سرویس مد و لباس هنرآنلاین: در این مطلب گزارشی از شرایط حاکم بر جایگاه صنعت مد و نساجی در اصفهان به نقل از "اصفهان امروز" منتشر می‌شود. گزارش یک نشست که با مطالعه آن می‌توان تحلیل خوبی از دلایل عقب‌گرد این شهر در عرصه مد ایران ارائه کرد.

در این گزارش آمده است:

حلقه مفقوده مد و طراحی دست‌مایه دانشگاهیان شده تا با برگزاری نمایشگاه و رویدادهای مختلف به تربیت طراحان داخلی پرداخته و رونق را به بازار تولید داخلی بازگردانند.

مدت‌هاست برندپوشی در میان مردم به‌ویژه قشر جوان رونق پیدا کرده و بازار خرید جنس خارجی حسابی رونق دارد گاه تا آنجا که فروشندگان جنس تولید داخل را به نام خارجی بهتر و گران‌تر می‌فروشند. در این میان حلقه مفقوده مد و طراحی دست‌مایه دانشگاهیان شده تا با برگزاری نمایشگاه و رویدادهای مختلف به تربیت طراحان داخلی پرداخته و رونق را به بازار تولید داخلی بازگردانند.

این مهم توسط مسئولان مرکز علمی کاربردی فرش سپهر اصفهان کلید خورده است که به‌تازگی نمایشگاه پوشاک مردانه با تم عاشورایی را برگزار کرد؛ بازخورد موفق آن باعث شد در این راه محکم‌تر قدم برداشته و اکنون به برگزاری نخستین مسابقه زنده مد و طراحی لباس اصفهان کند.

سرپرست مرکز علمی کاربردی فرش ایران سپهر در این رابطه اظهار داشت: ارتقای جایگاه طراحان اصفهانی دغدغه فکری ما بود که در حوزه مد و لباس به دنبال مبدأ فکری تازه‌ای باشیم.

 سید آرش امامی ادامه داد: ما در جنگ تمدنی به سر می‌بریم که 20 سال گذشته در منطقه خاورمیانه در حوزه‌های مختلف سیاسی، نظامی و امنیتی کشور ما را درگیر کرده است و در تمام حوزه‌ها به جز فرهنگ پیروز بوده‌ایم.

او افزود: طبق بیانیه گام دوم انقلاب که اشاره به تولید محتوا برای تمدن سازی دارد با استخراج از صنایع فرهنگی و فلسفه قوی ذخایری مانند شعر، معماری و هنر می‌توان به ابداع مد مفهومی رسید که ریشه در فرهنگی غنی ما دارد.

امامی تأکید کرد: همان‌طور که توانستیم در شعر و ادب و ساختمان‌سازی و معماری فرهنگمان را نمایان کنیم باید بتوانیم در مد و لباس ملی نیز برند ملی و شهری خود را تولید کنیم؛ بنابراین هدف ما در این اتاق فکر دانشگاه علمی کاربردی با استفاده از تجربه و دانش متخصصان این عرصه با حمایت و پشتیبانی اتحادیه‌های پوشاک و لباس، نساجی و پارچه‌فروشان و انجمن‌های مربوطه است تا موفق به استخراج مد مفهومی اصفهان شویم.

او افزود: ما باید به این پرسش پاسخ دهیم که چطور المان‌های شهری و مفهومی تاکنون در لباس‌های ما جای خود را پیدا نکرده‌اند؟ درحالی‌که پتانسیل تولید آن را داریم و می‌توانیم حوزه تمدن پارس یا خاورمیانه بزرگ را ازاین‌جهت تحت نفوذ خود درآوریم. ابزارهایی نیز در این مسیر در اختیار ماست که ازجمله آن برگزاری نمایشگاه‌ها و مسابقه‌هایی است که در دستور برنامه ما قرارگرفته‌اند.

امامی تصریح کرد: رسیدن به این مهم کار یکی و دو روز نیست؛ شاید بیست سال زمان ببرد تا تولیدات داخلی ما برگرفته از طراحی ملی توسط طراحان داخلی ما باشد اما هرچه باشد نقطه آغاز آن امروز و اینجاست.

در این نشست دبیر نخستین مسابقه زنده طراحی مد و لباس اصفهان اظهار داشت: مشکلات صنایع پوشاک ما بسیار زیاد است و طراحی در زمینه پوشاک در کشور ما از اهمیت فراوانی برخوردار است که اما طرح‌ها، مدها و حتی سایزبندی‌های پوشاک در ایران از سایر کشورها الگوبرداری می‌شود.

مهناز نیکبخت افزود: طراحان پوشاک کشور ما از کشورهای دیگر تقلید می‌کنند و همین عامل باعث به وجود آمدن مشکلاتی از قبیل سایزبندی پوشاک در کشور ما می‌شود. در زمینه برگزاری مسابقه متوجه شدیم طراحی مفهومی به‌خوبی فراگیر نشده است و به همین دلیل تاریخ برگزاری این مسابقه تغییر کرد. تاکنون طراحی‌های لباس تقلیدی بوده است و اگر بتوانیم طراح را به‌گونه‌ای آموزش دهیم تا تنها فکر خود را روی لباس ارائه دهند و از مدل‌های خارجی تقلید نکنند آنگاه این موضوع نتیجه‌بخش است.

هم‌چنین مدیر گروه رشته طراحی لباس مرکز علمی کاربردی ایران سپهر در این نشست اظهار داشت: هنر معنا و اصلیت به موضوعات مختلف می‌بخشد و از معنا به نشانه‌ رسیدن در هنر تجلی پیدا می‌کند. طراحی مد و لباس در کشور ما از کشورهای مختلف الگو می‌گیرد و در دانشگاه علمی کاربردی سپهر به دنبال این هستیم که با طراحی لباس داخلی فرهنگ غنی خود را نشان دهیم.

سمیه شفیعی‌نیا ادامه داد: برگزاری نمایشگاه‌ها، جشنواره و مسابقات زنده و فضای مجازی مختلف در این زمینه بسیار کمک‌کننده است. در مسابقه زنده‌ای که قرار است برگزار شود در چالش 4 ساعته‌ای شرکت‌کنندگان طرح و ایده خود را به نمایش می‌گذارند. تاکنون نزدیک به 70 نفر در این دوره از رقابت‌ها ثبت‌نام کرده‌اند اما ظرفیت این دوره از رقابت‌ها 300 نفر است که از علاقه‌مندان درخواست می‌کنیم تا در این دوره شرکت کنند.

اصفهان در زمینه مد و لباس از رقبا عقب افتاده است

در ادامه رئیس اتحادیه پوشاک اصفهان با اظهار تأسف از این بابت که "ما اصفهانی‌ها گذشته اصفهان را فراموش کرده‌ایم" گفت: اصفهان زمانی قطب صنعت پوشاک ایران بوده است. در زمان گذشته پارچه‌های اصفهانی با پارچه‌های کشورهای غربی رقابت می‌کرد و امروز صنعت پارچه و پوشاک در کشور تضعیف شده است. باید احساس مسئولیت کنیم تا فرهنگ خود را به دست آوریم.

ابراهیم خطابخش اظهار داشت: پیش‌ازاین پوشاک اولویت دوم سبد کالای هر خانواده بود اما اکنون به اولویت نخست رسیده است و در این رهگذار نباید جوانان ما در کشور سرگردان باشند درحالی‌که پوشاک از نوع خارجی وارد می‌شود. باید کارهای تخصصی در این زمینه انجام شود و این در حالی است که اولویت نخست خانواده‌ها در کشور بحث پوشش و پوشاک آن‌ها است. ما باید کمبود امروز کشور را حس کنیم تا نوع طراحی و مدلی که به دنبال آن بوده‌ایم را به دست آوریم.

خطابخش افزود: اصفهان در هر زمینه‌ای الگو بوده است اما در زمینه پوشش و طراحی لباس عقب‌مانده و این در حالی است که متخصصان بسیار زیادی در این زمینه در شهر اصفهان فعالیت می‌کنند. در طراحی لباس باید جوانب مختلفی از قبیل طراحی رنگ، سایزبندی و الگوسازی موردتوجه قرار گیرد که اگر کامل باشد هیچ‌گونه کمبودی وجود ندارد. طراحی لباس با در نظر گرفتن همه جوانب سبب می‌شود تا نسل‌های آینده نیز از طرح‌های پیشنهاد شده کنونی استفاده کنند. اگر تولید خود را در کشور افزایش دهیم آنگاه قیمت‌ها نیز روند نزولی پیدا می‌کند. باید کمک کنیم تا استفاده از پوشش داخلی در کشور ترویج پیدا کند؛ بنابراین اتفاقی که امروز رخ‌داده را به فال نیک گرفته و با ابراز شادباش می‌گویم در این رهگذار هر حمایتی لازم باشد دریغ نمی‌کنیم.

اشاعه فرهنگ مد و لباس ایرانی به کشورهای همسایه

رئیس اتحادیه تریکو خرازی استان اصفهان نیز در این نشست اظهار داشت: روال کار در اتحادیه تریکو خرازی استان اصفهان توزیعی است و در بخش لوازم و ملزومات مد و لباس انجام می‌گیرد و می‌توانیم در اجرای این طرح با تأمین زیورآلات و خرج کار موردنیاز نقش مهمی ایفا کنیم.

احمد صمدیه لباف تصریح کرد: در بسیاری از جلسات مد و لباس شرکت کردم اما با وجود مسئولیت 25 دستگاه مختلف شاهد بودم هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است اما امیدوارم اکنون توسط بخش خصوصی تحولی در بحث مد ایجاد شود. باید زمینه‌ای مهیا شود تا بحث مد و لباس از ایران به کشورهای دنیا اشاعه پیدا کند نه اینکه از کشور‌های غربی به کشور ما وارد شود. در بحث مواد اولیه دچار مشکل هستیم و این مواد با قیمت بسیار بالا به تولیدکنندگان می‌رسد. اگر دولت با اتحادیه‌های مختلف همکاری کند آنگاه مواد اولیه به‌خوبی به دست تولیدکنندگان می‌رسد و قیمت تولیدات داخلی نیز کاهش پیدا می‌کند. مهم این است که بدانیم ما باید ریشه مد را در دست خود بگیریم. همچنین نساجی ما نیز باید دوباره جان بگیرد چون یکی از نقش‌های کلیدی در ارتقای مد و لباس را دارد و اگر رونق به نساجی بازگردد دغدغه ما در زمینه پارچه کمتر شده و می‌توانیم با فراغ بال بهتری به طراحی و مد بپردازیم.

رئیس اتحادیه پارچه‌فروشان اصفهان نیز در این نشست اظهار داشت: در صنعت نساجی و پارچه در سال‌های دور اصفهان در رتبه نخست دنیا قرار داشته و بیش از 8 کارخانه بسیار توانمند در اصفهان در حال فعالیت بوده‌اند تا جایی که حتی پوشش سایر کشورها را نیز تأمین می‌کردیم. از جمله تأمین پوشش نظامیان اروپا که در ادامه ما با تهدید بریتانیا به جنگ نظامی مواجه کرد تا از این کار دست برداریم.

احمد تقی‌زاده گفت: با ورود فناوری، بسیاری از فعالیت‌های صنعتی در کشور ایران به فراموشی سپرده شد؛ اما زمانی که با یکدیگر متحد شویم و یکپارچگی در بخش‌های مختلف پوشاک و پارچه به وجود آید قطعاً در این زمینه پیشرفت خواهیم کرد.

تقی زاده با اشاره به این‌که تولید محتوا و ایده‌ها باید از طراحان و تولیدکنندگان پارچه خواسته شود تا با توجه به نیازسنجی، تولید پارچه حاصل شود، افزود: باید با تولید محتوای خوب و نیازسنجی مناسب از تولیدکنندگان پارچه به سمتی پیش رویم که طراحی مد و لباس نیز از کشور ایران به سایر کشورها گسترش پیدا کند. به‌عنوان‌مثال همه لباس نظامیان عراق و کلیه لباس‌های بخش بیمارستانی کشور در اصفهان تولید می‌شود و باید به سمتی پیش رویم که لباس و پوشش کشورمان را خودمان طراحی کنیم.

تقی زاده در بخش دیگری از سخنانش به موضوع واردات پارچه از سایر کشورها اشاره و بیان کرد: تنها در پارچه‌های پوششی بانوان ورود پارچه به کشور صورت می‌گیرد اما در سایر بخش‌ها پارچه‌ به‌صورت انحصاری در کشور تولید می‌شود.

او درباره تولید محتوا نیز بیان کرد: تولید محتوا باید از یک مرکز علمی ایجاد شود و پس از ایده پردازی، در جامعه احساس نیاز می‌شود و پس‌ازآن به تولید مواد اولیه، تولید پارچه و طراحی نیازمندیم. همچنین همبستگی میان اتحادیه‌ها به‌نوعی در حال شکل‌گیری است و اگر تولید محتوا در سطح بالایی باشد آنگاه تولیدکنندگان به دنبال طرح‌ها می‌آیند. این در حالی است که اکنون بالای 75 درصد پوشاک مدارس کل کشور در اصفهان تولید می‌شود پس چرا باوجود چنین توانمندی در طراحی نیز خودمان تصمیم نگیریم؟