به گزارش هنرآنلاین، علیرضا عطروش در مجموعه اخیر خود با عنوان "چینه‌های زمان" در فضای سورئال، آثاری را خلق کرده است که بیانگر دغدغه‌ها و نگاهش به جامعه پیرامون خود است.

نقدی بر جامعه ماشینی و طبیعت ویرانگر دارد؛ تا جایی که خود را در پرتگاهی می‌بیند که گویی جایگاه تک تک ماست. او در اثری دیگر پرندگانی را به تصویر می‌کشد که از کالبد طبیعی خود که دیگر وجود ندارد به قفس‌سازی پناه آورده‌اند خارج از شهر. توفان این تخریب از دور در حال نزدیک شدن است و برای آنها گریزی جز این پناه نیست.

در بخش دیگری از آثار، او با نگاهی متفاوت زندگی معاصر ما را به تصویر می‌کشد. انسان‌های معاصری که از دل نقاشی‌های مینیاتور و کاشی‌کاری‌های سنتی بیرون آمده‌اند تا داستان معاصر بودن خود را در مقابل داستان‌های اساطیری ما روایت کنند.

انتهای این روایت به تصویری می‌رسم با رنگ‌های بسیار شفاف و زلال، فرش قرمزی که در طبیعتی سبز با آسمان آبی قرار گرفته، در کنار رد پای نوستالژی و خاطرات و همه اینها با هم ما را به آخرین اثر مجموعه می‌رساند. دوچرخه قدیمی که نیمی از آن بیشتر پیدا نیست، ایستاده در کنار دیواری سفید، فضایی ساکن را تداعی می‌کند که باز هم در آن زندگی جاری است.

گویی هنرمند با این سیر حرکتی، مضمونی بیش از هر اثر را در ذهن داشته، تابلوهای پر جزییات و پر کاراکتر در نهایت به اثری مینی‌مال می‌رسد. در این مسیر، زندگی همواره جاری است و فرهنگ و ریشه هنرمند به وضوح دیده می‌شود. او از گذشته می‌گوید، وضعیت حال ما را به تصویر می‌کشد و در نهایت زندگی را با همه رخدادهایش به ما یادآور می‌شود.

این روایت‌ها همه با تکنیک‌های رئال و بعضاً هایپررئال، عطروش کلامی شیوا برای مخاطب است که به فکر فرو رود و بیاندیشد که در کجای این زندگی ایستاده است.

این نمایشگاه شامل ۲۰ اثر است که ۱۰ اثر با تکنیک آبرنگ و در ابعاد حدودی ۳۰ در ۵۰ و ۱۰ اثر با تکنیک رنگ روغن در ابعاد بزرگ‌تر تا دو متر خلق شده‌اند.

علیرضا عطروش از سال ۵۸ در شیراز مشغول آموزش هنر است و اکنون با ارایه این مجموعه دغدغه‌های خود را بعد از سال‌ها با مخاطبین شیرازی به اشتراک گذاشته است. او سال پیش بخشی از این آثار را نیز در پاریس به نمایش گذاشت.

علیرضا عطروش در مجموعه اخیر خود جنبه‌هاى مختلفى از تجربیات بصرى خویش را پیش رو قرار داده است. آثار تازه دلمشغولى‌هاى دیرین عطروش را نشان مى‌دهد. عناصر فرهنگى مانند نقش‌مایه‌هاى سنتى و بناهاى تاریخى با دست‌مایه‌اى سورئالیستى به هم آمیخته شده است تا یادآور فرهنگ تصویرى باشد که تاریخ ِ پر فراز و نشیب این سرزمین را یادآور شود. آثار رنگ روغنِ عطروش در ابعادى بزرگ دیده مى‌شوند و پرندگان و نقوش در آنها حضور دارند. آبرنگ‌ها نیز بیشتر تقابلى از زندگى روزمره مردم با نقاشى‌هاى تاریخى را پیش رو قرار مى‌دهند با سبکى طراوتى جذاب و تفکر برانگیز.

در نهایت آنچه این مجموعه را دیدنى مى‌کند تاکید و پرسشى است که عطروش از تاریخ و فرهنگ ایرانى به ویژه شهر شیراز  به نمایش در مى‌آورد.

این نمایشگاه تا ۲۱ آبان‌ماه در گالری وصال شیرازی در هتل هما شیراز ادامه دارد و مخاطبین هر روز از ساعت ۵ الی ۹ می‌توانند از گالری دیدن کنند.