سرویس سینمایی هنرآنلاین: ابراهیم آبادی بازیگر پیشکسوت عرصه سینما و تلویزیون و کارگردان و بازیگر تئاتر پنجشنبه 9 آبان پس از تحمل یک دوره بیماری چشم از جهان فروبست. او 85 ساله بود.

نازی حاجی‌پور از بستگان نزدیک آبادی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، خبر درگذشت او را تأیید کرد.

مرحوم آبادی از اواسط ماه پیش به علت مشکل ریوی در بیمارستانی در تهران در کما به سر می‌برد.

ابراهیم آبادی متولد مرداد سال 1313 در تبریز بود. او تا کلاس پنجم ابتدایی در تبریز به مدرسه رفت و دبیرستان را در تهران به پایان رساند. در دوران دبیرستان در کلاس‌های تئاتر هنرهای زیبای کشور که به‌وسیله مربیان خارجی برای تربیت مربیان تئاتر در مدارس تشکیل شده بود امتحان داد و قبول شد. او پس از دریافت پایان‌نامه به هنرستان هنرپیشگی رفت و زیر نظر اساتیدی همچون علی‌اصغر گرمسیری، هوشنگ سارنگ آموزش دید.

او بازیگری در عرصه تئاتر را از سال 1332 با بازی در نمایش "حقه‌باز" شروع کرد. سپس برای ادامه تحصیل به شهر پراگ در چکسلواکی سابق رفت و پس از پنج سال در 1346 به‌عنوان کارگردان تئاتر و بازیگر از آکادمی هنرهای دراماتیک فارغ‌التحصیل شد. آبادی در آنجا هم‌زمان در تئاترهای حرفه‌ای نیز کار می‌کرد. او پس از 14 سال از چکسلواکی بازگشت و در اداره برنامه‌های تئاتر و خانه نمایش در سمت کارشناس ارشد و کارگردان تئاتر استخدام شد.

شروع فعالیت سینمایی او از سال 1363 با بازی در فیلم "زائر خلف" به کارگردانی یدالله نوعصری بود. آبادی طی حدود 20 سال در 40 فیلم مقابل دوربین رفت، ازجمله "زنگ‌‌ها"، "بایکوت"، "ردپایی بر شن"، "گراند سینما"، "عروسی خوبان"، "دزد عروسک‌ها"، "آپارتمان شماره 13"، "می‌خواهم زنده بمانم"، "مرد نامرئی"، "مومیایی 3"، "بوی کافور، عطر یاس"، "توکیو بدون توقف" و "صد سال به این سال‌ها".

"زیر آسمان شهر"، "شب دهم"، "پاورچین"، "معصومیت ازدست‌رفته"، "مختارنامه" و "شاهگوش" از کارهای شناخته‌شده او در تلویزیون است. بازیگر باسابقه در دوران کاری خود در بیش از 120 فیلم سینمایی، تلویزیونی و سریال مقابل دوربین رفت. آبادی همچنین نمایش‌هایی چون "نیزار آن‌ سوی رودخانه"، "زن‌هایی از نسکاولی" و "12 صندلی سیاه" را به صحنه برد.

آبادی برای "آپارتمان شماره 13" در نهمین دوره جشنواره فیلم فجر نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد شد. او همچنین چهار دوره عضو شورای مرکزی انجمن بازیگران سینمای ایران و چهار دوره داور فیلم‌های سینمای ایران در جشن خانه سینما بود.

هنرآنلاین درگذشت این بازیگر باسابقه را به اهالی تئاتر و سینما همچنین خانواده او تسلیت می‌گوید.