سرویس سینمایی هنرآنلاین: آنونس فیلم "جنگ‌های ستاره‌ای: خیزش اسکای‌واکر" (Star Wars: The Rise of Skywalker)، سه‌شنبه صبح به‌وقت ایران با عبارت تبلیغاتی "سرگذشت طولانی به پایان می‌رسد، اما داستان برای همیشه زنده است" منتشر شد.

نهمین و آخرین فیلم ماجراهای اسکای‌واکر، پایانی بر مجموعه فیلم‌هایی است که از 1977 با فیلم تاریخ‌ساز "جنگ‌های ستاره‌ای: یک امید تازه" به کارگردانی جرج لوکاس با بازی مارک همیل در نقش لوک اسکای‌واکر یک پسر جوان دهاتی که خود را درگیر یک نبرد میان‌کهکشانی می‌یابد، آغاز شد.

موفقیت بزرگ "جنگ‌های ستاره‌ای: یک امید تازه" که کری فیشر، هریسن فورد و الک گینس دیگر بازیگران اصلی آن بودند، دو دنباله "امپراتوری ضربه می‌زند" (اروین کرشنر، 1980) و "بازگشت جدای" (ریچارد مارکواند، 1983) را به همراه داشت.

لوکاس بیش از دو دهه پس از نمایش اولین فیلم "جنگ‌های ستاره‌ای"، تولید دومین سه‌گانه خود را آغاز کرد که داستان آن پیش از حوادث سه‌گانه اول روی می‌دهد. "جنگ‌های ستاره‌ای: اپیزود اول ـ تهدید شبح" اولین فیلم سه‌گانه جدید بود. این فیلم سال 1999 پخش شد. "حمله کلون‌ها" و "انتقام سیت" سال‌های 2002 و 2005 روی پرده رفتند. شش فیلم اول "جنگ‌های ستاره‌ای" در مجموع بیش از چهار میلیارد دلار در دنیا فروختند.

سومین سه‌گانه این مجموعه سینمایی با "جنگ‌های ستاره‌ای: نیرو بیدار می‌شود" (2015) به کارگردانی جی.جی. آبرامز آغاز شد. فیلم دوم این سه‌گانه با عنوان " جنگ‌های ستاره‌ای: آخرین جدای" به کارگردانی ریان جانسن در 2017 روی پرده رفت و اکنون "جنگ‌های ستاره‌ای: خیزش اسکای‌واکر" قرار است از 20 دسامبر (29 آذر) روی پرده سینماها برود. داستان سه فیلم آخر مجموعه سه دهه بعد از ماجراهای "بازگشت جدای" روی می‌دهد.

آنونس "جنگ‌های ستاره‌ای: خیزش اسکای‌واکر" با نماهایی چشمگیر از نبرد سفینه‌های فضایی، جدال در دل اقیانوس‌های خروشان، شخصیت‌هایی که در جنگل‌های ترسناک از روی ژرف‌دره‌ها می‌پرند و نماهای نزدیک از چشمان پراشک از یک پایان دراماتیک خبر می‌دهد.

"جنگ‌های ستاره‌ای: خیزش اسکای‌واکر" را جی.جی. آبرامز از فیلمنامه‌ای نوشته خودش کارگردانی کرده و دیزی ریدلی، آدام درایور، جان بویگا، اسکار آیزاک، لوپیتا نیونگو، نائومی آکی، دونال گلیسن، ریچارد ای. گرانت، کری راسل، یوناس سوتامو و کلی ماری ‌تران در فیلم بازی می‌کنند.

به‌جز همیل، تعدادی از دیگر بازیگران سه‌گانه اول "جنگ‌های ستاره‌ای" شامل آنتونی دانیلز (در نقش C-3PO) و ایان مک‌دارمید (در نقش امپراتور پالپاتین) در "جنگ‌های ستاره‌ای: خیزش اسکای‌واکر" بازی کرده‌اند، همین‌طور بیلی دی ویلیامز که برای اولین بار بعد از "بازگشت جدای" در 1983 در فیلمی زنده نقش لندو کالریزین را ایفاء کرده است.

سازندگان فیلم در ماه مه اعلام کردند تصاویر استفاده‌نشده کری فیشر بازیگر فقید را در فیلم آخر مجموعه "جنگ‌های ستاره‌ای" به کار برده‌اند. به این ترتیب، پرنسس لیا رهبر سیاره آلدران و عضو سنای امپراتوری با بازی فیشر در اپیزود نهم این مجموعه سینمایی نیز حضور دارد. این تصاویر برای اپیزود هفتم فیلمبرداری شده بود. فیشر دسامبر 2016 پس از کامل کردن کار خود در فیلم "جنگ‌های ستاره‌ای: آخرین جدای" در 60 سالگی درگذشت.

شرکت لوکاس‌فیلم در ژانویه 2017 بیانیه‌ای صادر کرد و به هواداران اطمینان داد که قرار نیست شخصیت لیا در اپیزودهای بعدی به‌صورت دیجیتال از نو خلق شود. آبرامز در سپتامبر 2017 به‌عنوان کارگردان این فیلم، جایگزین کالین تره‌ورو شد و با همکاری کریس تریو یک فیلمنامه جدید نوشت.