سرویس مد و لباس هنرآنلاین: فرزانه عشایری متولد تیر 1360 و فارغ‌التحصیل رشته طراحی و گرافیک است.

عشایری که یکی از طراحان ایرانی حاضر در نمایشگاه مد و سبک زندگی استانبول 2019 بود، درباره فعالیت خود و جزئیات حضور در این رویداد به خبرنگار هنرآنلاین گفت: نخستین فعالیت‌های هنری من در زمینه نقاشی به سبک رئالیسم، امپرسیونسیم و مدرن بوده و شرکت در چندین نمایشگاه جمعی را طی سال‌های فعالیتم تجربه کرده‌ام هرچند که بعد از مدتی وقفه در فعالیت‌های اجتماعی و هنری، گذراندن یک دوره MBA را نیز آغاز کردم و در آن زمان بود که فکر داشتن یک بیزینس شخصی که آمیخته با هنر ذاتی‌ام باشد به ذهنم خطور کرد.

او در ادامه افزود: بعد از اتمام این دوره بلافاصله شروع به یادگیری دوره‌های طراحی و دوخت لباس کردم؛ همچنین در حین یادگیری کارگاه کوچکی راه‌اندازی و از پاییز ۹۳ تاکنون آثارم را در آن فضا  طراحی کردم.

عشایری با اشاره به اینکه آثارش به‌دوراز کلیشه‌های موجود و به شکل تماماً دست‌دوز است اظهار داشت: روش کار من به این شکل است که از همه‌چیز و همه‌کس الهام می‌گیرم و تاکنون سمبل‌ها و نمادهای ایران باستان، نقاشی‌های اصیل ایرانی، ادبیات ایرانی، اشعار ایرانی، قصه آدم‌های پیرامونم، قصه زنان قهرمان گم‌شده در تاریخ سرزمینم و خطاطی ایرانی ازجمله منابع الهام من بوده است.

این طراح افزود: همه این‌ها با عبور از جهان‌بینی و نوع نگرش من به دنیا و سلیقه فردی‌ام، فرم و محتوای جدیدی پیدا می‌کنند. من زبان ویژه خود را دارم و با ثبت برندم به نام "دلونو" که به گویش بختیاری به معنای دل بانو است، سعی کردم پوششی اصیل با نوآوری آمیخته با عشق را با وجود تمام محدویت‌های موجود در فرهنگم خلق کنم و امیدوارم سهمی کوچک اما ماندگار در عرصه مد و لباس ایران داشته باشم.

عشایری در ادامه به فعالین اخیر و حضورش در نمایشگاه مد و سبک زندگی استانبول 2019 اشاره کرد و اظهار داشت: امسال این فرصت دست داد که به همراه جمعی دیگر از دوستان در این رخداد بین‌المللی حضور به هم رسانیم و مجموعه‌ای را در قالب "فالو وینتر حجاب" در معرض دید عموم قرار دهیم.

این طراح لباس در ادامه افزود: حضور ما در چنین رویدادی منجر به فروش برخی از طرح‌ها شد که البته ذکر این نکته در این فرصت خالی از لطف نیست که بگویم به‌واقع طراحان ایرانی نه‌تنها چیزی از طراحان دیگر کشورها در منطقه کم ندارند بلکه در بحث طراحی انواع تن‌پوش و لباس‌های مجلسی و اسلامی، چندین گام جلوتر از طراحان دیگر کشورها هستند.

طراح برند "دلونو" در ادامه به شرایط حاکم در کشور ترکیه اشاره تصریح کرد: البته در ارتباط با این کشور باید بگویم ازآنجاکه بخش عمده و قابل‌توجهی از درآمد ترکیه از مسیر صادرات پوشاک و محصولات نساجی است، گمرک این کشور مجوز ورود لباس‌های ایرانی به ترکیه را به‌سادگی صادر نمی‌کند درنتیجه حضور و همراهی هنرمندان ایرانی با چنین جریاناتی می‌تواند بهترین فرصت ممکن برای نمایش هنر و صنعت مد و لباس ایران باشد.

عشایری ادامه داد: در زمان برپایی نمایشگاه مد و سبک زندگی استانبول 2019 به این موضوع فکر می‌کردم که ای‌کاش مشابه چنین نمایشگاه‌هایی در ایران برپا می‌شد تا هم فرصت تبادل دانش در حوزه فشن اسلامی ایجاد شود و هم طراحان و تولیدکنندگان ایرانی بتوانند در فضایی صمیمانه و مختص به جغرافیای خود، آثار و محصولاتشان را به دیگر کشورها معرفی و عرضه کنند.

نمایشگاه مد و سبک زندگی استانبول 2019 از 31 مرداد تا 2 شهریور برپا شد و در غرفه ایران، آثار طراحان و تولیدکنندگانی همچون خانم‌ها احمدی، اسلامی، فرزانه عشایری، ساناز مسلمی، الهه شاه‌آبادی، مونا مقصودلو در معرض دید عموم قرار گرفت.

در ادامه نمونه‌ای از آثار طراحی و دوخته شده توسط فرزانه عشایری را در قاب تصویر ببینید:

Untitled-1