به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر ایران، ابراهیم حیدری دبیر این رویداد فرهنگی و هنری از مشارکت گسترده در نخستین دوره این رقابت فرهنگی  و هنری خبر داد و گفت: نظر به این‌که طرح شبکه شهر‌های خلاق و فرهنگ و هنر ایران  نخستین‌بار است اجرا می‌شود، ارائه قریب به هفتصد طرح خلاقانه در عرصه‌های مختلف فرهنگ و هنر اعم از هنر‌های تجسمی، هنر‌های نمایشی، موسیقی، مد و لباس، صنایع سنتی، ادبیات، رسانه و مطبوعات، بازی‌های رایانه‌ای، سینما و چاپ و بسته‌بندی بیش از انتظار و تصور ما بود و به این اعتبار می‌توان گفت، در صورت فراهم آوردن زمینه‌های فعالیت فعالان فرهنگی و هنری در سراسر کشور و تسهیل و تسریع فعالیت‌های شمار زیادی از  فعالان عرصه هنر از رونق و گسترش فعالیت‌های هنری و به تبع آن رونق کسب و کار‌های مرتبط با این فعالیت‌های استقبال می‌کنند.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین تصریج کرد: در گروه‌های ده‌گانه هنر‌ی آثار و ایده‌ها و طرح‌های متعددی برای رونق فعالیت‌های هنری و گسترش این کسب‌ و کار‌ها ارائه شده است. به تفکیک در بخش هنر‌های تجسمی شامل خوشنویسی، نقاشی، نگارگری، سفال و سرامیک، منبت‌کاری، نساجی، گرافیک، مسجمه‌سازی و گرافیک ۱۳۴ شهر طرح خود را ارئه نموده اند و همچنین در بخش هنر‌های نمایشی شامل تعزیه، تئاتر، نمایش خیابانی و میدانی، نمایش آیینی و سنتی، نمایش‌نامه  و نمایش کوتاه ۱۳۲ طرح  به دبیرخانه رسیده است.

همچنین در بخش‌ موسیقی ۱۰۹ اثر، در بخش مد و لباس ۳۳ اثر، در بخش صنایع سنتی ۱۱۷ اثر، در بخش ادبیات ۱۲۲ اثر، در بخش رسانه و مطبوعات و بازی‌های رایانه‌ای مجموعا  ۷ اثر و نیز در بخش سینما ۲۴ اثر و سرانجام در زمینه صنعت بسته‌بندی و چاپ هم ۷ اثر به دبیرخانه مرکزی شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر رسیده است. بیش‌ترین استقبال و طرح‌های ارائه شده به حوزه هنر‌های تجسمی و هنر‌های نمایشی بر می‌گردد. همچنین دو استان فارس و اصفهان به ترتیب با ارائه ۲۷ و ۲۲ طرح بیشترین مشارکت را در طرح شبکه شهر‌های خلاق و فرهنگ و هنر را داشتند. با توجه به اتمام زمان دریافت آثار برنامه ریزی لازم برای برگزاری کارگاه های آموزشی در حوزه خلاقیت های فرهنگی و هنری شهرها در سی استان کشور انجام شده و این کارگاه ها طبق جدول زمانبندی از اول آبان ماه ۱۳۹۸ شروع و در پایان آبان ماه به اتمام خواهند رسید.