سرویس تئاتر هنرآنلاین، جشنواره تئاتر فتح خرمشهر یکی از جشنواره‌های موضوعی و باسابقه تئاتر است که امسال بیست و دومین دوره آن توسط سازمان منطقه آزاد اروند، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند، اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت انجمن هنرهای نمایشی از 15 تا 19 آبان‌ماه به دبیری حمیدرضا آذرنگ برگزار می‌شود.

حمیدرضا آذرنگ از چهره‌های شناخته شده تئاتر، سینما و تلویزیون است که در تاریخ 21 فروردین‌ماه سال جاری از سوی شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی به سمت دبیری بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر منصوب شد. فراخوان این جشنواره نیز در تاریخ هشتم اردیبهشت‌ماه امسال منتشر شد و طبق این فراخوان، بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر مشمول چهار بخش؛ تئاتر صحنه‌ای، نمایش‌های محیطی و خیابانی (میدانی)، نمایش‌های کوتاه و مسابقه نمایشنامه‌نویسی شد که دو بخش تئاتر صحنه‌ای و نمایش‌های کوتاه به صورت رقابتی برگزار خواهند شد و بخش نمایش‌های محیطی و خیابانی با اینکه غیررقابتی هستند اما آثار منتخب مردمی آن در مراسم اختتامیه مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

پس از انتشار رسمی فراخوان این دوره از جشنواره، حمیدرضا آذرنگ، دبیر این رویداد فعالیت رسمی خود را آغاز کرد و به منظور بازدید از فضای سخت‌افزاری و همچنین دیدار با هنرمندان و اعضای دبیرخانه استانی، 14 و 15 اردیبهشت به منطقه آزاد اروند سفر و از دبیرخانه مرکزی، سالن‌های نمایشی، کنفرانس و محل برگزاری کارگاه‌های آموزشی در شهرهای خرمشهر، آبادان و منطقه ویژه اروند بازدید کرد. او که در این سفر از نزدیک با امکانات و تجهیزات تالارهای نمایشی این منطقه آشنا شده بود تا پیش از جشنواره سعی در تامین نیازهای سالن‌های این منطقه داشت. آذرنگ در نشست خبری که 11 آبان‌ماه با رسانه‌ها داشت، اذعان داشت در حد بضاعت‌مان تلاش کردیم تا حداقل نیازهای این سالن‌ها را به کمک اداره کل هنرهای نمایشی مرتفع کنیم و حدود صد و پنجاه صندلی و تعدادی سازه تبلیغاتی را برای این منطقه ارسال کردیم تا در جشنواره با مشکلات کمتری مواجه باشیم اما با وجود گذشت یک ماه از ارسال این تجهیزات، متاسفانه مسئولان منطقه نسبت به نصب اقلام ارسالی کم توجهی کردند.

از دیگر مواردی که آذرنگ در این نشست خبری نسبت به آن گلایه داشت، وعده‌های ارگان‌ها و نهادهای مرتبط با موضوعیت این جشنواره در حمایت از این رویداد بود. او نامی از وعده‌دهنگان نبرد چراکه در نظر داشت تا در آخرین لحظات به یاریشان امید داشته باشد. دقیقاً یک روز پس از برگزاری این نشست از سوی روابط عمومی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس خبری مبنی بر حمایت این انجمن از بیست و دومین جشنواره ملی فتح خرمشهر منتشر شد.

یکی از نکات قابل توجه و مثبت این جشنواره تغییر زمان برگزاری آن است. دوره‌های پیشین این رویداد در گرمای طاقت‌فرسای تابستان در این منطقه برگزار می‌شد که خوشبختانه این مسئله حل شد و زمان برگزاری این رویداد به تصمیم سیاست‌گذاران آن تغییر کرد و بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر در آبان ماه برگزار می‌شود.

از دیگر موارد ارسال بیش از 600 اثر از سوی هنرمندان به این جشنواره است که این میزان بیانگر این است که هنرمندان تئاتر در زمینه فتح خرمشهر و مقاومت فعالیت می‌کنند اما حمیدرضا آذرنگ در نشستی که با اهالی رسانه داشت عنوان کرد: در این دوره از جشنواره شانزده نفر متولدین دهه پنجاه، سیزده نفر متولدین دهه شصت و هفت نفر متولدین دهه هفتاد حضور دارند که این آمار نشان‌دهنده آن است که ما نامداران خوبی نبودیم و نتوانستیم جنگ را به خوبی به نسل جدید منتقل کنیم.

خوشبختانه امسال برای این جشنواره 190 نمایشنامه نوشته شد که از این میان 6 اثر به انتخاب امیر محمدیاراحمدی، محمد چرم‌شیر و نادر برهانی‌مرند، در مجموعه‌ای تحت عنوان "یادگار رهایی" به عنوان نمایشنامه‌های برگزیده بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر توسط دفتر پژوهش و انتشارات اداره‌ کل هنرهای نمایشی منتشر خواهند شد.

 

مروری بر آنچه که تاکنون گذشت

در تاریخ 12 خردادماه هیئت انتخاب متون بخش مسابقه صحنه این دوره از جشنواره، متشکل از نادر برهانی‌مرند، محمد چرمشیر و محمد امیریاراحمدی از سوی دبیرخانه اعلام شد و این اعضا در تاریخ 25 تیر ماه اسامی 52 نمایشنامه را در مرحله بازخوانی اعلام کردند تا کارگردانان این آثار، نمایش‌های خود را برای مرحله بازبینی آماده کنند. همچنین اعضای انتخاب آثار بخش مسابقه صحنه‌ای متشکل از آرش دادگر، فریبا متخصص و علی‌ اوسیوند در تاریخ 15 مهرماه،  12 اثر نهایی راه‌یافته به این بخش را معرفی کردند.

در تاریخ 26 خردادماه هیئت انتخاب متون نمایش‌های کوتاه معرفی شدند که این اعضا را پانته‌آ پناهی‌ها، ایوب آقاخانی و پیام فروتن تشکیل دادند و در تاریخ 15 تیرماه اسامی ۲۲ متن پذیرفته شده و راه‌یافته به مرحله بعد، از سوی آن‌ها اعلام شد. هیئت انتخاب آثار بخش مسابقه نمایش‌های کوتاه این رویداد، در تاریخ 13 مهر ماه با اعلام نام ۱۰ اثر، نتایج نهایی این بخش را مشخص کردند.

 هیئت انتخاب طرح و ایده نمایش‌های محیطی و میدانی نیز در تاریخ 29 خردادماه معرفی شدند که این هیئت متشکل از شیرین بزرگمهر، محمودرضا رحیمی و حمید پورآذری در تاریخ 11 تیرماه اسامی 22 متن پذیرفته شده و راه‌یافته به مرحله بعد را اعلام کردند. همچنین در تاریخ 14 مهرماه هیئت انتخاب آثار نمایش‌های میدانی و محیطی این رویداد نام ۱۱ اثر نهایی این بخش را معرفی کردند.

در تاریخ 24 مهرماه مدیران و مسئولان کمیته‌های اجرایی بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر از سوی دبیر جشنواره معرفی شد. بر این اساس نصرالله قادری، به عنوان مدیر گروه نقد و بررسی آثار، پیام دهکردی به عنوان مدیر گروه آموزش و کارگاه‌ها، مهرداد رایانی‌مخصوص به عنوان مدیر انتشارات، جواد مستخدمی به عنوان مدیر پشتیبانی و امور مالی، رضا مردانی به عنوان مدیر امور اجرایی، سعید رضوانی به عنوان مدیر امور هنری، اردوان زینی‌سوق به عنوان مدیر هماهنگی و برنامه‌ریزی، آرش دهقان‌شاد به عنوان مدیر تبلیغات و تشریفات، فواد رابحی به عنوان مدیر دبیرخانه و سیدحسین رسولی به عنوان مدیر روابط عمومی بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر انتخاب و معرفی شدند.

در تاریخ 12 آبان ماه اسامی داوران مسابقه نمایشنامه‌نویسی متشکل از محمد امیریاراحمدی، محمد چرم‌شیر و نادر برهانی‌مرند داوری و داوران مسابقه نمایش‌های کوتاه بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر متشکل از پیام فروتن، یوسف باپیری و اشکان خیل‌نژاد از سوی دبیرخانه این رویداد اعلام شد.

همچنین در تاریخ 13 آبان ماه کوروش نریمانی، فریبا متخصص و شیوا مسعودی به عنوان داوران مسابقه نمایش‌های صحنه بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر معرفی شدند.

نگاهی بر جدول بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر

12 نمایش بخش صحنه‌ای این جشنواره از 15 تا 18 آبان ماه در تالار خلیج فارس (ساعت 16:30 و 19)، تماشاخانه فانوس (ساعت 15:30 و 18) و پلاتوی استاد غریفی (ساعت 16 و 18:30) روی صحنه خواهند رفت. آبادان، یاسوج، زنجان، بوشهر، اندیمشک، میناب، بروجرد، تهران، ماهشهر، مشهد هرکدام با یک نمایش و خرمشهر با دو اثر، 11 شهری هستند که در بخش صحنه‌ای این جشنواره اجرا خواهند داشت.

نمایش "پیرننا" به کارگردانی اکبر قهرمانی از تهران،  تنها اثر بخش میهمان این جشنواره است که 15 آبان ماه ساعت 15، 17، 19 و 20:30 در تالار غدیر (شهید فهمیده) به مدت سی دقیقه اجرا خواهدشد.

همچنین 9 نمایش از 16 تا 18 آبان ماه ساعت 15، 17، 19 و 20:30 در بخش نمایش‌های کوتاه این جشنواره در تالار غدیر (شهید فهمیده) روی صحنه خواهد آمد. خارک، اهواز، کازرون، تهران، اسلام آباد، اهر، ساری، هرسین و خرمشهر 9 شهری هستند که هر کدام با یک اثر در این بخش حضور دارند.

10 نمایش در بخش میدانی و محیطی بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر از 15 تا 18 آبان ماه در مرکز فرهنگی دفاع مقدس (مزه)، مرکز خرید اروند (کنزالمال) و موزه کارآفرینی صنعت نفت آبادان اجرا خواهدشد. رشت، اراک، زاهدان، شیراز، دهلران، ساری هر کدام با یک نمایش و کرمانشاه و خرمشهر هر یک با دو اثر شهرهایی هستند که در این بخش اجرای نمایش خواهند داشت.

کارگاه‌های آموزشی

کارگاه‌های آموزشی جشنواره بیست و دوم در چهار عنوان تحت مدیریت پیام دهکردی به عنوان مدیرگروه آموزش و کارگاه‌های بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر برگزار خواهد شد.

شیرین بزرگمهر کارگاه "تئاتر بیرونی"، ساناز بیان کارگاه "زخمِ درام" یا "درامِ زخم"، یوسف باپیری کارگاه تئاتر مستند؛ مبارزه‌ای برای بازنمایی "حقیقت" یا "واقعیت یا حافظه" و پیام دهکردی کارگاه "بی‌بازیگری" را از ۱۵ تا ۱۸ آبان در نوبت صبح از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در سالن سازمان منطقه آزاد اروند واقع در خرمشهر برگزار خواهند کرد.

جلسات نقد و بررسی نمایش‌ها

سالن اجتماعات هتل کاروانسرا از 15 تا 18 آبان ماه ساعت 22:30 میزبان جلسات نقد و بررسی نمایش‌ها با حضور مهدی نصیری،جواد روشن و عبدالرضا انصاری با مدیریت نصراله قادری خواهد بود. نمایش‌های اجرا شده در طول روز، در پایان همان روز مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.

آئین پایان بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر 19 آبان ماهساعت 18 در سالن اجتماعات منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود.

جدول