگزار شد.

در ابتدای این نشست فاطمه کرکه آبادی گفت: سرو نقره‌ای محل نمایش کارهای دو سال گذشته اعضای انجمن و فقط مختص اعضای انجمن صنفی طراحان گرافیک است. در ابتدا قرار بود این رویداد هر سال برگزار شود اما چهار دوره است که به شکل دوسالانه برگزار می‌شود. با توجه به اینکه نمایشگاه ویژه آثار اعضای انجمن است تغییرات محتوایی چندانی در آن وجود ندارد اما شورای سیاست‌گذاری در هر دوره با توجه به رویکردهای خود مسائلی را در آن در نظر می‌گیرند.

محسن سلیمانی دبیر سرو نقره‌ای در ادامه گفت: ششمین دوسالانه سرو نقره‌ای همانند دوره‌های پیشین محفلی است که بتوانیم آثار طراحان گرافیک عضو انجمن صنفی را که در دو سال اخیر کار کرده‌اند، در یک نمایشگاه عرضه کنیم. هر هنرمندی برای عرضه کردن اثرش باید جای ویژه‌ای داشته باشد تا دیگران آن کارها را ببیند و وقتی این آثار در کنار هم قرار بگیرند باعث تقویت سلیقه و ذوق افراد دیگر می‌شوند. قبلا دوسالانه‌های دیگری در زمینه گرافیک وجود داشت اما از زمانی که انجمن استقلال پیدا کرد تصمیم گرفت خودش دوسالانه گرافیک را برگزار کند، بنابراین چند سالی است که انجمن صنفی گرافیک به صورت مستقل دوسالانه گرافیک را برگزار می‌کند.

سلیمانی ادامه داد: انجمن صنفی طراحان گرافیک جزء اولین انجمن‌هایی است که به صورت صنفی در وزارت کار ثبت شده است. یکی از وظایف انجمن رسیدگی به امور صنفی اعضا است و برگزاری رویدادهایی مانند هفته گرافیک و دوسالانه گرافیک برای عرضه و نمایش آثار این طراحان است. آنچه اهمیت دارد مسئله اقتصاد هنر است که متاسفانه این سال‌ها با توجه به شرایط اقتصادی که در جامعه شاهد آن هستیم، به طراحان گرافیک حرفه‌ای هم آسیب وارد شده است. ما سعی داریم با برگزاری دوسالانه‌ها بتوانیم مؤسسات، مردم و کسانی که نیاز به گرافیک حرفه‌ای دارند را با این آثار آشنا کنیم و باعث تقویت سلیقه مردم باشیم

دبیر سرو نقره‌ای افزود: عده‌ای میگویند دوسالانه‌ای که انجمن صنفی گرافیک برگزار می‌کند با توجه به اینکه مختص اعضای انجمن است، ممکن است نماینده کل گرافیک ایران نباشد. ولی ما در انجمن تلاش می‌کنیم حرکتی داشته باشیم و تاثیری در گرافیک کشور به وجود بیاوریم و امیدواریم با برگزاری این‌چنین دوسالانه‌ها به چشم‌انداز خود برسیم. برای رسیدن به اهداف خود نیاز به همراهی سازمان‌ها، ارگان‌ها و همه نهادهایی که در زمینه تجسمی با ما همسو هستند داریم تا یکپارچه شویم و بتوانیم تاثیرگذار باشیم.

در ادامه این نشست مسعود سپهر گفت: تعداد اعضای انجمن صنفی طراحان گرافیک بیش از ۱۷۰۰ نفر است و امیدواریم تعداد زیادی از آنها در دوسالانه گرافیک شرکت کنند. در سال‌های گذشته حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد از اعضای انجمن آثار خود را به سرو نقره‌ای ارائه کردند. دلیل آن که سایر اعضا در این رویداد شرکت نمی‌کنند شاید این باشد که در طول دو سال گذشته اثری که آن را جزو بهترین کارهای خود بدانند طراحی نکرده باشند، زیرا گرافیک یک روزمرگی دارد و گرافیست نمی‌تواند همه آثار خود را در سطح بالا بداند.

سلیمانی هم در ادامه این موضوع گفت: یکی از شرایطی که در فراخوان اعلام کردیم این بود که آثار حتماً باید سفارش‌دهنده داشته باشند، زیرا در بحث صنفی اعتقاد بر این است که آثار گرافیک باید کاملاً حرفه‌ای و بر اساس سفارش خلق‌شده باشند. در گرافیک مثلث سفارش‌دهنده، طراح و مخاطب وجود دارد، بنابراین وقتی سفارش‌دهنده در یک کاری حضور داشته باشد نقش مهمی در آن دارد و ممکن است اثری به وجود آید که کاملا مطابق سلیقه خود طراح نباشد.

سلیمانی افزود: امسال تنها بخشی که حضور سفارش‌دهنده را از آن حذف کردیم بخش تایپ فیس است و از هنرمندان خواستیم به جای سفارش‌دهنده، یک استیتمنت داشته باشند. به همین دلیل در این بخش تعداد شرکت‌کنندگان بیشتر است و اگر سفارش‌دهنده را از کل فراخوان حذف می‌کردیم تعداد شرکت‌کنندگان سرو نقره‌ای بیشتر می‌شد. گرافیک یک حرفه کاربردی است و باید میان آن و سایر رشته‌های هنری فاصله بگذاریم. در گرافیک مسئله تأثیرگذاری بیشتر مطرح است، بنابراین شناخت سفارش‌دهنده اهمیت زیادی دارد و اگر سفارش‌دهنده آگاه باشد و شناخت بصری بیشتری داشته باشد باعث می‌شود آثار بهتری خلق شوند. درعین‌حال با توجه به اینکه خانه هنرمندان محدودیت‌هایی برای تعداد آثار نمایش‌دهنده دارد اگر قرار بود همه اعضای انجمن آثار خود را در این نمایشگاه شرکت دهند قطعاً با کمبود فضا مواجه می‌شدیم.

مهرداد احمدی شیخانی نیز با بیان اینکه بدون سفارش‌دهنده، گرافیک وجود ندارد گفت: اقتصاد گرافیک وابسته به اقتصاد جامعه و بخش خصوصی است. هرچه بخش اقتصادی فعال‌تر باشد گرافیک هم پویاتر است. اما گرافیستی که حرفه‌ای نباشد و نتواند از این راه امرارمعاش کند نمی‌تواند وارد انجمن صنفی گرافیک شود. جامعه گرافیک کشور جامعه بزرگی است اما بحث انجمن صنفی جداست و برای عضو شدن در انجمن سخت‌گیری‌های زیادی وجود دارد.

مسعود سپهر هم درباره این موضوع گفت: بر اساس آمارها در ۱۰ سال اخیر ۳ میلیون نفر فارغ‌التحصیل هنرهای تجسمی از دانشگاه‌ها بیرون آمده است که در این میان ۴۸۰ هزار نفر در رشته گرافیک فارغ‌التحصیل شده‌اند. اما نصف این عده هم وارد بازار کار نشده‌اند. این نشان می‌دهد وزارت علوم بدون نیازسنجی، رشته گرافیک را در دانشگاه‌ها گسترش داده است.

سپهر ادامه داد: با فرض اینکه نیمی از این افراد وارد بازار حرفه‌ای شوند باز هم در دفاتر طراحی‌ استخدام نمی‌شوند. از این میان حدود ۲۰ درصد از فارغ‌التحصیلان به صورت حرفه‌ای در استخدام هستند یا کار انفرادی انجام می‌دهند که این افراد اکثراً عضو انجمن طراحان گرافیک هستند.

پس از آن سلیمانی درباره کمک‌هایی که به برگزاری سرو نقره‌ای می‌شود گفت: یکی از افتخارات ما این است که سرو نقره‌ای کاملاً مستقل و متعلق به انجمن طراحان گرافیک است. اما قاعدتاً به عنوان یک انجمن صنفی نمی‌توانیم مساعدتی از بخش‌های دیگر دریافت نکنیم. بنابراین اداره کل تجسمی وزارت ارشاد با ما همراه خواهد شد و مانند تمام انجمن‌های دیگر قول مساعدت‌هایی را به ما داده است. درعین‌حال ما حامیان معنوی زیادی داشتیم و به جرأت می‌توانم بگویم اولین حامیان ما اساتیدی بودند که در برگزاری دوسالانه مشاور ما بودند و کسانی که بدون هیچ چشمداشتی کار داوری را پذیرفتند.

سلیمانی با بیان اینکه در این دوره سرو نقره‌ای حضور جوانان برای ما مهم بود گفت: قصد داشتیم به کسانی که سن و سال کمتری دارند و پویا و فعال هستند توجه کنیم. در فراخوان توجه زیادی به آنها شد و در روند برگزاری دوسالانه هم سعی داریم آنها در تصمیم‌گیری‌ها حضور پررنگ‌تری داشته باشند. در تیم داوری هر رشته یکی از سه نفر از اعضای تیم داوری از میان جوانان هستند که حتی ممکن است شناخته‌شده نباشد اما تعدادی از آنها در دوره‌های قبل برگزیده شده‌اند.

دبیر ششمین دوره سرو نقره‌ای با بیان اینکه این رویداد داوری ندارد گفت:  آثار برای ورود به نمایشگاه داوری نمی‌شوند اما در هر بخش تندیس سرو نقره‌ای به یک نفر و لوح افتخار نیز به یک نفر اهدا می‌شود و در این مرحله برای انتخاب برگزیدگان تیم داوری وجود دارد.

کرکه آبادی هم در این زمینه گفت: در مرحله اولیه هیئت انتخاب آثار نداریم ولی با توجه به محدودیت فضا برای نمایش آثار، شورای سیاست‌گذاری مجبور است از میان تعداد آثاری که هر هنرمند ارائه کرده است تعدادی را برای نمایش انتخاب کند.

مهدی فاتحی نیز درباره طراحی پوستر این رویداد گفت: مانند سال‌های پیش در طرحی پوستر سرو نقره‌ای از المان‌هایی که برای این رویداد وجود داشت استفاده شده است. من در آثار خود به هویت ایرانی نگاه ویژه‌ای دارم و در این پوستر هم همین رویکرد را داشتم. المان اصلی کار یعنی سرو نقره‌ای را به شکل قطعات آینه‌کاری، معرق و نقوش هندسی خاتم‌کاری ایرانی شکل دادم و نگاه رسیدن از جزء به کل را در آن داشتم. قطعاتی که در اطراف کادر پخش هستند می‌توانند سمبل اعضای انجمن باشند که در مرکز کار در کنار یکدیگر جمع شده و سرو نقره‌ای را شکل می‌دهند. در بخش نوشتاری هم از سیاه‌مشق ایرانی استفاده کرده‌ام که پیرو کانسپت سرو نقره‌ای در نمایش مشقی است که اعضای انجمن در طول دو سال دارند.

سلیمانی در پایان این نشست با اشاره به اینکه درخواست‌هایی از چند استان مختلف برای نمایش آثار این نمایشگاه وجود دارد، گفت: با توجه به اهمیت نقش سفارش‌دهنده در گرافیک، در دوره قبلی سرو نقره‌ای اقدام به انتخاب سفارش‌دهنده برتر شد. اما احساس کردیم راهکارها و معیارهایی که برای این انتخاب در نظر گرفته شده بود چندان مناسب نیست، بنابراین ترجیح دادیم در این دوره چنین بخشی را نداشته باشیم تا بتوانیم برای دوره بعد راهکارها و معیارهای مناسبی برای انتخاب سفارش‌دهنده برتر تدوین کنیم.

ششمین دوسالانه طراحی گرافیک "سرو نقره‌ای" جمعه 22 آذر 98 در خانه هنرمندان ایران گشایش می‌یابد.