سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "نیمه تاریک ماه" به کارگردانی داوود بنی اردلان از 24 مهرماه ساعت 20:30 در تالار حافظ روی صحنه است و بازیگران این درام اجتماعی و روانشناسانه؛ المیرا دهقانی، بهزاد عمرانی، هانا کامکار، سام کبودوند، حسین کشفی‌اصل، نیکی مظفری و جواد مولانیا هستند.

داوود بنی‌اردلان در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره موضوع و مضمون این نمایش گفت: "نیمه تاریک ماه" نمایشی با مضمون اجتماعی و روانشناسی است و حکایت انسان‌هایی است که هر روزه در جامعه خودمان و دیگر جوامع می‌بینیم. این نمایش اقتباسی از فیلم Perfect Strangers "غریبه‌های تمام و کمال" است که در سال 2016 نمونه ایتالیایی آن ساخته شده و طی این مدت نمونه‌های فراوانی از این فیلم در یونان، ترکیه، آمریکا و ... تولید شده است.

او در ادامه اضافه کرد: دلیل تولید این فیلم در کشورهای مختلف این است که این اثر چندان دارای زمان و مکان نیست، حرف و ایده این فیلم فرهنگ، اقلیم و موقعیت خاصی ندارد و حرف امروز همه جوامع و انسان‌هایی است که پنهان‌کاری دارند و نخستین ضربه و صدمه این پنهان‌کاری نیز به همان شخص پنهان‌کار بازمی‌گردد. آن‌ها بر این تصورند که چیزی را از پارتنر و شریک‌شان پنهان می‌کنند تا رابطه‌ای را پیش برند اما در حقیقت به دلیل پنهان‌کاری صدمه‌ای که می‌بینند در انتها نه تنها منجر به پیشبرد رابطه نمی‌شود بلکه زندگی‌شان را به نابودی و از هم پاشیدگی می‌کشانند.

این کارگردان تئاتر خلاصه داستان نمایش را اینگونه توضیح داد: این اثر نمایشی حکایت سه زوج به همراه یک نفر دیگر است که در شبی به دور هم جمع می‌شوند تا خسوف را ببینند. آن‌ها در آن شب با بازی که راه می‌اندازند، دچار اتفاقات عجیب و غریبی می‌شوند که انگار با گرفته شدن ماه و خسوف آن‌ها دیوانه می‌شوند و خودشان را افشا و عیان می‌کنند و مخاطب شاهد یک ساعت دیوانگی آن‌ها روی صحنه است.  

بنی‌اردلان با بیان اینکه تمرینات این نمایش حدود یک ماه و نیم به طول انجامید، درباره سبک و فضای اجرایی آن عنوان کرد: این نمایش در فضایی رئالیستی اجرا می‌شود و سعی‌مان بر این بوده تا این نمایش را به اجرای هایپر رئال نزدیک کنیم. در شیوه اجرایی این نمایش از دو دوربین استفاده کرده‌ام که در حقیقت به صورت لایو و زنده صحنه‌ها را ضبط می‌کند چراکه برای من تکنولوژی در این نمایش کارکرد حائز اهمیتی دارد.

او همچنین اضافه کرد: موبایل‌ها و دوربین‌ها در این نمایش از آدم‌ها جلوتر هستند و انگار که در حال کنترل شخصیت‌ها هستند. دقیقا مانند جوامع امروزی؛ اطلاعاتی که ما در موبایل‌های‌مان هست و اطلاعاتی که دوربین‌ها بدون آگاهی‌مان از ما مخابره می‌کنند، نشان‌دهنده آن است که تکنولوژی دانای کل است. گوگل چیزهای بسیاری از ما می‌داند که پارتنرمان از آن‌ها اطلاعی ندارد، حتی گاهی خودمان نیز از آن آگاهی نداریم و براین اساس تکنولوژی نسبت به زندگی ما آگاه‌تر و دانای کل است. در این نمایش نیز دوربین‌ها همین کارکرد را دارند و با نگاهی، بر صحنه حضور دارند و نسبت به کاراکترها جلوتر هستند و اطلاعات را می‌دانند و پیش می‌برند.

داوود بنی‌اردلان درباره طراحی صحنه نمایش "نیمه تاریک ماه" اظهار کرد: طراحی صحنه نمایش به پیروی از فضای اجرایی و براساس زندگی عادی انسان‌ها شکل گرفته است. این طراحی سه فضا دارد و بسیار رئالیستی است.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: آنچه در این نمایش برای من اهمیت دارد مشاهده سه وجه از شخصیت انسان‌هاست. ما همگی در زندگی عادی دارای سه وجه هستیم؛ انسان‌ها در جامعه و در مواجهه با دوستان و همکاران به یک شکل هستند، در رابطه با شریک و پارتنر زندگی‌شان وجهی دیگر از خودشان را عیان می‌کنند و در خلوت‌شان وجهی دیگر از خود را افشا می‌کنند که شاید برای خودشان هم ناشناخته باشد. این نمایش نیز همین حال را دارد و شخصیت‌ها در حال عیان کردن وجوه مختلف خود با دوستان، پارتنر و خلوت خودشان در آن مهمانی هستند.

دیگر عوامل نمایش "نیمه تاریک ماه عبارتند از: مدیر تولید: نیما محبی، مجری طرح: لیلا جعفری (پن استودیو)، طراح صحنه: پریشاد مستوفی، طراح لباس: ندا سرمه، گرافیست: نیما فراهانی زاده، موسیقی:عرفان فرشی زاده، دستیار کارگردان و برنامه ریز: ایمان یزدی، دستیار کارگردان: امیر شعبانی، منشی صحنه: درسا محسنی، مدیر صحنه: علیرضا ملک محمودی، مجری دکور: موسسه تخصصی و طراحی و ساخت کوازینگو  kevazingo، مشاور تولید: میثم حسنی، دستیار تولید: سمانه خسروی، دستیاران لباس: صبا امیری و روژین الماسی، دستیار صدا: امیرحسین احمدی، مدیر تبلیغات و مشاور رسانه: فرنوش آبا، تیزر: پن استودیو، عکاس: شیرین جهانزاده و راضیه بنی اردلان، تبلیغات شهری: مهدی کیهور، گرافیست مجازی: شایان بابایی و تصویربرداران: امیر شعبانی، آرمان فقیهی و شایان بابایی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.