سرویس سینمایی هنرآنلاین: دهمین جشنواره بین‌المللی سیمرغ با هدف ایجاد تعامل هنر با حوزه بهداشت و سلامت و با شعار "سالم زیستن، هنر است" در پنج بخش تئاتر، فیلم، ادبی، هنرهای تجسمی و موسیقی در شهر تهران برگزار خواهد شد.

یلدا جبلی کارگردان سینما که در هیئت داوران بخش فیلم جشنواره حضور دارد، با تأکید بر کیفیت قابل توجه آثار دانشجویان علوم پزشکی در جشنواره سیمرغ، گفت: در بین آثاری که دانشجویان علوم پزشکی ارائه دادند، با توجه به اینکه آشنایی زیاد و تخصصی با سینما ندارند، فیلم‌های قابل قبولی مشاهده شد که انتخاب شده و در فهرست نهایی قرار گرفتند.

او ادامه داد: حجم زیادی از کارها توجه ما را به خود جلب کرد، جالب این بود که به هر حال دانشجویان رشته پزشکی فاصله دوری با سینما دارند و با این پیش‌فرض آثار خوبی را در بخش موضوعی دیدیم. آثاری که در بخش آزاد شرکت کرده بودند به دلیل آن که توسط اهالی سینما که تخصص بیشتری در حوزه فیلمسازی دارند ساخته شده بود، از کیفیت بیشتری برخوردار بود.

این سینماگر در پاسخ به اینکه مدیوم سینما تا چه اندازه بر ارتقای فرهنگ سلامت در جامعه تأثیرگذار است؟ توضیح داد: به نظرم در حوزه فیلم‌های مستند آموزشی که جنبه آگاهی بخشی دارد، تأثیرگذار هستند، اما بیشتر در سینمای داستانی می‌توانند مؤثر واقع شوند، چون مخاطب عام بیشتر به سراغ تماشای چنین فیلم‌هایی می‌رود و طبیعتاً طیف بیشتری را در برمی‌گیرد. ما فیلم‌های ایرانی و غیرایرانی جذابی را دیده‌ایم که از استاندارد بالای ساخت و جذابیت برخوردار هستند، اما سوژه فیلم درباره پروسه بیماری یک شخصیت است و مخاطب هم در حین دنبال کردن داستان با نوع بیماری آشنا می‌شود.

او افزود: این مسئله به هر ترتیب می‌تواند درباره بیماری، پیشگیری، معضلات روانی و جسمانی تأثیرگذار باشد و کمک کند چون این روزها افراد کمتر به سراغ مطالعه می‌روند، فیلم به‌عنوان یک خوراک فرهنگی می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

جبلی درباره اینکه استفاده از جایگاه قابل قبول هنرمندان برای آگاهی بخشی در حوزه سلامت تا چه اندازه نتیجه مثبت دارد، گفت: از هر رسانه یا فردی که این روزها دنبال‌کنندگان زیادی دارد می‌توان برای انجام هر فعالیت درستی استفاده کرد، اما گاهی می‌بینیم این اتفاق در سطح می‌افتد و از افرادی که دنبال کننده بسیاری دارند استفاده می‌کنیم اما کار از عمق کمی برخوردار است و به همین دلیل مخاطبان تنها به هنرمند یا سلبریتی توجه می‌کنند نه اصل موضوع.

این کارگردان تأکید کرد: به نظرم کارشناسی و فکر نیاز است تا از پتانسیل هنرمندان برای آگاهی بخشی به جامعه استفاده شود و تأثیر درست و مثبتی هم داشته باشد.

جبلی درباره لزوم برگزاری جشنواره‌های موضوعی و تخصصی در کشور نظر خود را بیان کرد: به نظرم اگر جشنواره‌های موضوعی تنها با هدف برگزاری و ساخت آثار سفارشی بی‌توجه به کیفیت برگزار شوند، هیچ بازدهی برای جامعه ندارند، اما اگر ایده اولیه با فکر و کارشناسی درست همراه شود می‌تواند مؤثر هم باشند.

او اضافه کرد: درست برگزار شدن بسیار مهم است نه آنکه عده‌ای بخواهند تنها با برگزاری یک جشنواره کار را از سر خود باز کنند.