به گزارش هنرآنلاین براساس اخبار رسیده از ستاد خبری بیست و هفتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، امیراسماعیل آذر درباره‌ تاثیر روند برگزاری هفته‌ کتاب در ترویج و ترغیب کتاب‌خوانی، گفت: هر فعل و انفعالی در حوزه‌ کتاب حتی کوچک امری مثبت و موثر است اما اگر به درستی انجام نشود، ارزش‌ها را به ضدارزش تبدیل می‌کند. از نظر من، باید از متخصصان و کارآمدان حوزه‌ کتاب برای تروج کتاب‌خوانی در هفته‌‌ کتاب استفاده شود چراکه اگر در این حوزه‌ متخصصان و دانشمندان تراز اول حضور فعالی نداشته باشند، نتیجه‌ این فعالیت‌ها بی‌ثمر خواهد بود.

او افزود: کارشناسان برتر حوزه‌ کتاب باید کتاب‌های خوب که ارزش خواندن دارند را به مردم معرفی کنند و ضمن هدایت مخاطبان برای خواندن کتاب، آن‌ها را در مسیر مطالعه همراهی کنند و این نقش مهم و غیرقابل انکار اهالی حوزه‌ کتاب است.

آذر با تاکید بر نیازسنجی کتاب‌ها قبل از تولید و انتشار آن‌ها توضیح داد: برای این که مخاطب به خواندن کتاب علاقه پیدا کند ابتدا باید نیازسنجی شود و سپس کتاب‌های عمومی با هدف تقویت مطالعه و ایجاد انگیزه میان مردم با قیمت‌های مناسب و کم‌ترین سود در اختیارشان قرار گیرد. البته کتاب‌های تخصصی نیز به دلیل این که مخاطبانی کم‌تر و محدودتر نسبت به کتاب‌های عمومی دارد، می‌تواند هم ‌تراز با خود کتاب به‌ فروش برسد یعنی نیازی به کاهش قیمت اثر نیست. البته تمام این مسایل بستگی به کاغذ و قیمت آن دارد.

مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نقش موثر مدارس در فرهنگ‌سازی کتاب، تصریح کرد: حضور و دخالت دولت در مدارس به ویژه در مقطع دبستان و ابتدایی برای ارایه‌ یارانه جهت تحصیل تمام دانش‌آموزان در مدارس امری مفید و مثبت در ترویج کتاب‌خوانی است. از نظر من با حضور تیمی کارآمد قطعا می‌توان تصمیماتی اتخاذ کرد و مسیری را جهت برطرف کردن مشکلات حوزه‌ کتاب و اهالی کتاب فراهم کرد.

او با اشاره به اهمیت کتابخوانی و نقش آن در زندگی افراد گفت: کتاب خواندن حال انسان را خوب می‌کند اما کتاب در اصل معرفتی مشترک است که تفکر انسان را دگرگون کرده و مسیر او را هدایت می‌کند.

 

برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش برای بیست و هفتمین هفته کتاب

علی رمضانی مدیرکل فرهنگی و هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش، درباره برنامه‌های این سازمان با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی در بیست و هفتمین دوره‌ هفته‌ کتاب، گفت: با هماهنگی‌های انجام شده سومین جشنواره دانایی و توانایی در ایام هفته کتاب برگزار می‌شود و با مکاتبات انجام شده تلاش خواهد شد تا هفته کتاب و کتاب‌خوانی در تمامی مدارس کشور با شور و نشاط برپا شود.  

او ادامه داد: برگزاری جشن اهدای کتاب به کتاب‌خانه‌های مدارس توسط اولیای دانش‌آموزان و برگزاری طرح ملی 50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه از دیگر برنامه‌های اداره فرهنگی و هنری اردوها و فضاهای پرورشی در هفته‌ کتاب است.

بیست و هفتمین دوره هفته‌ کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار "حال خوش خواندن" از 23 تا 30 آبان ماه در سراسر کشور برگزار می‌شود.