به گزارش هنرآنلاین، اجلاس رادیو آسیا ۲۰۱۹ این روزها در بنگلادش در حال برگزاری است و پنجشنبه‌شب نهم آبان به پایان  می‌رسد.

حمید شاه‌آبادی معاون صدای رسانه ملی  در بخشی از این اجلاس به ایراد سخنرانی پرداخت و با اشاره به ویژگی‌های رادیو تصریح کرد: رادیو در طول حیات خود توانسته علیرغم فراز و نشیب‌های فراوان جای خود را در بین رسانه‌های جهان حفظ کند. در این مجال، به پنج ویژگی  همیشه در حال تحولی که رادیو داشته و به نظر می‌رسد خواهد داشت، اشاره خواهیم کرد. پنج خصوصیتی که به نظر می‌رسد، درست مثل رادیو، توانسته با تغییرات فن آمرانه، پوست‌اندازی کند و به حیات خود ادامه دهد.

وی در این سخنرانی بر عنصر مشارکت‌پذیری تأکید و بیان کرد: رادیو از زمان تولد با مخاطبانش، زندگی کرده، با آن‌ها نفس کشیده، نوشیده و رؤیا دیده تا هر آنچه برای درک افکار و احساسات مخاطبان این رسانه نیاز است را بیابد و از این راه بتواند رسانۀ رؤیایی و رویاساز شنودگانش باشد.

شاه‌آبادی اضافه کرد: این ویژگی، از برنامه‌های تلفن‌های درخواستی در رادیو جان گرفته، با قدرت گرفتن اینترنت و برنامه‌های تعاملی اوج گرفته و حال با توسعه اینترنت و چندبستری شدن، ساخت برنامه‌هایی با محتوای تولید شده توسط کاربر را در پیش گرفته است. برنامه‌های با محتوای تولید شده توسط کاربر هم توانسته به اعتبار محتوایی رادیو بیفزاید و هم بتواند از محتوای به‌روز شده‌ای بهره ببرد که برآمده از قلب جامعه است. این شیوۀ محتواسازی از لحاظ مالی نیز یک محتوای ارزان‌قیمت محسوب می‌شود؛ و نباید فراموش کرد که رادیو خود رسانه‌ای کم‌هزینه است.

معاون صدا با اشاره به پانزدهمین جشنواره رادیو که اردیبهشت سال ۹۹ برگزار می‌شود تصریح کرد که پانزدهمین جشنواره بین‌المللی رادیو، یکی از بخش‌های خود را به این ساختار نوی رسانه‌ای اختصاص داده و مدیران و فعالان رادیو در اجلاس رادیو آسیا ۲۰۱۹ را به این جشنواره در تهران دعوت کرد.

وی ادامه داد: نمونه دیگری از مشارکت‌پذیری رادیو، هم‌افزایی با رویدادهای فرهنگی است. راه‌اندازی رادیویی مختص راه‌پیمایی بزرگ اربعین در رادیوی جمهوری اسلامی ایران، توانست سهم زیادی از محتوای تولید شده خود را با حضور مشارکت کنندگان این رویداد فرهنگی-مذهبی تولید کند.

شاه‌آبادی در بخش دیگر این سخنرانی به چابکی رادیو اشاره و عنوان کرد: رادیو از ابتدا، رسانه‌ای چابک بوده است، رسانه‌ای که بسیار چالاک و به دور از تشریفات و کاغذبازی‌های رسانه‌ای، توانسته سریع‌ترین واکنش‌ها را به اتفاقات، رویدادها جهانی و مسائل مهم بشر داشته باشد. رادیو رسانه‌ای محتوا مدار است و تمرکز روی محتوا باعث شده بدون هیچ‌گونه تجمل‌گرایی به ماموریت خود بپردازد. به‌عنوان نمونه، رادیو به‌سرعت می‌تواند در بحران‌های ملی و جهانی به اطلاع‌رسانی لحظه‌به‌لحظه و مستمر بپردازد.

وی با اشاره به سیل اخیر در بهار امسال که بسیاری از مناطق غرب و جنوب ایران را ویران ساخت گفت: این سیل زیرساخت‌های ارتباطی نظیر اینترنت را نیز مختل کرد که حضور رادیو بلافاصله توانست نقش مهمی در اطلاع‌رسانی ایفا کند. تمامی روستاها و شهرهای سیل‌زده از طریق رادیو توانستند اخبار و اطلاع‌رسانی‌های امدادی را دریافت کنند و گزارشگران نیز با حضور در این مناطق توانستند پل ارتباطی سیل‌زدگان با مسئولین و نهادهای ذی‌ربط باشند.

معاون صدا همچنین به قصه‌گویی به‌عنوان ویژگی دیگر اشاره و اظهار کرد: قصه‌گویی تجربه مشترک همه انسان‌هاست. اگر قصه‌گویی را قدیمی‌ترین، ماندگارترین و گسترده‌ترین هنر انسانی بدانیم،  پیشرفت علم نه‌تنها از رونق آن نکاسته بلکه به ظرافت‌ها و ارزش‌های آن افزوده است. رادیو، از ابتدا رسانۀ قصه گوی صمیمی انسان‌ها بوده است. از نمایش‌های رادیویی، سریال‌های نمایشی و نمایش‌های کوتاه گرفته تا برنامه‌های زندگینامه‌ای که روایتگر قصه‌های انسان‌ها بوده است. رادیو با کلام، موسیقی و افکت‌های صوتی کوشش کرده پنجره روح و ذهن و شخصیت خود را به روی مخاطب خود باز کند.

وی اضافه کرد: رادیو، روایتگر تاریخ و فرهنگ ملل جهان، جریان‌های اجتماعی-سیاسی و هنر و اندیشه بومی هر سرزمینی بوده و هست. در عصر جدید، رادیو همین ویژگی خود را در عصر دیجیتال به مقوله "ذهن روایتمند" بخشیده است.

شاه‌آبادی تصریح کرد: هایمز (۱۹۸۰) می‌گوید انسان برای قصه‌گویی زاده شده است و شافر و فولک بر این باورند که مغز انسان به‌طور طبیعی ساختاری روایی دارد. لانگاکر (۱۹۶۰) انسان را تکثیردهندۀ نمادها می‌داند و بر این باور است که زنجیره‌ای از نمادها هستند که ذهن انسان را تشکیل می‌دهند.  پس رادیو می‌تواند از ظرفیت برنامه‌سازی خود در جهت تولید نمایش‌های رادیویی، فیچر و حتی مستندهای روایی استفاده کند و بر اساس همین الگو  بتواند این ذهن روایتمند را بر اساس الگوهای معناشناختی فعال کند.

معاون صدا در ادامه عنوان کرد: مسئولیت اجتماعی رسانه، مجموعه وظایف و تعهداتی است که رسانه بایستی در جهت حفظ، مراقبت و کمک به جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کند، انجام دهد. رادیو از دیرباز توانسته یکی از رسانه‌های اخلاق مدار باشد و  از سردمداران  اخلاق کسب‌وکار باشد. رادیو، توانسته به بسیاری از مسائل و همین‌طور معضلات اجتماعی بپردازد و به حل این مسائل کمک کند. به‌عنوان نمونه، مسئله سفر، تصادفات جاده‌ای و فرهنگ گردشگری در ایران با راه‌اندازی یک رادیو مستقل همزمان با شروع تعطیلات، در امسال، توانست در کاهش تصادفات جاده‌ای و معضلات محیط زیستی سهم بسزایی داشته باشد.

شاه‌آبادی همچنین به ویژگی انطباق‌پذیری اشاره و بیان کرد: رسانه‌ها می‌بایست خود را با شرایط فرهنگی، علمی و زمانی خود منطبق کنند. رادیو نیز در طول حیات خود، از برودکستینگ تا برودبندینگ، خود را منطبق ساخته است. اکنون، رادیو با کمک اپلیکیشن‌های مبتنی بر تلفن همراه و اینترنت اشیاء، مانند اسپیکرهای هوشمند، به سوی رادیو بر اساس تقاضا و رادیو هوشمند، راه خود را هموار ساخته است. علاوه بر انطباق‌پذیری فناورانه، رادیو می‌بایست با جریان‌های اجتماعی-فرهنکی نیز خود را منطبق سازد. با افزایش خوانندگان کتاب‌های الکترونیکی و همین‌طور شنودگان کتاب‌های صوتی، صدای جمهوری اسلامی ایران، بر آن شد تا بیش از هزار کتاب صوتی را تولید و آن‌ها را در اپلیکیشن "ایران صدا" قرار دهد.

در حاشیه این اجلاس از شاه‌آبادی معاون صدای رسانه ملی تجلیل شد.

معاون صدا همچنین با خانم اولیا بویار رئیس بخش رادیو abu در مورد "جشنواره پانزدهم رادیو و هفتمین اجلاس جهانی صدا" که در سال آینده برگزار می‌شود گفتگوهایی انجام داد.