سرویس سینمایی هنرآنلاین: با نام مرتضی میرمنتظمی بیشتر در تئاتر آشنا هستیم، اما او امسال با فیلم کوتاه "آنکادر" در سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد.

"آنکادر" روایت دختری است که با از دست دادن مادرش، به‌تنهایی یک زندگی کاملاً ایزوله را تجربه می‌کند. او تصمیم دارد برای فرار از تنهایی، تجربه‌ ارتباط با محیط پیرامون خود را آغاز کند.

میرمنتظمی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره تجربه ساخت فیلم کوتاه "آنکادر" گفت: نویسنده فیلمنامه هادی احمدی است و مانند آثار تئاتری، خودم نویسنده نیستم و یک نویسنده در کنارم حضور دارد تا پس از صحبت با هم به یک متن واحد برسیم. من دغدغه‌هایی ازجمله صحبت کردن درباره تنهایی دارم که به نظرم امروز دغدغه بسیاری از افراد در جهان نیز شده است. بر همین اساس قصه‌ای از طرف هادی احمدی پیشنهاد شد که در کنار دغدغه من قرار گرفت و تبدیل به اثری شد که می‌بینید. "آنکادر" روایتی از تنهایی آدم‌هاست.

میرمنتظمی در پاسخ به این سؤال که پیش از این فضای فیلم کوتاه را تجربه کرده یا خیر بیان کرد: من پیش از این دو فیلم کوتاه "سایلنت" و "روی شاخه‌ها" را ساخته بودم، اما "آنکادر" اولین تجربه و اولین گام و مشق جدی من در زمینه فیلمسازی و فیلم کوتاه است.

او در ادامه درباره این فضا و تجربه‌ای که در سینما داشته است، اظهار کرد: به هر حال سینما برای من که از دنیای تئاتر آمده‌ام، دنیای جدیدی است. مانند تئاتر دوباره باید مشق کرده و همه چیز را از ابتدا شروع کنم، چرا که تقریباً سینما هیچ ربطی به فضای تئاتر ندارد و باید چیزهای جدیدی در آن تجربه کرده و بیاموزم. در سینما برخلاف تئاتر بسیار با تکنیک مواجه هستیم، به همین دلیل سعی کردم از پایه شروع کنم و جلو بروم. تصمیم دارم این مسیر را ادامه دهم، اما قصد ندارم به‌سرعت به سمت ساخت فیلم سینمایی بروم. حتماً فیلم‌های کوتاه دیگری خواهم ساخت و در این زمینه تجربه خواهم کرد.

این کارگردان جوان همچنین با اشاره به این که آثار سینمایی‌اش هیچ ربطی به فضای آثار نمایشی ندارد‌ که تاکنون به روی صحنه برده است، توضیح داد: این فیلم و فیلم بعدی من هیچ ربطی به آثار تئاتری من ندارند، به این دلیل که در حال تجربه دنیای جدیدی هستم. تنها شباهت شاید این باشد که کارگردان هر دو مدیوم یک نفر است و یکسری تفکرات و ذهنیت‌هایی دارد که متأثر از آن آثاری را خلق می‌کند. سعی کردم آثار نمایشی تأثیری بر فضای آثار تصویری‌ام نداشته باشند، اما احتمالاً تماشاگران آشنا به آثار من نقاط مشترکی پیدا ‌می‌کنند، در حالی که سعی کردم از آن فضا فاصله بگیرم.

میرمنتظمی در ادامه در پاسخ به این سؤال که فضای جشنواره فیلم کوتاه تا چه اندازه رقابتی است و فکر می‌کند تا چه اندازه روی دیده شدن آثار کوتاه تأثیرگذار است، اظهار کرد: جشنواره فیلم کوتاه تهران معتبرترین جشنواره فیلم کوتاه ایران است و قطعاً روی دیده شدن آثار تأثیرگذار است، چرا که جشنواره اعتبار دارد و هجوم تماشاگران به سمت این جشنواره برای دیدن آثار و حضور در آن، نشان از این اعتبار دارد، ضمن این که از میان هزار و چند اثر درمجموع 60 اثر برای رقابت انتخاب می‌شوند که مورد داوری قرار گرفته و درنهایت بهترین‌ها از این میان انتخاب می‌شوند و این رقابت را تنگاتنگ و پرشور می‌کند.

کارگردان نمایش "P2" در خاتمه درباره سایر فعالیت‌های خود نیز گفت: امسال کار تئاتر انجام نمی‌دهم، اما سال آینده یک نمایش به روی صحنه خواهم برد که زمان و مکان آن نیز مشخص شده و تمرینات به‌زودی آغاز می‌شود. البته یکسری از تمرینات اولیه نیز شروع شده است اما فعلاً درباره آن نمی‌توانم اطلاعات بیشتری ارائه دهم.