سرویس مد و لباس هنرآنلاین: ​موزه بنیاد مد و فناوری نیویورک نمایشگاهی با عنوان "پاریس، پایتخت مد" برگزار کرده است که از ماه سپتامبر به مدت شش ماه به کار خود ادامه می‌دهد.

درباره فلسفه برپایی نمایشگاه "پاریس شهر مد" بیشتر بدانید:

کریستوبال بالنسیاگا طراح مشهور اسپانیایی، اندکی پس از شروع جنگ‌ داخلی اسپانیا، ناگزیر شد فروشگاه‌های خود را در اسپانیا تعطیل کند و راهی فرانسه شود. او مدتی بعد در خیابان "ژرژ ۵" پاریس مزونی افتتاح کرد.

بالنسیاگا که در برِش و دوخت مهارتی غریب داشت، استاد طراحان بسیاری از جمله اوبر دو ژیوانشی بود. طرح‌های ساختارشکنانه او در سیلوئت‌ لباس زنانه، الهام‌بخش بسیاری از طراحان سده بیستم شد تا جایی که کریستین دیور درباره‌اش گفت: "او استاد همهٔ ما بود."

بالنسیاگا خالق سیلوئت‌های مدرن بود، ژاکت بالنی شکل معروف او نمونه خوبی در این مورد است. او که خود کاتولیک بود همچنین در طراحی‌هایش از رنگ سیاه بسیار بهره‌ می‌برد، رنگی که برای او کارکردی مذهبی داشت. بازتاب آثار او را می‌توان تا امروز و در مجموعه طراحان اخیرش نظیر دمنا گواسیلیا هم دید.

مجموعه بالنسیاگا یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های هفته اخیر مد پاریس بود، روند تغییر و تکامل این برند طی سال‌ها شبیه به روند تکاملی مد پاریس است. عناصر ذاتی تغییر نمی‌کنند اما سایر وجوه دائما در حال به‌روزرسانی هستند.

با وجود کلیشه‌های کسالت‌باری که درباره مد فرانسه و پاریس بسیار شنیده می‌شود، این موضوع که این شهر از قرن هیجدهم به این سو هویت خود را به عنوان پایتخت مد حفظ کرده واقعیتی انکارنشدنی است. هرچند که گاهی این عنوان انحصارا در اختیار پاریس بوده، گاهی هم با دیگر شهرها شریک شده است.

البته پیوند پاریس و مد فقط مربوط به کلیشه‌های فرهنگی نیست بلکه موضوعی تاریخی هم هست، بر همین اساس هم موزه انستیتوی مد و تکنولوژی شهر نیویورک از سپتامبر امسال به مدت شش ماه نمایشگاهی در این شهر با عنوان "پاریس، پایتخت مد" برگزار کرده است.

این نوشته برگرفته از مطلبی منتشر شده در "یورونیوز" است که چرایی اینکه پاریس همچنان پایتخت مد جهان است را نیز در آن مجال واکاوی کرده است.