سرویس سینمایی هنرآنلاین: سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو در حالی سه‌شنبه به کار خود پایان داد که سینمای ایران در این رویداد سه جایزه دریافت کرد.

در بخش مسابقه، سعید روستایی برای "متری شیش و نیم" جایزه بهترین کارگردان را دریافت کرد و نوید محمدزاده نیز برای کار خود در این فیلم جایزه بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد.

داستان "متری شیش و نیم"  درباره چند مأمور پلیس مبارزه با مواد مخدر به سردستگی صمد (با بازی پیمان معادی) است که به دنبال یک فروشنده بزرگ شیشه در تهران (نوید محمدزاده) هستند. این فیلم شهریور پیش در بخش افق‌های هفتاد و ششمین جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد.

از سوی دیگر، جایزه اصلی بخش مسابقه یا جایزه بزرگ توکیو به "عمو" (Uncle) به کارگردانی فرله پترسن کارگردان دانمارکی رسید. این فیلم درباره زندگی زنی جوان در یک مزرعه کوچک با عموی معلول شوهرش است. فیلم در بخش‌های روستایی دانمارک فیلمبرداری شد و پیتر هانسن تیسن که خود یک کشاورز است نقش اصلی را بازی کرده است. اولین نمایش جهانی "عمو" در پایتخت ژاپن بود.

جایزه ویژه داوران به فیلم اوکراینی "آتلانتیس" (Atlantis) به کارگردانی والنتین واسیانوویچ رسید. این فیلم امسال جایزه بهترین فیلم بخش افق‌های جشنواره ونیز را گرفت.

نادیا تِرِشکِویچ برای بازی در فیلم "فقط حیوانات" (Only the Animals) به کارگردانی دومینیک مول جایزه بهترین بازیگر زن را برد. این فیلم همچنین برنده جایزه تماشاگران شد. جایزه بهترین فیلمنامه به "یک همسر محبوب" (A Beloved Wife) به کارگردانی شین آداچی اعطاء شد که یکی از دو فیلم ژاپنی در بین 14 فیلم بخش مسابقه بود. جایزه بهترین دستاورد هنری نیز به فیلم چینی "Chaogtu With Sarula" به کارگردانی وانگ روی رسید.

در بخش آینده آسیا که به فیلم‌های کارگردانان آسیاییِ در حال ترقی اختصاص دارد، فیلم چینی "شب تابستان" (Summer Night) به کارگردانی یو شینگ برنده جایزه شد. و فیلم ایرانی "پیرمردها نمی‌میرند" به کارگردانی رضا جمالی جایزه روح آسیا را از سوی مرکز آسیایی بنیاد ژاپن دریافت کرد. 

در بخش سینمای ژاپن، مستند "i – Documentary of the Journalist" جایزه بهترین فیلم را برد، در حالی که هیروبومی واتانابه برای "فریاد" (Cry) جایزه بهترین کارگردان را گرفت.

امسال تاتسویا ناکادای بازیگر و نوبوهیکو اوبایاشی کارگردان جوایز یک عمر دستاورد جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو را دریافت کردند.

سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو از 28 اکتبر (6 آبان) تا پنج نوامبر (14 آبان) برگزار شد. امسال 65211 فیلم متقاضی حضور در این جشنواره بودند که یک رکورد است. درنهایت 180 فیلم در جشنواره نمایش داده شد که در مقایسه با سال گذشته هفت فیلم کمتر بود.

 اولین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو در 1985 برگزار شد. این جشنواره از 1985 تا 1991 به‌صورت دوسالانه برگزار می‌شد.