سرویس استان‌های هنرآنلاین: نخستین سمپوزیوم ملی نقاشی آبرنگ ایران با معرفی ۱۲ هنرمند برگزیده و رونمایی کتاب آثار در حالی در شیراز آغاز به کار کرد که پس از معرفی برگزیدگانش، همه هنرمندان و اساتید و مسئولان این برنامه ملی به همراه صابر سهرابی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به بازدید و استقبال از نمایشگاه آثار برگزیده و فعالیت های جنبی رفتند.

بر پایه این گزارش، دبیر نشست و همایش تخصصی ملی نقاشی آبرنگ ایران در آیین گشایش این برنامه با بیان اینکه این هم‌نشینی به همت گروه رنگاب برنامه‌ریزی شده است، گفت: رنگاب در سال ۱۳۹۴ با هدف برنامه‌ریزی درازمدت، سازماندهی و نگاه کیفی به آبرنگ در ایران به وجود آمد.

نشست و همایش تخصصی ملی آبرنگ، محکی برای کیفیت‌سنجی آثار

شهریار وثوق خاطر نشان کرد: این گروه طی سال‌های گذشته با صورت دادن نمایشگاه‌ها و همنشینی‌ها در کنار هنرجویان بوده‌ و هم‌ اکنون نیز با برگزاری نخستین همایش ملی آبرنگ ایران گامی مهم در راستای معرفی و کیفیت‌سنجی در این عرصه برداشته است.

وی عنوان کرد: نشست و همایش تخصصی ملی آبرنگ ایران از بهمن سال گذشته پایه‌ریزی شد و در اردیبهشت‌ماه سال جاری فراخوان این گردهمایی هنری با موضوع "استان فارس از نگاه نقاشان آبرنگ ایران" ارائه شد.

دبیر نخستین نشست و همایش تخصصی ملی نقاشی آبرنگ ایران تعداد آثار ارسالی را یک‌هزار اثر از ۵۰۳ نقاش برشمرد و گفت: هیات انتخاب از این تعداد ۱۳۶ اثر از ۱۱۲ هنرمند را برگزید و با داوری صورت‌گرفته توسط هیأت داوران متشکل از محمود سمندریان، بهمن نیکو و آرمان یعقوب پور درنهایت ۱۲ نفر به عنوان برگزیده برگزیدگان معرفی شدند.

به گفته وثوق از ۱۸ استاد کشوری نیز آثاری در این نشست به نمایش گذاشته می‌شود و هنرمندان از شهرهای خرم‌آباد، اصفهان، کرمان، مشهد، تهران، شیراز، رفسنجان، بندرعباس و تبریز اثر ارسال کرده‌اند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز در این نشست از شیراز با عنوان شهری یاد کرد که هنوز روح طبیعت و هنر در آن جریان دارد.

ابراهیم گشتاسبی‌راد ابراز داشت:طبیعت شیراز در میان‌کلان‌شهرها همچنان بکر باقی مانده است؛ به‌گونه‌ای که می‌توان در قلب شیراز محیطی روستایی را تجربه کرد و در غرب نیز فضایی مدرن، در عین حال در بافت قدیمی این شهر نیز  روح محیطی تاریخی به چشم می‌خورد.

وی با بیان اینکه حس بیدار هنرمندان می‌تواند زیبایی‌ها و در عین حال کاستی‌ها و مسائل اجتماعی را نشان دهد، عنوان کرد: به‌تصویر کشیدن فضاهای شهری شیراز جز آنکه نگاهی هنری و زیباشناسانه را به همراه دارد، در حاشیه شهر می‌تواند زنگ خطر را برای آنان که نمی‌بینند، به صدا در آورد.

فرهنگ شیراز مبدا و مقصد آفرینش‌های هنری است

معاون شهردار شیراز خاطرنشان کرد: قرن‌هاست فرهنگ شیراز مبدا و مقصد آفرینش‌های هنری است و تماشاخانه‌ای از هنر دست هنرمندانی را ساخته است که شهر را میهمان هنر دست خویش کرده‌اند.

گشتاسبی‌راد افزود: جلوه‌گری هنر و هنرپروری در شیراز نیازی به تمجید و بازگویی ندارد و هر انسان صاحب ذوقی از یکه‌تازی شیرازیان در میدان هنر آگاه است؛ همچنین تاریخ این شهر راز قدمتی به درازای قرون و هزاره‌ها دارد و حتی با نگریستن به ظروف هفت‌هزار ساله می‌توان زیبایی و سادگی را به غایت یافت.

وی عنوان کرد: نقش‌های باشکوه در معماری این شهر آغاز تلألو نگاره‌های شیرازیان است تا اینکه مکاتب هنری اول و دوم در این شهر شکل گرفت و نگارگری و نقاشی تا امروز شیراز را بر تارک هنرهای تجسمی ایران نشانده است.

رئیس سازمان فرهنگی شهرداری شیراز با اشاره به اینکه هنرمندان امروز پا جای هنرمندان پیشین گذاشته‌اند، اظهار داشت: هنر در کوی و برزن شیراز نفس می‌کشد. در این میان نباید از نقش آن در ارتقای چشم‌انداز بصری شهر غافل شد.

هنر شهری سواد و سلیقه بصری شهروندان را افزایش دهد

گشتاسبی‌راد تاکید کرد: انتظار داریم آثار هنری بر سلیقه هنری و فرهنگی مردم اثر بگذارند و از آنجا که منظور از شهر انسان‌مدار ارتقای رفتار فرهنگی شهروندان است و  آثار شهری برآیندی از سطح سلیقه و سواد بصری آنان به‌شمار می‌رود، قرارگرفتن آثار هنری و باارزش در فضای عمومی باید با فضای عمومی فرهنگ و تاریخ شهر هماهنگی داشته باشد و شهری با هویت شیراز را چنان که هست و باید باشد نشان دهد.

معاون شهردار شیراز بیان کرد:ضروری است هرچه بیشتر فضای عمومی شهر را مهیای آفرینش‌های هنری کنیم و برای هنرمندان و شهروندان فرصت تعامل و گفت‌وگو با یکدیگر را ایجاد کنیم؛ همچنین عناصر بصری شهر را تقویت کنیم تا شیراز هرچه بیشتر شهر مدارا و رواداری باشد.

در این مراسم از اکبر دقیق‌افکار، نزهت نوذری‌فرد، الهام توکل، مریم خسروانجم، نرگس آقایی، به عنوان برگزیدگان و همچنین، الله یار قصبه، رومینا سرابی، سید مجید عمادی، ترانه میراسکندری، سونا صالحی، نگار مطهری و رویا بایندریان با عنوان تقدیر شدگان این سمپوزیوم تجلیل شد.

همچنین از کتابی با عنوان "سمپوزیوم ملی نقاشی آبرنگ ایران: فارس/ شیراز از نگاه نقاشان آبرنگ ایران" که دربرگیرنده ۱۳۶ اثر برگزیده این رویداد است، رونمایی شد.

در ادامه برنامه‌های همایش ملی نقاشی آبرنگ ایران روز جمعه ۱۷ آبان ماه از ساعت ۱۷ تا ۱۸ در نگارخانه وصال کارگاه تخصصی نقاشی آبرنگ توسط استاد احمد مقدسی برگزار می‌شود و در روز شنبه ۱۸ آبان ماه هنرمندان و هنردوستان از ساعت ۱۰ تا ۱۲ می‌توانند در نگارخانه وصال با حضور استاد محمود سمندریان  مروری بر تاریخچه نقاشی آبرنگ ایران و چشم انداز آن در هنر معاصر داشته باشند.

الهه بهرامی