به گزارش هنرآنلاین به نقل از مهر، روز پنجشنبه 9 آبان‌ماه اختتامیه دومین جشنواره نمایشنامه‌نویسی با محوریت بزرگداشت استاد "فرهاد پاک سرشت" با معرفی آثار برگزیده به کار خود پایان داد.

این مراسم با حضور خانواده مرحوم پاک‌سرشت، مدیرکل و معاونت‌های هنری و سینمایی و فرهنگی اداره کل ارشاد گیلان و شرکت‌کنندگان در این جشنواره و جمعی از علاقه‌مندان در سالن دکتر رحمدل مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیاء رشت برگزار شد.  

در این مراسم یوسف فخرایی یکی از داوران این جشنواره با بیان اینکه رنج بزرگ همه نویسندگان با کلمات بیان می‌شود، اظهار کرد: آنچه که هنرمندان را جاودانه می‌کند همین کلمات و واژگان است که درباره فرهاد پاک‌سرشت نیز چنین بوده است.

فخرایی افزود: فرهاد پاک‌سرشت از کلمات رنج برد اما آثارش را نیز از همین واژگان آفرید و امروز برای ما به یادگار گذاشت.

وی با اشاره به وضعیت نمایشنامه‌نویسی کشور و گیلان، گفت: متاسفانه امروز بیشتر شاهد آثار اقتباسی از نمایشنامه‌های خارجی هستیم که با ادامه این روند تا چند سال آینده دیگر متن ایرانی وجود نخواهد داشت.

فخرایی برگزاری چنین جشنواره‌هایی را زمینه‌ساز بروز و شناسایی استعدادهای جدید  دانست و تصریح کرد: باید با همین نمایشنامه‌ها رنج و درد و گذشته فرهنگی غنی این کشور را به نمایش گذاشت و آن را به جایگاه اصلی بازگردانیم.

وی با بیان اینکه ۲۱ اثر به دبیرخانه جشنواره نمایشنامه‌نویسی ارسال شده بود، ادامه داد: از میان این آثار داوران بعد از بازخوانی سه اثر را به عنوان آثار برگزیده و سه اثر را نیز شایسته تقدیر دانستند.

فخرایی تقویت نگارش نویسندگان برگزیده، فعال کردن آموزشگاه‌های نویسندگی، برگزاری کارگاه‌های تخصصی، برگزاری نشست تخصصی بین اداره کل ارشاد و مسئولین آموزشگاه‌ها و چاپ آثار برگزیده را از مهمترین مطالبات و انتظارات هنرمندان از مسئولان برگزاری جشنواره عنوان کرد.

در پایان این مراسم سه اثر "در آتش می‌رقصند" از مهسا حبیبی، "رز سفید" از سیامک حسن‌زاده و "شماره شناسنامه ۱۰۰۱" از زهرا محمدی آثار اول تا سوم و آثار "مجلس مضحکه سیاه گزک خان" از پویا پرتو، "تلار" از زهرا صدری و نمایشنامه‌ای از رضا نورانی دوست شایسته تقدیر شدند.