سرویس تجسمی هنرآنلاین: سالانه "منتخب نسل نو" از قدیمی‌ترین رویدادهای هنری در حوزه تجسمی است که توسط بخش خصوصی و برای حمایت و معرفی نسل جوان هنرمندان نقاش ایران آغاز به کار کرد و تاکنون به فعالیت خود ادامه داده است. این مسابقه که توسط گالری هما شکل گرفته و به نقاشان ۲۰ تا ۳۵ سال اختصاص دارد، با پشت سر گذاشتن یک دهه تجربه، در حالی به یازدهمین دوره خود رسیده که تعدادی از شرکت‌کنندگان سال‌های گذشته آن به چهره‌های شناخته‌شده‌ای در هنر معاصر ایران تبدیل شده‌اند.

نخستین دوره این رویداد در گالری هما برگزار شد اما با توجه به نیاز به فضای بزرگ‌تر، در سال‌های بعد فرهنگسرای نیاوران و پردیس ملت میزبان این رویداد بودند و در چند سال اخیر هم نمایشگاه آثار در گالری شیرین برگزار می‌شود. داوری این دوره در دو مرحله توسط رزیتا شرف‌جهان، فرهاد فزونی و مهدی فرهادیان انجام شد و ۴۵ هنرمند به بخش نهایی راه یافته‌اند. با دیدن آثاری که روی دیوار رفته‌اند، نکته قابل‌توجهی که به نظر می‌رسد؛ چند نفر از پذیرفته‌شدگان این رویداد سال گذشته نیز در دوسالانه نقاشی دامون‌فر حضور داشتند و این موضوع نشان‌دهنده آن است که داورانی با رویکردها و سلایق متفاوت، بر کیفیت کار این هنرمندان جوان صحه گذاشته‌اند.

آثاری که برای شرکت در نمایشگاه انتخاب شده‌اند، تابلوهای بسیار متنوعی هستند که رویکرد‌های متفاوت نسل جدید هنرمندان نقاش ایران را به نمایش می‌گذارند. در میان این تابلوها انواع آثار فیگوراتیو، طبیعت‌گرایانه و انتزاعی با دیدگاه‌های شخصی یا اجتماعی دیده می‌شود.

منیره زنده‌دل تابلوهای خود را با ریختن رنگ روی بوم و استفاده از قلم برای خط‌خطی کردن و پخش رنگ‌ها به وجود آورده است و تصویر نهایی، اغتشاشی از درهم‌رفتگی رنگ‌هاست که نام "غایت" بر آن گذاشته شده و کنایه‌ای از سرانجام انسان می‌تواند باشد. اما سما تاری رنگ‌های خود را به سیاه و سفید محدود کرده و بر روی پارچه بوم‌هایی که بدون کلاف و قاب به دیوار آویخته شده‌اند، خطوط و لکه‌های سیاه و خاکستری را نشانده که گه‌گاه از میان آنها نور سفیدی به چشم می‌آید.

منتخب نسل نو

سینا رضایی به نقاشی از مناظر شهری پرداخته و بر سطح سیاه بودم، لکه‌های سفید و زردی را قرار داده است که تداعی‌کننده دیوار خانه‌ها و چراغ‌های خیابان هستند. اشکان ماهرویی به نمایش طبیعت بکر و جنگل‌های انبوه پرداخته و با ظرافت و زیبایی تصاویری را نقاشی کرده است که ناگاه در گوشه‌ای از آنها با جمجمه‌ای بر شاخه درخت، یا گوزنی دریده شده مواجه می‌شویم. میلاد پورحقگو تصویری واقع‌گرایانه از طبیعت ارائه داده است که در عظمت این مناظر، انسان جایگاهی بسیار کوچک و حقیر دارد.

منتخب نسل نو

نوژن حق‌دوست در تابلوهای خود نقبی به تاریخ معاصر ایران می‌زند. پرتره‌های سیاه و سفیدی که روی تابلو کلاژ شده‌اند، بر روی زمینه‌ای زرد و کدر و چندلایه، یادآور تصاویری هستند که از شهدای انقلاب و جنگ روی دیوارها نقش می‌بست. راضیه ایرانپور به موضوع تنهایی انسان پرداخته است. او در دو تابلو که یکی منظره‌ای بکر و طبیعی و دیگری منظره‌ای شهری را نمایش می‌دهد، انسانی تنها را نمایش داده که بدون هیچ فعالیتی بر زمین نشسته و گویی در انتظار چیزی است. سمانه یوسفی با مداد سیاه بر روی کاغذ به نمایش انسان در فضایی تیره پرداخته و محیط شخصیِ اتاق او را مانند حصاری گرفته و تاریک نمایش داده است.

منتخب نسل نو

زهرا یوسفی مناظری خیالی را به تصویر کشیده که در آنها به نمایش تکنولوژی و دخالت انسان در طبیعت پرداخته است. در تابلوهای او با سازه‌های عظیم و پیچیده‌ای مواجه هستیم که در میان کوه و دشت قرار گرفته و بر آن فرمانروایی می‌کنند. در آثار رضوان باقری حیدری نیز با جهانی خیالی مواجه هستیم. او با الهام از اسطوره‌های کهن، شخصیت‌های گاومرد و ونوس را وارد آثارش کرده و آنها را در منظره‌ای زیبا و سرسبز، همراه با عناصری بی‌ربط به فضا مانند یک سر در یا مجسمه مادر و کودک، قرار داده است.

منتخب نسل نو

مهدی نعمتی یا م. اسمارت، در تابلوهای رنگارنگ و پر نشاط خود، جهانی هیجان‌زده و پر اغتشاش را به نمایش گذاشته است که انواع موجودات واقعی و خیالی در آن زیست می‌کنند. درهم فشردگی تصاویر و گره‌خوردگی جزییات آنها در یکدیگر، هرج و مرجی تصویری به وجود آورده است که با زندگی اجتماعی این روزگار قرابت دارد. خط و فرم و رنگ آن چیزی است که مخاطب را به دنبال خود می‌کشد تا خشونت پنهان در لایه‌های این تصاویر را کشف کند. بهمن علی ایروانی هم با پاستل روغنی، رنگ‌هایی شاد و زنده را بر روی کاغذ آورده که فرم‌هایی آشنا و غریب، واقعی و خیالی را در کنار هم نمایان می‌کند.

منتخب نسل نو

اگرچه منتخب نسل نو به مدیوم نقاشی اختصاص دارد، با این‌حال ویژگی‌های گریزناپذیر هنر معاصر باعث شده است در این نمایشگاه آثاری به نمایش درآیند که از تعریف معمول نقاشی فاصله دارند. سارا صبوری مقدم در مجموعه آثار خود میان نقاشی و نیومدیا ارتباط برقرار کرده است. او 6 تابلوی کوچک را روی دیوار آورده و در مقابل آنها نمایشگری قرار دارد که با تصاویر برآمده از تابلوها، ویدئوآرتی را برای مخاطب نمایش می‌دهد. سارا سعدالدین در تابلوهای بسیار کوچک خود از کلاژ بهره گرفته و تصاویری چندلایه را ایجاد کرده است. شیرین سلیمانی نذیر همه فضای تابلو را با نخ‌های رنگی که روی بوم دوخته شده‌اند، پوشانده است و هانی نجم از چای‌های کیسه‌ای خشک‌شده برای نمایش چهره آدم‌ها استفاده کرده است.

منتخب نسل نو

کیمیا دهقان، مجتبی خسروی، عاطفه صدر، فرزاد مجیدی، مریم حسین‌خانی، فریبرز قلم، بهمن‌علی ایروانی، نگین جواهری‌فر، زهرا شاه‌چراغی، میلاد پورحقگو، بهناز فاطمی، پگاه رجامند، آرمینه نگهداری، منیره زنده‌دل، زهره دانایی‌فر، فائزه حمیدیا، اسمارتی، فرشید حیدری، زهرا اطمینان، سما تاری، محمدرضا خزائلی، سارا صبوری‌مقدم، حنانه جالو، شیرین سلیمانی‌نذیر، زهره جعفرآبادی، نوا ثابت ایمانی، سینا رضایی، نوژن حق‌دوست، سحر موسوی، رها شفیعی‌خسروشاهی، مهدی بابایی، سمانه یوسفی، امیر غفوری، سارا سعدالدین، لیدا آراسته، هانی نجم، راضیه ایرانپور، زهرا یوسفی، امیرحسین تقوی، طاهر روزمه سالی، ابوالفضل هارونی، مژگان محمدی، رضوان باقری حیدری، اشکان ماهرویی و آناهیتا باقری منتخبان یازدهمین سالانه نسل نو هستند.

نمایشگاه سالانه‌ منتخب نسل نو تا 4 آبان در گالری شیرین برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به آدرس خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه 13 شماره 5 مراجعه کنند.