سرویس استان‌های هنرآنلاین: مجید حاتمی رهبر این ارکستر گفت: منظومه "آرش کمانگیر" در ابتدا چهار قطعه بود که من یک اورتور برای بخش اول و تکرار اورتور برای بخش میانی نوشتم که مجموعاً شش قطعه است و در پنج قسمت اجرا خواهد شد.

بخش‌های مختلف این اجرا با روایت‌گری سعید امیرکلایی به یکدیگر وصل خواهند شد و ما در ابتدای کنسرت از مخاطبین خواهش خواهیم کرد که بین بخش‌های اجرا تشویق نکنند، چرا که همه اپیزودها به هم متصل است.

وی افزود: من از دو منبع اصلی در این کار استفاده کردم؛ یکی شعر "آرش کمانگیر" سیاوش کسرایی است که قطعه اول به نام "زندگی زیباست" بر اساس آن ساخته شده است. منبع دوم از کتاب "سه برخوانی" بهرام بیضایی است که در قطعه دوم و تحت عنوان "شیپور جنگ را چرا نواختند" اجرا خواهد شد. قطعه سوم "آرش کمانگیر" است با یک شعر فولکلور فارسی که در زمان گذشته و برای لطفعلی‌خان زند سروده شد، پس از اینکه لطفعلی‌خان به طرز فجیعی به دست آغامحمد خان قاجار کشته شد، مردم در کوچه و خیابان برای او می‌سرودند. البته در همین قطعه هم از کلام بهرام بیضایی و فریدون مشیری استفاده می‌شود. قطعه آخر هم لالایی است و در واقع داستان به سمتی پیش می‌رود که زندگی را با همه شرایطش خوب می‌بیند!

حاتمی تصریح کرد: من در این اثر آرش را به عنوان یک فرد و شخصیت معرفی نمی‌کنم، بلکه آرش در همه ما وجود دارد. ما در جامعه آرش‌های زیادی دیده‌ایم و خواهیم دید. آرش‌هایی که در راه خاک، آب، دانش، بینش، فرهنگ و غیره جان‌شان را فدا کرده‌اند تا از حیثیت انسانیت در سطوح مختلف آن دفاع کنند.

حاتمی در مورد ارکستر خود توضیح داد: ما از تیر ماه تمرینات‌مان را شروع کردیم و به صورت انفرادی با سکشن‌های مختلف مانند ویولن‌ها، آلتو، کر و... همچنین هفته‌ای یک‌بار تمرین گروهی انجام دادیم. سکشن بادی چوبی، برنجی و بخش باس زهی نیز از ارکستر سمفونیک تهران به ما می‌پیوندند و اطمینان دارم به لحاظ فنی، اجرای خوبی خواهد شد.

این آهنگساز جوان اذهان داشت: هارمونی‌ها کاملاً کلاسیک غربی است و بافت آن هموفونی و پلی‌فونی است. اما آوازی که اجرا می‌شود، آواز ایرانی است و توسط بهادر صحت اجرا خواهد شد. البته در اورتور و تکرار آن در بخش میانی من از تم "ماه ننه جان" مازندرانی استفاده کرده‌ام و همچنین در انتهای کار نیز یک قطعه آوای لالایی است که بر اساس تم لالایی مازندران مرکزی بوده که شعر فارسی روی آن گذاشتیم و به گونه‌ای است که در واقع دماوند برای آرش لالایی می‌خواند.