سرویس مد و لباس هنرآنلاین: فرهنگ نقد، گونه‌ای از رفتارهای ارزیابانه با رویکرد علمی در ارزیابی آثار و طرح‌ها به منظور یافتن برتری‌ها و نقصان یک اثر هنری است.

نقد به‌منزله نوعی کنش است که واقعیت‌های تجربی و علمی را تحقق می‌بخشد و روشها، موقعیت‌ها، زبان و ابزارهای نقد را تعیین و تعریف می‌کند.

فرهنگ نقد در حوزه مد و لباس هویت بخشی به مباحث طراحی و اثر آفرینی و تحکیم دانش طراحی است و باید از حب و بغض، انتقام‌جویی، تحقیر طرفین نقد، نکشاندن بحث به مباحث غیر مرتبط، دوری شود. نقد باید نقد اثر یا طرح باشد و نه نقد طراح و اندیشه طراحی.

نقاد باید متبحر و عالم به موضوع و رعایت منطق و انصاف در نقد داشته باشد. توجه دقیق به اصول اخلاقی می‌تواند تا حد زیادی فضای آزادانه گفت‌وگو و مباحثات علمی مبتنی بر دلیل و منطق را در جامعه طراحان و تولیدکنندگان گسترش دهد.           

آنچه امروز نیاز علمی جامعه طراحی است، نگاه علمی و دقیق به مسئله نقد آثار است که تا امروز نقدی جدی مشاهده نشده است.

پیشنهاداتی برای روش اجرای نقد آثار در حوزه مد و لباس:

توضیح درباره ویژگی‌های مثبت آثار

احساس آرامش و امنیت روحی طرفین به‌طور کامل برقرار باشد.

توضیحات کوتاه صاحب اثر درباره طرح و مجموعه مانند:

منبع الهام، رنگ‌بندی، ترکیب‌بندی، استفاده از برش، توضیح پارچه، تزئینات لباس، نوع دوخت، کاربرد، تفاوت هر یک از آثار,میزان خلاقیت و سایر نکات لازم، احتمالات،  مشکلات و روش پژوهش و تحقیق، جنبه‌های هنری، امکان عمومی، امکان اقتصادی و ارکان مدسازی.

اشکالات احتمالی در قالب طرح پرسش‌های تخصصی مطرح شود. سوال درباره نحوه طراحی و چرایی توضیحات ارائه شده.

منتقد و اعضای جلسه به هیچ عنوان اجازه تحقیق، توهین، تمسخر، استهزا، تخریب در اثر ارائه‌شده و یا شخصیت فردی طراح را ندارند.

مجری جلسه با عبور هر یک از اعضا جلسه از محتوا و ساختار نقد، میتواند جلسه را مدیریت و در صورت ادامه حتی جلسه را خاتمه دهد.

نقد می‌بایست مبتنی بر آگاهی تجربی، علمی، تخصصی بوده و لازم است منتقد این ظرفیت را در ابتدای جلسه مطرح نموده و خود را معرفی نماید.

حدود نقد در چهار چوب آثار ارائه‌شده موجود و از هر گونه اغراق و یا زیاده‌گویی پرهیز شود.

چهار چوب نقد باید مبتنی بر کاربرد و مطابق با شرایط عمومی اجتماعی و فرهنگی کشور است.

در هر برنامه یک مجری کارشناس، یک یا دو منتقد و نیز طراح لباس حضور دارند.

علاقه‌مندان به حضور در جلسات نقد، فقط با اجازه مجری کارشناس در آخر برنامه می‌توانند دیدگاه‌های کارشناسی خود را به صورت خلاصه ارائه دهند و یا پرسش خود را از طراح و یا نقادان جویا شوند.

امید است از این پس بیش از گذشته به موضوع نقد آثار در حوزه مد و لباس توجه شود هر چند همچنان زیرساختی برای کسب دانش نقد فشن در ایران وجود ندارد.