سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "بانو آئویی" برداشتی آزاد از نمایشنامه "بانو آئویی" اثر یوکیو می‌شیما با دراماتورژی سهیلا نجم و کارگردانی فاطمه بختیار از 18 مهرماه ساعت 20 در سالن کوچک تالار مولوی روی صحنه است و بازیگران این نمایش فائزه بختیار، امید اشرفی و رابعه سلیمانی هستند.

فاطمه بختیار درباره روند شکل‌گیری نمایش "بانو آئویی" گفت: سال‌ها پیش که من با حکمت و فلسفه شرق آشنا شدم نمی‌دانستم تا چه حد این فلسفه در ورزش‌های رزمی دخیل است. در سن 10 سالگی بودم که ورزش رزمی را آغاز کردم و در سن 18- 19 سالگی فنگ‌شویی را آموختم و با تائو آشنا شدم. سکوت و آرامش فلسفه شرق و قدرت آن تا حدی برایم عجیب بود که همزمان تئاتر هم کار می‌کردم. در این حین با نمایشنامه "بانو آئویی" آشنا شدم و رمان می‌شیما را خواندم.

او ضمن اشاره به اینکه "بانو آئویی" طی تمرینات سه سال شکل گرفت، درباره سبک و فضای اجرایی این نمایش عنوان کرد: بخشی از این کار کاتاکالی (یکی از سنت‌های هنرهای اجرایی در هند است. کاتاکالی را بیشتر به عنوان یکی از هشت رقص سنتی و اصلی هندوستان می‌شناسند. ولی زیر ساخت‌های نمایشی کاتاکالی سبب می‌شود که آن را زیرمجموعهٔ نمایش‌های سنتی هندوستان نیز به حساب آورند. به این گونه از اجراها در هند "رقص- نمایش" نیز می‌گویند) است. در این نمایش یک بخش نقالی داریم و بازیگری بوتو (مرگ ژاپنی) می‌رقصد و در بخش دیگری سعی کردیم همه چیز به مینی‌مال ژاپن و نمایشنامه نو (NOH) ژاپنی بسیار نزدیک باشد.

بختیار درباره طراحی صحنه و موسیقی این نمایش یادآور شد: تلاش‌مان بر این بوده تا دکور کاملاً مینی‌مال باشد. تختی که قایق می‌شود. برای موسیقی این نمایش از سازهای ژاپنی استفاده کنیم خصوصاً سازهایی که در نمایش نو (NOH) به کار گرفته می‌شود. لباس‌های نمایش نیز کاملاً مینی‌مال است در واقع سعی کردیم با کمترین المان بیشترین حرف را بزنیم.

این کارگردان درباره میزان وفاداری‌اش به نمایشنامه "بانو آئویی" در اجرا اظهار کرد: تلاش‌مان بر این بود تا به ساختار متن دست نزنیم اما تحلیل‌های خودم را به نمایشنامه اضافه کردم و برداشتی آزاد از بانو آئویی داشته باشم.

او درباره شکل بازی بازیگران در این نمایش تصریح کرد: از آنجا که خودم مدرس تایچی و یوگا هستم به همین دلیل ساعت‌ها با بازیگران تمرین یوگا، تایچی، مدیتیشن‌های متحرک و ثابت کردیم تا به فضا و اتمسفر نقش برسیم. پس از این دوره طولانی، کم کم تمرین دیالوگ‌ها را آغاز کردیم و بسیار تحت تاثیر سکوت و آرامش بودیم و بیشتر علاقمند بودیم تا نقش‌ها خودشان با تلاشی که بچه‌ها انجام می‌دادند، شکل بگیرند. تحلیل‌های‌مان از اثر حین تمرینات شکل گرفت. ما برای انتخاب شخصیت‌ها از میان متقاضیان بسیاری، بازیگران را انتخاب کردیم تا همه به نقش‌شان بسیار نزدیک باشند.

فاطمه بختیار در پایان صحبت‌هایش گفت: زمانی‌که تصمیم گرفتم این نمایشنامه را کار کنم بسیاری از اساتید به من گفتند که این اثر متنی بسیار دشوار دارد و بهرام بیضایی آن را بیست سال پیش کار کرده است و چرا به سراغ چنین متنی رفتی؟ با این حرف‌ها این ترس در دل من وجود داشت که شاید تماشاگر عام با این نمایش ارتباط نگیرد به همین دلیل طی این سه سال بسیار تلاش کردم که دغدغه‌های درونی‌ام را که "انسان ناپایدار است اما خشم، حسادت و ویژگی‌های انسان پایدار است" را بتوانم به نمایش بگذارم، تا تماشاگر عام و خاص به راحت‌ترین شکل ممکن متوجه این دغدغه شود. خوشبختانه تاکنون تماشاگران ارتباط خوبی با این نمایش برقرار کرده‌اند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه کننده: فاطمه بختیار، طراح صدا و آهنگساز: مهدی بهبودی، طراح ماسک و گریم: افسانه قلی زاده، طراح صحنه: علی کج باف، طراح لباس: هستی خاندائی، طراح حرکت: فائزه بختیار، طراح پوستر و بروشور: مهدی بهبودی، دستیار اول کارگردان: هستی خاندائی، دستیار دوم کارگردان و برنامه ریز: فاطمه دلیری، دوخت لباس: رکسانا دهری، دستیاران طراح صحنه: حسن شعیبی و محمدحسن بنده خدا، ساخت دکور: سید محسن رفعتی، مدیر صحنه: ابوالفضل کاوندی، روابط عمومی و مشاور رسانه: علیرضا لرک و عکاس: فائزه کسایی و نسترن نوشاد.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.

-