به گزارش هنرآنلاین براساس اخبار رسیده، در حاشیه حضور ایران در شصت و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلگراد، نشست دانشجویان زبان فارسی دانشگاه بلگراد با حضور نویسنده معاصر هوشنگ مرادی‌کرمانی در محل دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه بلگراد برگزار شد.

در این نشست مهدی شیرازی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلگراد، سعید صفری استاد زبان فارسی دانشگاه بلگراد و حسین‌علی سبزه مسئول غرفه موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در نمایشگاه کتاب بلگراد حضور داشتند. این نشست عصر روز سه‌شنبه30 مهر برگزار شد.

در ابتدای این‌ برنامه سعید صفری درباره جایگاه رشته زبان و ادبیات فارسی توضیح داد. در ادامه یکی از دانشجویان فارسی‌آموز دانشگاه بلگراد زندگی‌نامه و آثار داستانی مرادی‌کرمانی را به زبان صربی برای حاضران در جلسه قرائت کرد.

مرادی‌کرمانی نیز در این دیدار به کارکرد زبان فارسی و گسترش واژه‌های محلی اشاره کرد و گفت: اهمیت آموزش زبان از طریق نوشتن و خواندن داستان است و برای شناخت بهتر فرهنگ جوامع، آموختن زبان آن جامعه بسیار مهم است.

او ادامه داد: زبان فارسی که شما علاقه‌مند به یادگیری آن هستید از قدمت بالایی برخوردار است و ایرانیان با این زبان از فرهنگ، سیاست و هنر خود بسیار سخن گفته‌اند و شعر و داستان خلق کرده‌اند.

نویسنده "قصه‌های مجید" در این برنامه از تجربه‌های خود برای نوشتن و خلق آثار ماندگار خود با زبان بسیار ساده و شیرین برای دانشجویان سخنرانی کرد و در ادامه ضمن معرفی کتاب "قصه‌های مجید" به زبان فارسی و ترجمه اخیر آن به زبان صربی از مقایسه دو زبان سخن گفت و یکی از بهترین راه‌های زبان‌آموزی را مقایسه دو زبان دانست.

رونمایی از نسخه ارمنی کتاب فرهاد حسن‌زاده در "هفته کتاب"

دبیر اجرایی طرح گرنت از برگزاری نمایشگاه "حمایت از ترجمه و انتشار کتاب ایرانی در بازارهای جهانی" در بیست و هفتمین هفته ‌کتاب خبر داد و گفت: در این نمایشگاه از نسخه ارمنی کتاب "زیبا صدایم کن" رونمایی خواهد شد.

علی فریدونی افزود: این نمایشگاه با هدف معرفی طرح گرنت در راستای گسترش زبان و ادبیات فارسی، چگونگی حضور نویسندگان، تصویرگران و ناشران ایرانی، دست‌اندرکاران امور صنعت نشر خارجی جهت توسعه بازارهای جهانی و تقویت اقتصاد نشر برگزار خواهد شد.

او ادامه داد: از دیگر برنامه‌های جنبی این نمایشگاه در بیست و هفتمین هفته‌ کتاب رونمایی از کتاب‌های ایرانی ترجمه ‌شده به زبان ترکی استانبولی است. همچنین کتاب "زیبا صدایم کن" فرهاد حسن‌زاده با حضور مترجم ارمنی آن آسوتوریان رونمایی خواهد شد.

بیست و هفتمین دوره هفته‌ کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار "حال خوش خواندن" از تاریخ 23 تا 30 آبان ماه در سراسر کشور برگزار می‌شود.