سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "سگدو" نوشته محمد چرم‌شیر به کارگردانی عباس غفاری از 16 آبان‌ماه ساعت 18 در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود و بازیگران این نمایش اجتماعی، مرتضی آقاحسینی، زهره رستمی، محمدرضا صولتی، سروش طاهری و آیه کیان‌پور هستند.

آیه کیان‌پور بازیگر نمایش "سگدو" درباره ایفای نقش در این اثر به خبرنگار هنرآنلاین گفت: من در این نمایش نقش دختری به نام "لنا" را ایفا می‌کنم؛ دختری که به‌اجبار مهاجرت کرده و حال برای ادامه زندگی و وفق دادن خود با فرهنگ جدید با کابوس‌ها و درگیری‌های درونی بسیاری مواجه شده است.

کیان‌پور با اشاره به اینکه مهاجرت هرگز انتخاب او در زندگی شخصی‌اش نیست اظهار داشت: شاید مهم‌ترین چالش من با این نقش همین باشد چراکه خودم هرگز به مهاجرت فکر نکرده‌ام و نمی‌توانم دوری از دوستان و خویشاوندانی را تصور کنم که به آن‌ها وابسته هستم.

این بازیگر در ادامه به مشورت‌های خود با نویسنده و کارگردان اثر در ایفای نقش "لنا" اشاره کرد و گفت: نویسنده و کارگردان این اثر هر دو به‌گونه‌ای باشخصیت "لنا" برخورد کرده‌اند که او را در مسیر گلایه از شرایط گذشته و حال قرار داده و شاید مهم‌ترین دلیل کابوس‌هایی که به سراغ او می‌آیند همین باشد که نمی‌تواند با تمامی این اتفاقات، مواجهه درستی داشته باشد.

photo_2019-11-09_17-06-25

بازیگر نمایش "سگدو" به چالش‌های "لنا" در برخورد با آدم‌هایی که در ذهن او، قصد گرفتن هویتش را دارند اشاره و تصریح کرد: شاید لنا در زمان مرور خاطرات زندگی پیش از مهاجرت به نظر آرام رسد؛ اما واکنش‌های تندی به پیامدهای مهاجرت نشان می‌دهد هرچند که گویی عوامل بیرونی از او موفق‌تر هستند و لنا چاره‌ای جز تسلیم در برابر آن‌ها برای خود متصور نیست.

کیان‌پور افزود: متأسفانه مهاجرت مسئله روز بسیاری از جوامع از جمله کشور ما است هرچند که من بر این باور هستم آدم‌ها وقتی تصمیم به مهاجرت می‌گیرند به دنبال چیزی می‌گردند که در سرزمین خود نمی‌یابند؛ اما واقعیت این است که اگر در جستجوی گمشده خود به مهاجرت فکر می‌کنند باید بدانند سختی‌ها و اوقات‌تلخی بسیاری را پیش رو دارند و ممکن است احساس غربت آن‌ها را از کرده خود پشیمان سازد.

بازیگر نمایش "سگدو" در خاتمه افزود: این نمایش روایتی از کابوس‌های مهاجرت است اما کانسپتی از غربت و تنهایی آدم‌ها در هر نقطه‌ای از جهان خلقت را به نمایش می‌گذارد؛ غربتی که گاه ممکن است حتی در گوشه اتاق خانه خودمان نیز برای‌مان به وجود آید و قلب‌مان را رنج دهد.

 

برای نخستین بار در نقش یک زن به صحنه رفتم

سروش طاهری دیگر بازیگر نمایش "سگدو" می‌گوید ایجاد فضای گروتسک در حالتی میان رؤیا و بیداری با تم مهاجرت، نقطه عطف این نمایش برای مخاطبان است.

بازیگر نمایش "سگدو" درباره ایفای نقش در این اثر به هنرآنلاین گفت: یکی از جذابیت‌های حضور در این نمایش، درآمیختن سه نقش در یکدیگر برای شخص من است و در این همکاری برای نخستین بار در نقش یک زن روی صحنه تئاتر ظاهر شدم که همین جریان نیز برایم بسیار چالش‌برانگیز بود.

طاهری با اشاره به متن محمد چرم‌شیر و انتخاب عباس غفاری در پرداختن به مسئله مهاجرت اظهار داشت: جریان نمایش به شکلی محرک شخص است که نمی‌توان در پایان کار نتیجه متقن و قطعی درباره خوب یا بد بودن پدیده مهاجرت ارائه کرد اما واقعیت این است که نمایش به شکلی هوشمندانه تلاش می‌کند تا مخاطب را از مخاطرات و یا پیامدهای مهاجرت آگاه ساخته و او را به سمت اتخاذ تصمیم درست در تعیین فضای زندگی یاری کند.

بازیگر نمایش "سگدو" افزود: ایجاد فضای گروتسک در حالتی میان رؤیا و بیداری با تم مهاجرت، نقطه عطف این نمایش برای مخاطبان است و همین روند پیچیدگی‌های خاص و جذابی را برای تمامی نقش‌ها از جمله نقش‌های من به وجود آورده است.

photo_2019-11-09_17-06-25 (2)

طاهری با اشاره به اینکه برای نخستین بار است که با عباس غفاری در مقام کارگردان نمایش همکاری می‌کند بیان کرد: با این‌همه پیش‌ از این و در چند تجربه با نمایشنامه‌هایی از محمد چرم‌شیرروی صحنه رفتم و از قضا قصد آن را دارم که در تجربه بعدی کارگردانی، نمایشی از این نویسنده را به صحنه ببرم.

این بازیگر و کارگردان در خاتمه تأکید کرد: یکی از محاسن نمایشنامه "سگدو" و بسیاری دیگر از آثار محمد چرم‍شیر این است که او به‌خوبی بر مهم‌ترین مسائل و معضلات روز ایران و جهان آگاه است و هر زمان که احساس کند خلائی وجود دارد، دست‌به‌قلم برده و برای صحنه تئاتر، متنی منحصربه‌فرد را خلق می‌کند.