سرویس موسیقی هنرآنلاین: سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه افتتاحیه دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران گفت: فکر می‌کنم جشنواره موسیقی نواحی ایران بعد از ١١ دوره اجرا به نقطه‌ای رسیده که به جای اینکه صرفاً یک رویداد مقطعی باشد و طی پنج روز اجرا شود، می‌تواند یک رویداد مستمر جریان ساز در حوزه موسیقی اقوام باشد.

حسینی ادامه داد: برنامه‌ریزی که برای این دوره از جشنواره صورت گرفته، مقدمه چنین اقدامی است تا مجموعه برنامه‌های موسیقی اقوام بتواند امتداد پیدا کند و در طول سال بین این دوره دوازدهم و دوره‌های آتی، مجموعه‌ای از رویدادها به‌طور مستمر تکرار شود.

او ادامه داد: استمرار، نکته مهم این جشنواره است و نکته دیگر این است که تلاش شده گروه‌های مختلفی که از سایر استان‌ها به این جشنواره تشریف می‌آورند، در محورهای اصلی جشنواره به اجرای برنامه بپردازند و رشد کمی و کیفی این رویداد گواه به رغبتی است که در هنرمندان وجود دارد و مخاطبانی که آمده‌اند تا از اجراها استفاده کنند. برنامه‌های جنبی نیز که برای جشنواره موسیقی نواحی تدارک دیده شده است، این نگاه را تقویت می‌کند و نمایشگاه سازها و عکس‌ها، نشست‌های پژوهشی، نمایشگاه کتاب و آثار موسیقایی مجموعه‌ای از این اقدامات را پیش چشمان مخاطبان به نمایش می‌گذارد.

حسینی همچنین گفت: طبیعتاً جشنواره موسیقی نواحی از یک منظر قرار است راوی میراث صمیمی ارزشمند گذشته باشد. در عین حال می‌خواهد این میراث را به‌نوعی معرفی کند که دستمایه و مبنای الهام هنرمندان امروزی برای آفرینش بر اساس نغمه‌های تاریخی و موسیقی نواحی‌مان باشد و نهایتاً شوق و رغبت آموختن را بر جوانانی که علاقه‌مند به موسیقی نواحی ایران هستند را برانگیخته می‌کند.

معاون وزیر در پایان سخنانش مطرح کرد: در مراسم افتتاحیه دست‌اندرکاران جشنواره سعی کردند یک نمونه و مجموعه‌ای از اجراهای روزهای آتی فراهم کنند، به نحوی که از نقاط مختلف ایران اجراهای متنوعی را شاهد باشیم. حضور مهمانان متخصص در موسیقی‌شناسی یکی از ظرفیت‌های جدیدی است که در این دوره از جشنواره به آن پرداخته‌ شده است.

دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران 16 تا 19 آبان در شهر کرمان برگزار می‌شود.