سرویس مد و لباس هنرآنلاین: "تار و پود زندگی نماد دوستی و صلح هر ایرانی است. لباس صلح بر تن کنید تا تمامی موجودات در کنار شما، احساس امنیت و آرامش داشته باشند." این شعار یک کمپین جدید در راستای حمایت از جامعه زنان است.
کمپین تار و پود زندگی باهدف حمایت از فعالیت اقتصادی دختران و زنان هنرمند کشور و تبدیل هنر آنان به یکی از نمادهای هویت ایرانی آغاز شده و میتواند نمایانگر هویت جوان ایرانی شود.
مهرماه امسال بود که معاونت امور زنان و خانواده همزمان با ولادت باسعادت حضرت معصومه (س) و بزرگداشت روز دختر مراسمی برگزار کرد و در این مراسم کمپین تار و پود زندگی با نماد دستبندهای ایرانی، کار دست دختران و زنان هنرمند کشور معرفی شد تا به این طریق از فعالیت اقتصادی این هنرمندان حمایت شود.
این کمپین باهدف حمایت از فعالیت اقتصادی دختران و زنان هنرمند کشور و تبدیل هنر آنان به یکی از کالاهای صنایعدستی ایرانی در معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده آغازشده و میتواند نمایانگر هویت جوان ایرانی شود، این دستبندها هرکدام دارای الگوها و رنگهای مختلف با استفاده از نخ و تار و پود (رشتههایی از سایر جنسها) درست میشوند و نشانهای از میزان اهمیت و توجهی است که شما به دوست خود دارید. معمولاً افراد این دستبندها را به دوستان صمیمی و نزدیک خود هدیه میدهند و هر دو آن را بهعنوان نمادی از دوستیشان بهصورت مداوم به دست میبندند.
دستبندهای دوستی دارای تاریخچه غنی و معناداری هستند و مقصود این است با بررسی پیشینه این دستبندها و انواع آن در ایجاد چگونگی کارآفرینی با حداقل هزینههای تولید برای زنان صحبت نماییم و با توجه به فرهنگ غنی ایرانی و هویت ملی به ایجاد هدفی پایدار برای ایجاد اشتغال و بومیسازی آن بکوشیم.
تاریخچه این دستبندهای رنگی زیبا برای اولین بار توسط سرخپوستهای آمریکای جنوبی و مرکزی ابداع شدند. بر اساس سنتشان، این دستبند را روی دست دوستشان که در آن زمان آرزویی دارد، گره میزدند. دستبند باید تا زمانی که پاره و خراب میشود، روی دست دوست بماند تا خودبهخود پاره شود و بیافتد، در آن لحظه است که آرزوی او برآورده میشود.
دستبندها بهعنوان نمادی برای دوستی از طرف شخصی به شخص دیگر داده میشود. این نوع از دستبند از انواع نخ و انواع سوزندوزی ترکیبی ساختهشده و در مرحله اول کمپین ملی تار و پود زندگی که مختص به انواع دستبندها سنتی ایرانی است باهدف توسعه کارآفرینی خرد در روستاها مطابق با فرهنگ و هنر هر استان و سلیقه و نوآوری زن روستایی با طرحها و شکلهای گوناگونی تولید خواهد شد و با توجه به نوع تولید که بهصورت انواع نواردوزی و سوزندوزی است قابلیت استفاده در انواع صنایع مد و لباس را خواهد شد.
تاریخچه دستبندها به نقاط مختلفی از جهان بازمیگردد و پیشینه آن ارتباط مستقیمی با نوع بافت و گرههای استفادهشده در آن دارد. برخی از اولین نمونههای گره تزیینی که در حال حاضر در این دستبند استفاده میشود به سالهای ۴۸۱ تا ۲۲۱ سال پیش از میلاد مسیح برمیگردد. چینیها از این سبک گرهها برای طراحی اشیا، لباس و لوازمخانگی خود استفاده میکردند.
مکرومه (هنر گرهزنی رشتهها بر اساس الگوهای مختلف) و انواع سوزندوزی از دیرباز در سراسر ایران وجود داشت و از ایران به سایر کشورها گسترش یافت و از این تکنیک برای ایجاد حاشیههای پارچه در نساجی استفاده میشد و در قرنهای بعد کشورهایی نظیر فرانسه و ایتالیا نیز با این تکنیک آشنا شدند.
همچنین از گذشتههای دور دریانوردان و ملوانها از روشهای مختلف گرهزنی در طناب، برای سفرهای دریایی خود استفاده میکردند. بهاینترتیب در قرن ۱۹ میلادی هنر گرهزنی رشتهها در بریتانیا محبوب شد و در دهه ۱۹۶۰ در آمریکا نیز رواج پیدا کرد.
از موارد بسیار مهم در این کمپین استفاده از انواع سوزندوزیها و مکرومه دوزی استانهای ایران و بهکارگیری نقوش متنوع در کمپین تار و پود زندگی است، گستردگی این نقش و نگارها که با تکرار تعداد بیشماری از نقوش هندسی صورت میگیرد، این ترکیبها با الهام از طبیعت پیرامون و در پرتو رنگآمیزیهایی بدیع جلوهای بیهمتا به هنر آنان بخشیده و آنها بهطور سنتی از این نقوش برای تزیین لباس و وسایل زندگی استفاده میکنند.
با توجه به ماهیت امر تولید در کمپین تار و پود زندگی مجموعه لباس پارسی با حمایت معنوی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده تمام تلاش خود را در تجاریسازی طرح کمپین تار و پود زندگینامه کارآفرینی خرد روستایی در استانهای کشور خواهد داشت.
نوآوری، خلاقیت و کارآفرینی در کمپین تار و پود زندگی، ایجاد کارآفرینی در فضای مجازی (نقش کسبوکارهای الکترونیکی در عرصه مد)، تأثیر نظام گردشگری در کارآفرینی کمپین تار و پود زندگی، کاربرد رنگ و فرم ایرانی در طراحی دستبندهای زندگی، طراحی مدرن و سنتی و کاربرد آن در طراحی کمپین تار و پود زندگی و توسعه صلح و دوستی با کمپین تار و پود زندگی ازجمله اهداف ایجاد این کمپین است.