سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه طراحی و نقاشی علی نصیر در گالری اُ،  نمایشگاه حجم و نقاشی رضا امیر یاراحمدی با نام "در ندانستگی و سکوت من چیزی است که جریان دارد و آن خود من هستم" در گالری ماه، نمایشگاه نقاشی محسن حیدری در گالری اعتماد نگارستان و نمایشگاه نقاشی بابک روشنی‌نژاد با نام "رخ‌نبشت" در گالری اثر سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

پس از انفجار

نمایشگاه طراحی و نقاشی علی نصیر در گالری اُ برپاست. این هنرمند در ادامه کارهای پیشین خود آثاری را به نمایش گذاشته است که در عین شلوغی و هیجان بصری، فضایی ساده دارد. نقاشی‌های علی نصیر به بیان رابطه میان انسان، اشیاء و موجودات می‌پردازد.

زندگی انسان در جوامع مدرن با پیشرفت‌های صنعتی و امکاناتی که در اختیار او قرار گرفته است، سوژه نقاشی‌های نصیر است. در فضای شلوغ تابلوها نشانه‌هایی از زندگی شهری به چشم می‌آید. تیرهای چراغ برق، هواپیما، تلفن و... در میان خطوط و سطوح رنگارنگ قابل مشاهده است.

عناصر طبیعی هم در آثار نصیر به چشم می‌آیند، اما طبیعت و اجزای آن نیز به شکلی دیده می‌شوند که برگرفته از دیدگاه هنرمند به زندگی و دنیای معاصر است. گل‌های ساده که با فرمی کودکانه نقاشی شده‌اند، یا سر دلفینی که از میان اجزای پرشمار تصویر بیرون آمده است، نمایندگان طبیعتی هستند که در دنیای امروز ما دستخوش تغییر شده و حتی خود را با ویژگی‌های انسان‌های اطرافش تطبیق داده است.

نمایشگاه طراحی و نقاشی علی نصیر در گالری اُ

انسان در این تابلوها با خطوط و فرم‌هایی آزاد نقاشی شده و در فضایی ناشناخته و غریب معلق مانده است. هنرمند این پیکره‌های ناشناس و بی‌هویت را در شرایطی قرار داده است که تعلق آنها به هیچ فرهنگ و سرزمینی نیست. حضور انسان گاه به شکل پیکره‌ای سیاه و از ریخت افتاده است و گاه دستی است که از گوشه کادر وارد تابلو شده است.

استفاده بسیار زیاد از رنگ‌های زنده و تند از ویژگی‌های آثار نصیر است؛ اما این رنگ‌ها به جای آنکه فضایی شاد به وجود بیاورند بر اثر کنار هم گرفتن متضادها، فضایی پر تنش ایجاد می‌کنند که مخاطب را هر لحظه در انتظار حادثه‌ای جدید نگه می‌دارد. این تابلوها مانند انفجاری از رنگ و فرم هستند که تکه‌هایی از ریخت افتاده و بی‌ارتباط با یکدیگر را به هم پیوند می‌زنند.

نمایشگاه طراحی و نقاشی علی نصیر تا 21 آبان در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸، طبقه اول برپاست.

 

انسان و طبیعت

نمایشگاه حجم و نقاشی رضا امیر یاراحمدی با نام "در ندانستگی و سکوت من چیزی است که جریان دارد و آن خود من هستم" در گالری ماه برپاست. در نخستین سالگرد درگذشت این هنرمند مجموعه‌ای از آثارش به نمایش درآمده است که خلاصه‌ای از سال‌های فعالیت او را مقابل دید مخاطب قرار می‌دهد.

نقاشی‌های یاراحمدی آثاری برگرفته از طبیعت هستند. او گاه دشتی سرسبز و گسترده را همراه با آسمان بالای سرش به تصویر می‌کشد و گاه گروهی از اسب‌های وحشی را وارد فضایی سمبلیک کرده و اشعاری را در کنار آنها می‌نویسد.

در مجسمه‌ها او توجه خاصی به انسان دارد. پیکره انسان به شکلی خالص و بدون حضور هیچ عنصر دیگری، بخشی از آثار او را تشکیل می‌دهند. با این حال نگاه یاراحمدی به انسان یک نگاه واقع‌گرا و جزیی‌‌نگر نیست. آدم‌ها در دست او فرمی لهیده و کشیده پیدا می‌کنند و از شکل واقعی خود جدا می‌شوند. بدن‌هایی مستطیل شکل که دست و پا و سری کوچک در کنار آن قرار گرفته است، ویژگی خاص آدم‌های او هستند.

نمایشگاه آثار رضا امیر یاراحمدی در گالری ماه

اما شاخص‌ترین آثار یاراحمدی را می‌توان درخت‌های فلزی او دانست، مجسمه‌هایی دوبعدی و نسبتا تخت که کنار دیوار قرار می‌گیرند. مفتول‌های فلزی به سادگی تنه نازک شاخه‌های درخت را به وجود می‌آوند و ورقه‌های آهن که با فرمی منحنی بریده شده است، بر روی شاخه‌ها جوش خورده تا برگ‌های درخت را تداعی کند. اما این برگها همیشه شبیه واقعیت نیستند. گاه مربع‌های کوچک چسبیده به شاخه‌ها، نقش برگ را بازی می‌کنند و در جایی دیگر انبوهی از کلاغ‌ها را می‌بینیم که روی شاخه‌های خشک نشسته و مانند برگ‌های آن به نظر می‌رسند.

 نمایشگاه حجم و نقاشی رضا امیر یاراحمدی تا 28 آبان در گالری ماه برپاست. گالری ماه در خیابان آفریقا، بلوار گلستان، شماره ۲۶ قرار دارد.

 

نظم بداهه

نمایشگاه نقاشی محسن حیدری در گالری اعتماد نگارستان برپاست. حیدری در این مجموعه آثاری را به نمایش گذاشته است که بر مبنای بداهگی و کنش لحظه‌ای به وجود آمده‌اند. در این تابلوها هیچ روایت، موضوع، فرم و شکلی دیده نمی‌شود، بلکه هر تابلو جایگاهی برای حرکت رنگ و ساختن تصویری انتزاعی است.

با این حال بداهگی در این آثار به معنای رها کردن رنگ‌ها و انتظار برای پیش آمدن هر اتفاقی نیست. نقاش با دقت تمام، حرکت‌ها را زیر نظر داشته و به هدایت آن‌ها پرداخته است تا ترکیب‌بندی‌هایی گوناگون و گاه بسیار متفاوت از یکدیگر را به وجود آورد. اگر در یک تابلو تمام سطح بوم با نوارهای افقی رنگ و شره‌های عمودی رنگی دیگر پوشیده شده است، در تابلویی دیگر سفیدی بوم محل نمایش لکه‌های رقیق رنگ است که مانند شعله‌ای زبانه می‌کشند.

نمایشگاه نقاشی محسن حیدری در گالری اعتماد نگارستان

در این تابلوها نظمی کامل برقرار است و با وجود آنکه بسیاری از اتفاقات تصویری رخ داده در آنها پیش‌بینی‌نشده بوده‌اند، حیدری تلاش کرده است تقارن و تعادل را در تصویر برقرار کرده و هیچ لکه رنگی را از نظر دور ندارد. همه آثار این مجموعه از حضور رنگ سیاه بر زمینه سفید و خام بوم به وجود آمده‌اند، اما به ندرت می‌توان رنگ خاک یا جرقه‌ای از نور را نیز در این میان مشاهده کرد. 

نمایشگاه نقاشی محسن حیدری تا 21 آبان در گالری اعتماد نگارستان به نشانی، میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، باغ نگارستان میزبان علاقه‌مندان است.

ثبت انسان 

نمایشگاه نقاشی بابک روشنی‌نژاد با نام "رخ‌نبشت" در گالری اثر برپاست. این مجموعه به پرتره‌هایی عظیم از زنان اختصاص دارد. افراد در این تابلوها به مخاطب خیره شده‌اند یا توجه آنها به سویی دیگر است، اما قاب بسته نقاشی‌ها امکان این را نمی‌دهد که جز صورت زنان چیز دیگری دیده شود و موقعیت آنها قابل درک باشد. چهره و نگاه بی‌تفاوت آنها برای مخاطب آشکار است اما مشخص نیست که این صورت از میان چه محیطی برش خورده است و این افراد با چه شرایطی دست‌به‌گریبان هستند.

در آثار روشنی‌نژاد تکنیک اهمیت زیادی دارد و به نظر می‌رسد بیش از موضوع و محتوای تابلوها، آنچه اهمیت دارد عمل نقاشی کردن است. بنابراین انسان و اشیاء مختلف می‌توانند سوژه‌ای باشند که با حجم انبوه رنگ‌های غلیظ، به تصویر کشیده شوند. مخاطب در مواجهه با تابلوهای بزرگی قرار می‌گیرد که می‌تواند سنگینی وزن رنگ را نیز در آنها حس کند.

نمایشگاه نقاشی بابک روشنی‌نژاد در گالری اثر

رنگی که با کاردک روی بوم قرار گرفته است با لبه‌های برجسته آن، مانند پوسته‌هایی ورآمده است که گذر زمان و کهنگی را نیز تداعی می‌کند. رنگ‌روغن که ابزاری با قدمت طولانی در تاریخ نقاشی است، جلوه تصویری متفاوتی را برای روشنی‌نژاد به وجود می‌آورد.

رنگ هشدار دهندهء زرد در این آثار بیان خاصی دارد. دو پرتره‌ای که به جای سیاه و سفید با رنگ زرد و سیاه نقاشی شده‌اند، از حادثه‌ای خبر می‌دهند و در سویی دیگر این رنگ تبدیل شده است به یک در که تابلوی اضطرار روی آن به چشم می‌خورد.

نمایشگاه نقاشی بابک روشنی‌نژاد با نام "رخ‌نبشت" تا 1 آذر در گالری اثر واقع در خیابان ایرانشهر، کوی برفروشان، شماره 16، روبروی خانه هنرمندان میزبان هنردوستان است.