به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی آذربایجان غربی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ناصر خدایاری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی،  در نشست خبری اولین دوره کنگره ملی شعر جوان عاشورایی که در محل سالن اجتماعات خانه مطبوعات آذربایجان غربی برگزار شد، گفت: اولین کنگره ملی شعر جوان عاشورایی در تاریخ (۱ آبان) با حضور شعرای جوان کشور به زبان ترکی آذربایجانی برگزار خواهد شد.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی به اهداف برگزاری این کنگره اشاره و تصریح کرد: تشویق جوانان برای سرودن آثار ادبی قوی، به نمایش گذاشتن توانایی‌های جوانان آذری زبان، نهادینه‌کردن و ریشه‌دار کردن پیام عاشورا و فراهم کردن فرصتی برای اتصال استعدادهای جوانان در زمینه شعر آئینی و عاشورایی از مهمترین اهداف برگزاری این کنگره ملی است.

 این مسئول با بیان اینکه ۲۶۶ اثر به دبیرخانه ارسال شده است، افزود: آثاری از استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، تهران، قزوین، زنجان، اردبیل و البرز به دبیرخانه این کنگره ارسال شده و از لحاظ محتوا یکی از قوی‌ترین جشنواره‌های ملی است.

خدایاری تصریح کرد: این جشنواره در ۲ بخش برگزار خواهد شد که بخش نخست آن برای عامه مردم خواهد بود و هدف آن بیان پیام عاشورا در لابه‌لای اشعار است.

 وی اضافه کرد: بخش دوم کنگره ملی شعر جوان عاشورایی به بخش وِیژه اختصاص خواهد یافت که به رشادت‌های جوانان کربلا و نقش جوانان در واقعه عاشورا اشاره خواهد شد.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: ۹۲ اثر به عنوان آثار برگزیده به مرحله نهایی این کنگره راه یافته‌اند که در پایان به ۶ اثر برتر جوایز نفیسی داده خواهد شد.

 این مسئول افزود: سپاه شهدای استان، استانداری آذربایجان غربی، شهرداری ارومیه و بسیج رسانه استان، همکاری‌های ارزنده‌ای را برای بهتر برگزار شدن این کنگره ملی با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته‌اند.