سرویس مد و لباس هنرآنلاین: نشریه مد و لباس ووگ در گزارشی از یک ایرانی مقیم بروکلین، خلاقیت‌های او را در استفاده از گونی برنج به‌منظور تولید لباس‌های جذاب به تصویر کشیده است.

این مطلب به‌طور مختصر توضیح می‌دهد که  این ایرانی چگونه از گونی‌های برنج برای تولید اقلامی از پوشاک استفاده می‌کند که بسیار معروف هستند. در حقیقت زینب ایزدیار، طراح ایرانی مقیم بروکلین در حومه نیویورک، لباس‌هایی با گونی برنج ایرانی طراحی کرده است.

او در چند سال گذشته این گونی‌های کاملاً ایرانی را در قالب هنر زیبایی عرضه کرده است: استفاده از آن‌ها در طرح‌های لباس‌هایش. این گونی‌های کتانی در ایران همه‌جا به‌وفور یافت می‌شود، اما طرح‌ها و نوشته‌هایش که زیبا و اغلب معمولی هستند، چندان به چشم نمی‌آیند.

برخی از نقش‌ها، کاریکاتوری از پیتزافروش‌ها و برخی دیگر تبلیغاتی نظیر "برنج دم‌سیاه استخوانی" در طراحی‌های فارسی است. ترکیبی از رنگ‌های قرمز و سبز که یادآور پرچم ایران است، تأثیری عمیق از زیبایی به پارچه‌هایی می‌دهند که اگر در طراحی لباس به کار نمی‌رفتند، چیزی بیشتر از اقلام دورانداختنی و معمولی نبودند.

ایزدیار در ایران بزرگ شد و به آمریکا رفت تا در رشته طراحی گرافیک دانشگاه ییل در دوره فوق‌لیسانس درس بخواند. وی پس از راه‌اندازی این برند در سال 2017  از تلفیق فرهنگ ایرانی با پارچه، محصول منحصربه‌فرد خود را تولید کرده است.

حتی نام برند او یعنی Work Work Work که به شکل VVORK VVORK VVORK نوشته می‌شود، مفهوم خاصی دارد. وی می‌گوید در زبان فارسی تلفظ حرف دابلیو (W) وجود ندارد. "به همین دلیل باید تلفظ W را به‌صورت وی (V) ادا کرد."

156128

تا همین چند سال پیش او کار با گونی‌های برنج سنتی در ایران را آغاز کرد، اقلامی که آشپزخانه مادرش در ایران را پرکرده بود.

ایزدیار درباره این مجموعه چنین می‌گوید: "مادرم خیلی مقتصد بود و هرگز دوست نداشت آن‌ها را دور بیندازد. وی هنگام گره زدن گونی‌ها به هم و برش دادنشان، به این فکر می‌کرد که بین مفاهیم غذایی و بدن انسان، چه ارتباطی وجود دارد. هر وقت درباره غذا صحبت می‌کنید، این صفت‌ها، مناسب بدن انسان نیز است. معطر است، یا خوشمزه است، یا درجه‌یک است، یعنی بهترین محصول. به نظرم خیلی جالب بود."