سرویس موسیقی هنرآنلاین: آیین اختتامیه دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، شامگاه یکشنبه 19 آبان با حضور جمعی از هنرمندان و مسئولان در دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی شهر کرمان برگزار شد.

آغاز این برنامه با اجرای موسیقی همراه بود که با حضور پیشکسوتان موسیقی از سرتاسر ایران روی صحنه همراه شد.

عاشیق قدرت میرزاپور، استاد فاروق درپور، استاد نیهات اوزان، استاد شاپور کمالی، استاد حداد کارگر، استاد خداداد شکل زهی و استاد طاهری در کنار یکدیگر روی صحنه رفتند و مخاطبان را میهمان موسیقی اصیل کردند.

محمدرضا علیزاده مدیرکل ارشاد استان کرمان در ادامه مراسم در سخنانی مطرح کرد: به مدت چهار روز فرصتی داشتیم تا میزبان هنرمندان عزیز از سراسر ایران از شمال تا جنوب و شرق تا غرب کشور باشیم. اینک گسترده‌ترین رویداد هنری کشور در حوزه موسیقی نواحی ایران به ایستگاه پایانی خود رسید.

تفاوت آشکار جشنواره دوازدهم با دوره‌های قبل

او ادامه داد: کرمان به‌عنوان بزرگ‌ترین مهمانخانه ایران تلاش کرد میزبان شایسته‌ای از آواها و نواهای هنرمندان با اصالت اقوام ایران‌زمین باشد. زیباتر این که این سرور، توأم با هفته وحدت شد. دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران برای ما در حیطه اجرا تفاوت آشکاری با سال‌های قبل داشت. تشکیل شورای سیاست‌گذاری با همراهی استانداری کرمان و حضور و مشارکت شهردار این استان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مدیرکل صداوسیمای استان و همچنین معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل دفتر موسیقی و اساتید بزرگ موسیقی و انجمن موسیقی ایران موجب شد با فراغ بال بیشتری به تدارکات جشنواره‌ای با این عظمت مشعوف شویم.

علیزاده افزود: در این دوره با توجه به گردشگری هنری، 17 تور گردشگری میهمان دیار کرمان شدند و حضور مهمانان در کویر شهداد نقطه اوج آن بود. همچنین برپایی نمایشگاه عکس "عکس آوا" برگ جدید دیگری از ظرفیت‌های این جشنواره بود.

او همچنین گفت: حضور گرم دانشجویان موسیقی و هنرمندانی از ترکیه، افغانستان و عراق زمینه‌ای شد تا در سال‌های آینده به جشنواره‌ای بهتر نزدیک‌تر باشیم. حضور 20 خبرنگار و عکاس از شبکه‌های تلویزیونی برون‌مرزی باعث شد رویدادهای جشنواره موسیقی نواحی در سراسر ایران و جهان منعکس شود.

علیزاده ضمن قدردانی از خانواده شهدا نسبت به خانواده شهید محسن زبردست اظهار ارادت کرد. ادامه مراسم به تجلیل از مادر شهید عشایر کرمان (محسن زبردست) اختصاص داشت.

تجلیل از اساتید و پیشکسوتان موسیقی نواحی ایران

در ادامه، محمد اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی، محمدرضا علیزاده مدیرکل ارشاد استان کرمان، زهرا موسی پور مدیرکل امور اجتماعی استاندار کرمان و احمد صدری دبیر جشنواره برای بخش تجلیل‌ها روی سن رفتند و از اساتید و پیشکسوتان موسیقی نواحی ایران تجلیل کردند.

محمد جان‌بزرگیان (کهگیلویه و بویراحمد)، علیرضا شهبازی (فارس)، خالو قنبر راستگو (هرمزگان)، رحیم خضری (آذربایجان غربی)، هادی قره‌خانی (خراسان شمالی)، خسرو کارگر (خراسان شمالی)، عبدالله امینی (خراسان رضوی)، عبدل‌احد درپور (تربت جام)، خداداد شکل زهی (سیستان و بلوچستان) و عاشیق قدرت میرزاپور (آذربایجان شرقی) در این بخش تجلیل شدند.

در ادامه برنامه گروه هنری استان کردستان برای اجرا به روی صحنه آمدند. حسین امینی (نوازنده نرمه نای)، اسماعیل پورکریمی (نوازنده ساز کوبه‌ای)، رحیم خضری و عمر فرجی خوانندگان این گروه بودند.

پس از پخش تیزر، خالو قنبر راستگو و گروه کیدی از استان هرمزگان روی صحنه آمدند. خالو قنبر در این اجرا نی جفتی نواخت و بانوان نوازنده گروه او را همراهی کردند.

ادامه مراسم به اجرای گروه موسیقی مازرون و دیوسالار اختصاص پیدا کرد که قطعاتی از موسیقی خطه مازندران را برای مخاطبان اجرا کردند.

گویا ایران را در کرمان دیدیم

زهرا موسی‌پور مدیرکل امور اجتماعی استاندار کرمان سخنران بعدی این مراسم بود که به نمایندگی از استاندار کرمان در آیین اختتامیه حضور پیدا کرد.

او گفت: در این رویداد بزرگ هنرمندان بیش از 20 استان، مهمان ما بودند؛ گویا ما ایران را در کرمان دیدیم. اینجا همه با تمایزها و زیبایی‌ها دور هم بودند که این اتفاق مبارک در ایام میلاد مبارک پیامبر رحمت و مهربانی نصیب ما شد.

وی افزود: امسال در دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران باز هم میزبان هنرمندان سراسر کشور بودیم و از این بابت بسیار خوشحالیم. جشنواره‌ها می‌توانند کارکردهای متفاوتی داشته باشند. وحدت و انسجام ملی از آثار و برکات این جشنواره است. ایران متعلق به همه است و همه ایران را دوست داریم.

موسی پور در بخش پایانی سخنانش نیز گفت: جشنواره موسیقی نواحی تأثیر زیادی در شادابی و نشاط جمعی دارد و همگی یقین داریم این رویداد به نتیجه‌ای باارزش می‌رسد و باید این میراث را پاس بداریم.

سپس اعضای گروه موسیقی میسان از استان خوزستان روی صحنه آمدند و قطعاتی همراه با رقص آیینی شمشیر اجرا کردند. این اجرا با استقبال مخاطبان همراه بود. گروه گلزار و گل محمد بلوچ از سیستان و بلوچستان از دیگر اجراکنندگان این برنامه بودند.

اجرای گروه چوب‌بازان اسپوتین از آذربایجان شرقی نیز بخش دیگری از برنامه بود.

احمد صدری دبیر جشنواره نیز در آیین اختتامیه گفت: جشنواره به این بزرگی قطعاً کمبودها و نقص‌هایی دارد که امیدوارم شما به بزرگی خودتان ببخشید.

او ادامه داد: لازمه برگزاری یک جشنواره باکیفیت در دوره‌های بعدی وجود زیرساخت‌های لازم است. نبود سالن مناسب کنسرت در شهر یکی از مشکلات ماست. موضوع دیگر هم نبودن نیروهای کارکشته و زبده است که بتوانند این موسیقی‌های خوب را به بهترین نحو به گوش شنونده برسانند.

دبیر جشنواره افزود: متأسفانه در این مدت سیستم مناسبی نداشتیم و حتی تا دو ساعت قبل از آیین اختتامیه نیز سیستم صوتی مناسب در اختیارمان نبود. امیدوارم در دوره‌های بعدی این جشنواره در سالن‌های بزرگ‌تر و در بازه زمانی طولانی‌تری برگزار شود چون این ظرفیت وجود دارد.

اجرای موسیقی ترکمن از دیگر برنامه‌های آیین اختتامیه بود.

دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از 16 تا 19 آبان با حضور 280 هنرمند موسیقی اقوام در کرمان برگزار شد.