سرویس موسیقی هنرآنلاین: نشست خبری تشریح فعالیت‌های ناشران ایرانی در اکسپو جهانی موسیقی وومکس - 2019 روز شنبه 11 آبان در خانه موزه بتهوون برگزار شد.

در این برنامه اردوان جعفریان مدیر پردیس موسیقی معاصر و عضو هیئت مدیره مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار موسیقی و شنیداری ایران و امیرعباس ستایشگر مدیر موسسه پرده هنر موسیقی درباره حضور در اکسپو جهانی موسیقی وومکس، همین‌طور صاحب کرسی شدن ایران در هیئت مدیره مجمع جهانی موسیقی یونسکو توضیحاتی ارائه کردند.

عضویت ایران در مجمع یونسکو اتفاق خوبی است

اردوان جعفریان مدیر پردیس موسیقی معاصر در ابتدای این نشست گفت: اکسپو وومکس سال‌ها پیش در آلمان تأسیس شد و سابقه‌ای 25 ساله دارد. این اکسپو هر سال در یکی از کشورهای اروپایی برگزار می‌شود و تمرکزش روی موسیقی‌های فولکلور است.

او ادامه داد: اکسپو وومکس در چند سال گذشته از چهره‌های موسیقی در ایران مانند علیرضا قربانی و محسن شریفیان میزبانی کرد و در کنار حضور کیهان کلهر، گروه خنیاگران مهر به‌عنوان یکی از شش اجرای اصلی اکسپو حضور داشت. اجرای خنیاگران مهر در تلویزیون فنلاند به‌صورت مستقیم پخش شد و همین مسئله باعث شد ایران در این اکسپو جلوه‌ای پررنگ داشته باشد.

عضو هیئت مدیره مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار موسیقی و شنیداری ایران افزود: اتفاق خوب دیگری که این روزها شاهد آن بودیم عضویت ایران در هیئت مدیره مجمع جهانی موسیقی یونسکو است. درواقع، مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار موسیقی و شنیداری ایران در سی و هشتمین دوره مجمع جهانی موسیقی یونسکو برای اولین بار در 70 سال گذشته صاحب کرسی شد. این مجمع با هدف توسعه موسیقی و اهداف صنفی این حوزه با 170 عضو فعالیت می‌کند و در این سال‌ها به‌جز چند سال که خانه موسیقی عضو آن بود، ایران هیچ عضویتی در آن نداشته است. با سخنرانی سال گذشته من در مجمع توانستیم عضویت دوباره ایران را به دست آوریم و این خیلی اتفاق خوبی است چرا که مجمع به دلیل نفوذ یونسکو توانایی جلب نظرات و اسپانسرهای مختلف برای رویدادهای موسیقایی را دارد.

جعفریان ادامه داد: امیدوارم در ادامه همکاری همدلی خوبی بین دولت و مجمع به وجود آید. همچنین قرار است جلسه بعدی هیئت مدیره مجمع در ایران برگزار شود و این نیز خبر خوبی است. همچنین خود مجمع تمام هزینه‌های سفر را متقبل خواهد شد.

ارتباط با بازار جهانی یکی از مهم‌ترین راه‌های نجات حوزه پخش آثار است

در ادامه این نشست امیرعباس ستایشگر مدیر موسسه پرده هنر موسیقی گفت: یکی از ویژگی‌های اکسپو وومکس این است که ناشران در یک فضای بین‌المللی بیشتر به چشم می‌آیند و تبادلات خوبی صورت می‌گیرد.

او ادامه داد: به‌عنوان مثال یک آلبوم برای حضور و ارائه در این اکسپو باید یک سری استانداردهای مشخص از لحاظ بسته‌بندی، نوع کیفیت ضبط و.. داشته باشد و درنتیجه 60 درصد از آثار موسیقایی امکان حضور در این برنامه را پیدا نمی‌کنند. البته آثاری که در این مدت ارائه شده فروش خوبی در کشورهای هلند و ایتالیا داشته‌اند و این در حالی است که در ایران آن‌طور که باید فروش فیزیکی صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: دیگر دستاورد اکسپو دیدن اجراهای بین‌المللی با رده بالا و کیفیت خوب است. شما این امکان را دارید تا از حضور گروه‌های بین‌المللی در ایران برای اجرا بهره‌مند شوید. البته حضور هر گروه در ایران نیاز به رعایت یک سری شرایط و مناسب با موازین جامعه است.

او تأکید کرد: امسال همچنین دفتر موسیقی همکاری خوبی با ما داشت. باید این را بپذیریم که ارتباط با بازار جهانی یکی از مهم‌ترین راه‌های نجات حوزه پخش آثار است.

ستایشگر همچنین گفت: ما اکنون عضو مجمع جهانی موسیقی یونسکو هستیم. ما برای عضویت در هیئت مدیره مجمع جهانی موسیقی یونسکو نامزد شدیم. برای این کار آقای جعفریان از سوی معاونت هنری وزارت ارشاد تأیید شد و خوشبختانه صاحب یک کرسی رأی در مجمع جهانی موسیقی یونسکو شدیم.

این ناشر در ادامه به مبحث قانون کسر 10 درصد از درآمد کنسرت‌ها توسط دولت اشاره کرد و گفت: ما جلسات زیادی با آقای کاراندیش، نمایندگان مجلس و... برگزار کردیم ولی آن‌طور که باید مؤثر نبود. البته شنیده‌ها حاکی از این است که سازمان برنامه‌وبودجه این لایحه را از سال دیگر حذف کرده است. صحت‌وسقم این مسئله هنوز برای من مشخص نشده است، اما اگر این‌طور باشد قطعاً اعتراض‌های ما مؤثر بوده که خوشحال‌کننده است.