سرویس تجسمی هنرآنلاین: موزه هنر تیت مدرن لندن، این روزها میزبان آثار دو هنرمند شناخته شده معاصر، اولفار الیاسون و تکیس است.

زندگی با دغدغه محیط زیست

نمایش آثار اولافور الیاسون هنرمند دانمارکی - ایسلندی با عنوان "زندگی واقعی" یکی از دو نمایشگاه مهمی است که این روزها در موزه هنر مدرن تیت لندن در معرض دید علاقه‌مندان به هنر قرار گرفته است.

این نمایشگاه شامل 40 اثر است که بین سال‌های 1990 تا امروز، توسط این هنرمند شکل‌گرفته است. این آثار مجموعه‌ای از اینستالیشن، مجسمه، عکس و نقاشی است که از متریال‌هایی چون خزه، آب، مه، فلز و نور تشکیل‌شده است.

هنر الیاسون ریشه در سال‌های اقامت و زندگی در ایسلند، نگرانی‌ها و دغدغه‌هایش برای طبیعت، تحقیقات در مورد هندسه پیچیده، الگوهای حرکتی و نظریه رنگ است. همه آثار، جز یکی از آنها قبلا در انگلستان دیده نشده است.

الیاسون امیدوار است که افراد بتوانند در رویارویی با محیط پیرامونی خودآگاهانه‌تر برخورد کنند و معانی را برای تجربه‌ای که با حواس‌شان در آن شرکت می‌کنند، پیدا کنند و نسبت به طبیعت مسئولیت‌پذیرتر باشند. او معتقد است هنر می‌تواند تاثیری بسیار قوی در دنیای بیرونی داشته باشد.

الیاسون همکاری طولانی‌مدتی با تیت مدرن دارد. "آفتاب درخشان" او، بیش از دومیلیون نفر را در سال 2003 به سالن توربین تیت آورد. در سال 2018 "تکه‌های بزرگ یخ" را از  گرینلند به لندن آورد که تجربه فراموش‌نشدنی به شمار می‌رود.

نکته قابل‌توجه در این نمایشگاه، بخشی است که مخاطبان می‌توانند حضور در فضای استودیو این هنرمند را تجربه کنند و با مراحل کار و تحقیقات او آشنا شوند. همچنین شرایطی فراهم آمده تا در صورت تمایل بتواند از طریق لینک مستقیمی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد با او و استودیو‌ش در برلین ارتباط مستقیم برقرار کنند و به بررسی رابطه جامعه با محیط‌زیست بپردازند. اینکه دیدگاه یک هنرمند چگونه می‌تواند تغییراتی را در زمینه‌های آب و هوا، انرژی، مهاجرت و معماری ایجاد کند.

مغناطیس، صدا و سکوت

نمایشگاه دیگری که هم‌زمان با "الیاسون" در حال برگزاری است آثار هنرمند "تکیس" است که شامل کلیه آثار او طی 70 سال فعالیت هنری‌اش می‌شود که برخی از خلاقانه‌ترین آثار هنری قرن بیستم را خلق کرد.

آثار تکیس بر اساس زمان‌بندی خاصی به نمایش درنیامده‌اند و طبق شکل‌گیری دنیای هنری این هنرمند به نمایش گذاشته‌ شده‌اند. او به جستجوی اشعار و زیبایی‌های اساسی جهان الکترومغناطیس پرداخت و از دهه 1960 یکی از اصلی‌ترین صداهای هنری اروپا محسوب می‌شد و در طول زندگی‌اش به عنوان پیشگام باقی ماند.

او در طول دوران فعالیت خود مجسمه‌هایی مانند آنتن به نام "سیگنال‌ها و دستگاه‌های موسیقی" را با استفاده از آهن‌ربا، برق و مشارکت بیننده برای تولید صداهای طنین‌انداز و تصادفی تولید کرد که باعث تحسین او شد.

این بزرگ‌ترین نمایشگاه آثار تکیس است که تاکنون در انگلستان برگزار شده و بیش از 70 اثر در آن گرد هم آمده است.

گفتنی است؛ این هنرمند چندی پیش و در روزهای آغازین نمایشگاهش در لندن، از دنیا رفت.